09.12.2010 12:00, Juraj "Duri" Dolniak, Komentárov: 3
DJ Hero 2

DJ Hero 2

Zbystri pozornosť, naša mládež hip-hopová! Z dielní FreeStyle Games sa rúti do našich mechaník pokračovanie úspešného simulátora DJ-a, ktoré pokračuje v šľapajach „hrdinskej série“ plnej muziky. Koho ešte vlna hudobných hier neomrzela (nech dá like! :), môže sa tešiť na poriadnu dávku modernej hudby, počnúc songami Lady Gaga končiac hitmi Davida Guettu. Takže oprášiť pulty, ide sa mixovať!

Na počiatku bola gitara. Mocný to nástroj, ktorý sa v rukách legendárneho Jimiho Hendrixa či Eddieho Van Halena zmenil v nezabudnuteľnú perlu a poznávacie znamenie rockového žánru. Harmonix a neskôr Neversoft sa chopili myšlienky priviesť na hernú scénu práve zjednodušenú hru na gitare a spraviť gitarového mága z každého, čo už ale po kvantách pokračovaní stratilo na originalite. A vôbec, preč sú časy, keď udávali hudobné trendy „ťažké kovy“, dnes si moderná hudba v zložení dance, techno a hip-hop podriaďuje jedného fanúšika za druhým. Tejto skutočnosti sú si vedomí aj autori z menšieho britského štúdia, ktorých vzal pod svoje ochranné krídla Activision Blizzard a ktorí nám už po druhý raz servírujú porciu tej pravej dídžejovskej simulácie. Čo sa však dá zmeniť, prípadne vylepšiť na niečom, čo už kedysi fungovalo výborne? FreeStyle Games má pre vás odpoveď.

Najpodstatnejšou zložkou DJ Hero 2 je samozrejme mixážny pult, s absenciou ktorého sa ďaleko nepohnete, nakoľko tradičný konzolový gamepad hra vonkoncom nepodporuje. Hoci sa od minula pult vôbec nezmenil, na mňa, ako doterajšieho ignoranta „párty hier“, zapôsobil už pri prvom kontakte. Zaujme jemná platňa s logicky navrhnutou trojicou základných tlačidiel, gombíky na spustenie hudobnej eufórie, na prehadzovanie tónov či tlačidlo pre zmixovanie určitej pasáže sa proste vynímajú na tom správnom mieste, kam sa bez problémov počas hranej piesne hráč preorientuje. Za mixážny pult patrí tvorcom veľké plus, keďže k jeho navrhovaniu pristupovali naozaj s citom a po nejakých tvrdých plastoch niet ani stopy. Chybičku na kráse môžu pre niekoho predstavovať káble, pretože pult nie je bezdrôtový.

Princíp hry zostal nezmenený, pointou je naďalej triafanie požadovaných tónov pre úspešné odohranie tej či onej pesničky. K tomu vám dopomôžu spomínané jednotlivé tlačidlá na mixážnom pulte, ktoré v prostredí Xboxu slúžia ako univerzálny ovládač. Základné trio, ktoré nájdeme implementované rovno na platni, využijeme ako na ťukanie po danej „lentilke“, tak na samotné mixovanie. Podstatné je však triafať aj zvyšné noty, k čomu dopomôže posuvné tlačidlo, ktorým prepínate medzi práve hranými piesňami. Pre čo najvyššie skóre sa zíde Euphoria, funkcia, ktorá po krátku dobu znásobuje nahraté body. Pre tých, čo sa  náhodou pomýlia je tu voľba vrátenia krátkeho úseku pesničky a jeho opakované zahranie. Novinkou v oblasti gameplayu je možnosť v určitých častiach pesničky zamixovať, respektíve vpustiť nejaké tie tóny podľa vlastných predstáv. Najsilnejšou stránkou DJ Hero 2 však nie je zábavné ovládanie, ale celková atmosféra počas vášho nikým nerušeného vystúpenia. Pre divákov ste tu totiž jedine vy, DJ, ktorý je povzbudzovaný desiatkami tanečníc, všemožnými svetelnými efektmi a skvelým repertoárom. Autorom bolo jasné, že takto to chodí aj v realite, nakoľko nejeden z nich sa v podobnej spoločnosti často vyskytuje, a tak stvorili priam dokonalý zážitok. Navôkol svieti jedna dióda za druhou, autentickí fanúšikovia výskajú a fandia, DJ plynulo reaguje na danú časť pesničky, proste všetko funguje ukážkovo.

Prostredníctvom kampane, v ktorej budujete svoje dídžejské impérium, sa dostanete do rôznych svetových metropol, v ktorých vymetáte klub za klubom. Navštívite napríklad puby v Londýne či na Ibize a každý z nich hráča zaujme osobitým prostredím (niekde sa na efektoch šetrí viac, niekde menej). Počas Empire módu (čo je názov pre kampaň v hre) si postupne otvárate a doplňujete začiatočný, pomerne chudobný tracklist. Výber songov v danom klube na seba dosť často nejakým spôsobom nadväzuje, pretože narazíte aj na exkluzívne koncerty s repertoárom známeho DJ-a. Cieľom Empire módu je nazbierať čo najviac hviezd a pre absolútnych sto percent ich je nutné získať niečo nad 300. Hviezdy vám na konto nabiehajú za zvládnutie daných pasáží songu a najvyššou métou je zisk 6-tich hviezd. S kampaňou a hrou všeobecne súvisí aj výber DJ-a, ktorého si zvolíte tesne pred spustením mixu. Hoci je k dispozícii upravovanie predvolených charakterov, v zozname sa nájdu aj skutoční majstri svojho remesla ako napríklad David Guetta. Tí čo však kašlú na zvučné mená a radšej dávajú na obdiv svoje vlastné výtvory, majú možnosť vybrať si vlastného Xbox avatara, ktorý sa razom stane kráľom mixovania. Zvolenie avatara za svojho DJ-a sprevádza aj vtipný achievement s názvom Not all avatars are blue jasne odkazujúci na Cameronov veľkofilm.

Aká by to bola hudobná hra bez hudby a ako som už vyšiel načrtol, popri perfektom spracovaní párty sa môžete tešiť na pestrý tracklist zložený z 83 moderných hitov. Najčastejšie narazíte na dvojicu zmixovaných piesní, kedy je jedna z nich všeobecne známa a druhá dotvárajúca akési nemenej zaujímavé pozadie. FreeStyle Games prikročilo aj k tomuto aspektu hry veľmi opatrne, aby náhodou nezmixovalo dokopy absolútne nepočúvateľné skladby. Síce si pri pohľade na takú Metallicu spojenú s Kaney West možno pomyslíte, že tu niekto miešal jablká s hruškami, no aj napriek tomu z toho vznikla príjemná a tak správne akčná melódia. Samozrejme, Metallica nie je práve tým najlepším príkladom tracklistu preplneného najmä hip-hopovou a dance tvorbou :) Ďalej tu nájdete Lady Gagu, DJ Tiesta, 2Paca či Prodigy. Soundtrack jednoducho ponúka široké spektrum interpretov a tým pádom si snáď každý nájde svojho obľúbenca.

Multiplayeroví nadšenci si tiež prídu na svoje a to vo vylepšenom móde hry viacerých hráčov, v ktorom dostáva DJ Hero 2 doslova nový rozmer. Buď si vyberiete voľbu, v ktorej sa postavíte zoči-voči niektorému z vašich kamarátov, alebo skúsite šťastie proti hocikomu náhodne pridanému. Multiplayer tvorí podstatnú zložku, pretože práve v ňom si môžete zmerať sily so skutočnými pseudoDJ-mi a ukázať svoj skill nazbieraný počas kariéry a quickplay hier. Na výber sa ponúka niekoľko voliteľných typov tzv. „DJ battle“, v ktorých sa body zaratúvajú buď postupne po dovŕšení daného checkpointu v pesničke, alebo klasicky vzhľadom na to, ktorý z hráčov sa viackrát netrafí do správneho tónu. Za úspechy v multiplayeri sa vám otvárajú takisto nové oslovenia pre váš charakter, DJ-ovia či oblečenie. Dôležitým pojmom v MP sú tzv. „DJ body (DJP)“, ktoré získavate za úspešne odohrané songy a ktoré vám postupne zvyšujú level. Čím ste viac „vyexpený“, tým vyššie sa nachádzate v online rebríčku čítajúceho zo vcelku vysokého množstva hráčov.

Tak ako Guitar Hero prinieslo do série rockové klasiky, tak prináša DJ Hero 2 do hráčskej spoločnosti nádych nefalšovaného dídžejského zážitku. O zábavu má postaranú snáď každá veková kategória, nakoľko repertoár je veľmi bohatý a na svoje si príde naozaj každý. Na záver sa ospravedlňujem za zradu v kruhoch oddaných rockerov, ale DJ Hero 2 je proste úžasný!

Juraj "Duri" Dolniak

Výrobca: FreeStyle Games
Distribútor: Activision