03.12.2010 02:00, Patrik "Rusty Nail" Barto, Komentárov: 0
PacIn: Nermessova pomsta

PacIn: Nermessova pomsta

V dnešných časoch, kedy na áčkovej hernej scéne prevládajú rôzne pokračovania zabehnutých sérií, bez štipky originality, či s veľkou dávkou zjednodušovania, aby sa na hry namotali aj tí najpomalší, je pre milovníkov originality, či čistej hrateľnosti s veľkou dávkou výzvy dôležitá najmä nezávislá scéna. Tvorcov tu neobmedzujú bohatí šéfovia, ktorí o hrách nevedia nič okrem toho, že sa na nich dá dobre zarobiť a tak majú relatívne voľnú ruku. Aj keď s podstatne obmedzenejším rozpočtom. Pri týchto projektoch je dôležitá radosť, s akou sa pristupuje k tvorbe a tú v konečnom produkte vidieť. A tak je to aj pri hre Pacin od českého štúdia Fiolasoft.

Pacin v sebe skrýva viac, než sa na prvý pohľad zdá. Medzi prvými z týchto vecí je kvalitný a pekne spracovaný príbeh s prekvapivým zakončením. Hra začína v dedinke Pacinov, kde okolo dedka sediaceho na lavičke sedia malí Pacinovia a dožadujú sa nejakého príbehu. Chcú počuť ten o Luzirovi. Najhrdinskejšom zo všetkých Pacinov. Dedko im najprv povie, že je to dlhý a pre deti príliš dramatický príbeh, no tie ho prehovoria a ako začína rozprávať, tak sa pomaly presúvame v čase k nášmu hlavnému hrdinovi, Luzirovi. Červenej guľke s permanentne vystrúhaným úsmevom na tvári, ktorú po zistení, že musí zohnať pílu pre sochára, začíname ovládať. Po splnení niekoľkých úloh sa ocitáme na konci prológu a zatiaľ čo sa Luzir venuje spánku neďaleko dediny, priamo do nej prichádza Diego, posluhovač zlého Nermessisa, ktorý sa vyhráža kráľovi Dyastimu, že ak neodovzdá celú svoju úrodu, tak unesie všetkých Pacinov do temnoty. Kráľ odmieta, pretože bez úrody by dedinka neprežila a tak si Diego privoláva na pomoc Daemonov, stroje, ktoré zmrazia každého Pacina v dedine. Pri ich odvádzaní z dediny zistia, že jeden Pacin chýba a tak sa ho vydajú hľadať. Luzir sa zobúdza s tým, že videl to, čo sa stalo vo svojom sne a smeruje si to späť do dediny. Tam na neho však už čakajú a začnú ho naháňať. Po úspešnom úteku končí prológ a pred hráčom sa začína rozprestierať ďalších deväť kapitol príbehu a skvelej hrateľnosti.

Začiatok hry sa nesie v silne adventúrnom duchu. V questlogu sa vám zobrazujú vaše úlohy, ktoré zahŕňajú chodenie na rôzne časti mapy, rozhovory s postavami, získavanie predmetov, ich používanie a podobne. Takto to teda vyzerá v dedinke PacInov a neskôr aj niekde inde. Po malých obrazovkách sa premávajú PacInovia sem a tam, čo pomáha navodiť pocit živého mestečka. Trochu to pripomína aj Pokémona na Game Boy Advance a aj keď o anime pravdepodobne nemáte najlepšiu mienku, ako hra je to veľmi návyková záležitosť a podobne je to aj v tejto hre. Až je škoda, že týchto pasáží nie je viac. Hlavnou stránkou hry je variácia na Pacmana. Prejdete mnohými obrazovkami, v ktorých je pre odomknutie cesty ďalej nutné pozbierať všetky modré bodíky na ceste, zatiaľ čo sa budete musieť vyhýbať svojim nepriateľom. Tými budú zo začiatku najmä už spomínaní Daemoni s mraziacou silou. Bola by však nuda, keby to zostalo len pri nich a tak sa neskôr stretnete so skákajúcimi snehuliakmi, hadmi, tučniakmi či akýmsi slizom alebo múmiami. Všetci sa od seba líšia. Múmie sú pomalé, no zanechávajú za sebou stopy, ktoré vás na chvíľu spomalia. Ak to spojíte s rýchlymi hadmi, tak to začne byť problém. A podobne je to aj s ostatnými protivníkmi. Vašim protivníkom však môže byť aj prostredie, ako napríklad jaskynné levely, kde svieti len malé svetlo okolo vás, prípadne svetlušky vyslané vašim spoločníkom. Mimochodom, sily nazbierané v jednom leveli nemôžete preniesť do ďalšieho, čo sa mi najprv javilo ako nevýhoda, no vďaka tomu si ich nebudete zbytočne šetriť a užijete si ich účinky.

Najskôr je vaším jediným spôsobom obrany prostý útek, prípadne veci nájdené v rôznych škatuliach, náhodne rozmiestnených po leveloch. Obsahujú rôzne štíty, bomby a míny vnášajúce do pacmanovskej hrateľnosti krátke chvíle klasického Bombermana, rôzne prekážky do cesty alebo dva typy čarovných nápojov. Modrý vám po vypití vždy pomôže buď zrýchlením alebo silným pulzom schopným zničiť všetkých nepriateľov okolo vás. Zelený je riskantný, môže vám pomôcť ešte viac než modrý, no zároveň vám môže aj pekne zavariť tým, že vás spomalí. Postupom hry ale pre Luzira získate dve kúzla. Tie samozrejme nebudete môcť používať len tak, ale budete musieť zbierať akúsi obdobu many. Prvé kúzlo je v podstate vystrelenie malej raketky na nepriateľa, čím ho zabijete (respawne sa približne o 20-30 sekúnd). Toto spotrebuje len jedno políčko many z piatich a často vám zachráni krk. Druhé kúzlo je pulz, ktorý je síce efektívnejší a rýchlejší, no vyžaduje až tri políčka many a ja sám som ho za celú hru nepoužil ani raz. To našťastie nie je všetko, cestou za Nermessiom stretnete ešte dvoch spoločníkov, ochotných vás sprevádzať až k cieľu. Jeden z nich má ako kúzlo akýsi blesk alebo výboj, ktorý zničí najbližšieho nepriateľa a nepotrebuje žiadnu manu, len skrátka musíte počkať, kým sa nabije. Druhým spoločníkom je odborník na mapy. Po krátkom čase vám v určitom mieste levelu vykreslí šľapaje zrýchľujúce vašu chôdzu.

Ako oddych od pacmanovských levelov slúžia záverečné úrovne jednotlivých kapitol. V nich na vás čakajú logické minihry a variácie na klasiky ako napríklad Sokoban, Pexeso bez obrázkov či bludisko, kde musíte so svojimi troma spoločníkmi skrz spoločnú prácu nájsť východ, ktorý blokujú balvany rôznych farieb. Tie sa zasunú a odkryjú cestu ďalej po zašliapnutí tlačidla rovnakej farby. Po zošliapnutí sa ale vráti naspäť a tak vám chvíľu potrvá, kým cez to dostanete všetkých troch. A nesmiem zabudnúť ani na súboje s bossmi. Všetky sú nápadité a najmä ťažké. Celkovo náročnosť hry je nastavená pomerne vysoko a hlavne v istých častiach sa budete musieť obrniť istou dávkou trpezlivosti. Hlavne pritom nezabudnite, že za všetko je nejaká odmena. A okrem toho, keby ste logické časti hry prešli za päť minút, tak by to nebola zábava. Našťastie je tu aj možnosť nastavenia obtiažností, čiže pokiaľ vám príde hra príliš ťažká, je tu jednoduché riešenie. Nastavenie mení najmä počet vašich životov. Čím ťažšie nastavenie, tým menej možných úmrtí na level.

Hra poteší aj peknou, rozprávkovou grafikou s rozličnými druhmi prostredí a rôznymi efektami. Prekvapením je aj vydarený český dabing od Perla Group dodávajúci atmosfére tú správnu rozprávkovosť no miestami aj pekne pritvrdí (nie slovníkom, len tónom). To všetko podkresľuje aj veľmi chytľavý soundtrack.

Celkovo je hra príjemným prekvapením a poteší každého, kto si rád užíva klasickú hrateľnosť v peknej grafike a s novými a originálnymi prvkami. Hre sa vyhli akékoľvek závažné chyby a tak môže ísť hodnotenie bez výčitiek vysoko. Získa si vás svojím rozprávkovým spracovaním, kvalitným príbehom a vynikajúcou technickou stránkou. Niekoho môže odradiť svojou náročnosťou, no s trochou vôle (a rozumu) sa dá prejsť všetko. Autori do hry vložili aj pár vydarených easter eggov odkazujúcich na známe hry či filmy, čím dobrodružstvo okorenili aj vkusnou dávkou humoru a postarali sa o naozaj vydarený kúsok, ku ktorému sa radi niekedy vrátite.

Patrik "Rusty Nail" Barto

Výrobca: Fiolasoft
Distribútor: Fiolasoft