24.11.2010 14:00, Michal "MickTheMage" Nemec, Komentárov: 0
Kaptain Brawe: A Brawe New World

Kaptain Brawe: A Brawe New World

Predstavte si, že by v istom bode minulosti došlo k prevratným zmenám. Stačil by jeden vynález, ktorý by zmenil celé ľudské dejiny. Vynález, ktorý by poslal do vesmíru ľudstvo už v jeho viktoriánskych dobách. Predstavte si ten podivný svet. Vlastne, ani si ho predstavovať nemusíte, stačí keď budete priaznivo naklonení klasickým, grafickým adventúram.

V tom prípade, totiž, môžete takýto svet navštíviť v hre s divným názvom Kaptain Brawe: A Brawe New World. Svet v ktorom sa snúbi pokročilá technológia vesmírnych letov a vrchol výdobytku 19. storočia. Trochu alternatívy v oblasti vnímania, kde vo vyspelej vesmírnej lodi nachádzame klasické kachle, kde sa hypermoderné vymoženosti snúbia s drevenými doplnkami, skrátka všetko vyzerá tak, akoby sa do vesmíru dostali ľudia z tohto obdobia. Keby to bolo len trochu možné. A to všetko zabalené do nádhernej (a ručne) kreslenej grafiky.

Ako isto všetci vieme, vesmír je veľký. Veľmi veľký... a nebezpečný. On by už bol nebezpečný aj sám o sebe, lenže teraz ho obývajú aj ľudia. V takom prípade sa nebezpečnosť prostredia znásobuje. Je to stará, známa rovnica. Dokonca nechýbajú ani vesmírni piráti. Lenže, poriadok musí byť. A tak na neho dohliada Vesmírna polícia, ktorej členom je i náš kapitán Brawe, statočný muž milujúci svoju vlasť...vesmír, skrátka dodržujúci zákon aj keby traktory padali. Medzi nami, tak trochu idiot. V tom dobrom zmysle tohto slova, teda ak nejaký dobrý význam toto slovo má. Trochu naivný, vrhajúci sa do akcie absolútne bezhlavo a podľa všetkého mu zapína trochu neskôr. Statočne brázdi vesmír a chráni priestor Vesmírnej Únie vo svojej lodi SPS Mazslow. Nuž a celé sa to začína zachytením núdzového signálu... Ako inak.

Na tomto mieste sa dostávame k bodu, kedy by bolo dobré trochu načrtnúť dej. A ja stále neviem, či je to v prípade (akejkoľvek) adventúry rozumný nápad. V každom prípade, sme ešte len na začiatku príbehu, tak snáď mierne naznačenia nebudú na škodu veci. Núdzový signál vychádza z planéty Jama Spacea. Zdá sa, že by záchrana neznámych stroskotancov nemala byť veľkým problémom. Teda až do momentu, než sa na scéne objavia vesmírni piráti záporného charakteru. Jeden z nich má rozkošnú vadu reči. Úsmevné. Nakoniec, tak či tak bude treba zachrániť stroskotaných vedcov, aby sa pred našim kapitánom otvorila tajomná konšpirácia, ktorú bude treba rozlúsknuť.

Kaptain Brawe je klasická adventúra zo všetkým čo k tomu patrí. Čakajte teda dobre napísané dialógy, decentný humor, ktorý sa tiahne celou hrou a množstvo podivných postáv. Humor to nie je vražedný, že by sa človek od smiechu pod stolom váľal. Je skôr, ako už bolo spomenuté, úsmevný. Človek hrá celú hru s takým, tým debilným výškľebom na tvári a hovorí si, ako je fajn, že hrá práve túto hru s postavou, ktorá má tak trochu problémy s výslovnosťou. Učiteľ angličtiny by možno povedal (so slovenským prízvukom) spellovaním. Nádherný príklad tejto kapitánovej vady je i jeho verný robot, ktorého však volá rowboat... Áno písaný humor, písmenkový ako vaša nedeľná polievka. Lenže kapitán nie je jedinou postavou, ktorá sa dostane do paprčiek hráčových. Ako sa postupne bude hráč ponárať do príbehu, dostanú sa mu pod kurzor ešte ďalšie dve postavy. Niektoré hádanky budú dokonca závisieť na ich vzájomnej výpomoci a prepínaní medzi postavami. Tuším som už spomínal, že je to veľmi klasická adventúra. Dokonca i v prístupe k hráčovi je klasická, klasická... Sakra, ako môže byť niečo klasické, keď je to nové? Hádanky, kombinácie, práca s inventárom a dokonca i interface pripomína zlaté časy tohto žánru. Viac LucasArt ako čokoľvek iné, časy tretieho Monkey Islandu, či Full Throttle a to nie len vďaka nádherne ručne kreslenej grafike. Preto preverí Kaptain Brawe i vašu pozornosť a kombinačné schopnosti viac ako akákoľvek iná adventúra z poslednej doby. Teda ak budete chcieť. Na začiatku máte totiž na výber z dvoch stupňov obtiažnosti: casual a hardcore. Obe možnosti sú takmer identické až na niekoľko detailov týkajúcich sa predovšetkým interakcie s predmetmi a prostredím. Hardcore mód neponúka žiadne zľahčovadlá (niečo ako preháňadlo, ale mierené na hru), hráč musí robiť všetko sám a prísť na riešenia, tak ako za starých (dobrých) časov. Naopak casual mód je k hráčovi milší, zhovievavejší. Ak v casual móde ukážete kurzorom na predmet, automaticky sa prepne na požadovanú akciu – presne tú, ktorú treba s predmetom vykonať. Čiže ak sa dá použiť, predmet rovno zoberiete/použijete, aby sa zabránilo zbytočnému mýleniu hráča. Čo sa vám v hardcore móde nestane. Tam sa skrátka hráč rozhoduje, čo urobiť. A teda je možné, že prídete o pár zaujímavých popisov predmetu, vtipných poznámok, či komentárov vašich postáv. Rovnako je v ľahšom móde k dispozícii niekoľko stupňová nápoveda, ktorú si pekne postupne odokryjete – keď už vám mozog nechytá ďalšie možnosti postupu. Nikdy to však nie je priama pomoc, ale len hrubý textový opis toho, čo je treba urobiť.

Aby sme si to zhrnuli. Kapitán Brawe je adventúra – podľa všetkých príznakov. Ručne kreslená grafika, vrátane pozadí je skrátka rozkošná a vidno, že si na nej dali autori z Chorvátska záležať (áno, to je tá zem, kde chodí väčšina Slovenska na dovolenky). Hudba decentne ladí s okolím, postavami a dejom... len v jeden momentom som mal na chvíľu pocit, že počujem LeChucka... možno sa mi to už sníva. V každom prípade je hra klasickou ešte niečím. Spomínal som písmenkový humor...písaný...nie hovorený. Prečo asi, drahý Watson? Pretože aj keď nám ponúka nádhernú grafiku vo vyššom rozlíšení je Kaptain Brawe: A Brawe New World adventúra ako zo začiatku 90-tych rokov. Bez jediného hovoreného slova. Všetky dialógy sa tak odohrávajú v hráčovej hlave. Trochu schizofrenické. Trochu staromódne. Niekoho to môže vyviesť z miery. A niekto si veľmi rýchlo zvykne. Ako autor tejto recenzie, napríklad. Tiež chvíľu čumel ako bager na tvrdú hlinu, ale veľmi rýchlo si zvykol. Veď to bolo pre hry tej doby normálne. Okrem toho, Brawe je rozkošná adventúra. Mozog potrápi. Dušu pohladí jemným humorom. Len bez dialógového audia. Nie je to chyba, avšak viem si predstaviť, že by to niekomu mohlo prekážať. V tom prípade, jeho chyba. Ostatní si túto hru určite plnými dúškami užijú.

Michal "MickTheMage" Nemec

Výrobca: Cateia Games
Distribútor: Cateia Games