19.11.2010 00:00, Michal "MickTheMage" Nemec, Komentárov: 0
Drakensang: Řeka času

Drakensang: Řeka času

Aké nádherné sú tie čierne oči. Ono vlastne stačí i jedno oko čierne, aby dokázalo človeka vtiahnuť do magického sveta. Aventúria. Svet postavený na pravidlách Das Schwarze Auge je zvláštny. Plný tradičného fantasy klišé alebo menej pejoratívne napísané, fantasy archetypov, a pritom stále veľmi zaujímavý a lákavý. Aký je teda druhý Drakensang, hra, na ktorú sme museli opäť čakať mnohonásobne dlhšie ako hráči v krajine jej pôvodu? Odpoveď je jednoduchá, avšak najprv sa pozrime na to čím Drakensang je a čo možno od jeho sveta očakávať.

Bez veľkého preháňania je možné o Drakensangu tvrdiť, že je duchovným pokračovateľom najlepšej cRPG nemeckej tradície. Jedna je „Das Schwarze Auge“ domáci systém, ktorý už má mnohoročnú tradíciu. I keď takmer o desaťročie mladší ako iný „západný“ herný systém (Dungeons & Dragons), stal sa v rodnom Nemecku neuveriteľne populárny. Istú úlohu v tom isto zohral aj fakt, že DSA dnes tvorí široké a zaujímavé historické pozadie vlastného sveta. Sveta, ktorý v sebe nesie istú európsku, niekedy by sme mohli povedať až germánsku, poetiku vlastnú tomuto kútu nášho svetadielu. K tomu sa viaže i istý špecifický druh výtvarného videnia sveta. Samozrejme, celé to má svoje korene v Tolkienovských príbehoch, avšak tá štipka inakosti, vlastného obohatenia tam je veľmi markantná. Je to skrátka niečo trochu iné, čo mala v sebe i „Severská trilógia“, odrazilo sa to i v prvom Drakensangu a našťastie to ostáva vlastné i druhému dielu.

Pritom ani tomuto pokračovaniu sa nevyhol istý stupeň kompaktnosti a teda i mierneho zrýchlenia hrateľnosti. Tam kde musel hráč v minulosti zbytočne behať z jedného konca mapy na druhý, sú dnes akési záchytné body, na ktoré sa dá okamžite skočiť. Znížil sa tak umelo naťahovaný hrací čas, ktorý je však stále blízky nejakým 30-tim hodinám. Avšak hrateľnosť samotná neutrpela, priam naopak. Exteriéry sú tu nádherné, niekedy až možno zaváňajú gýčom, avšak prechádzka po krajine je stále úžasným zážitkom. A je úplne jedno, či je to nádherný zelený les, mestečko Nadoret, či temné kobky. Vždy sa niekde nájde miesto, kde sa hráč môže zastaviť a nadýchať sa atmosféry, ktorú ponúka len svet Aventúrie. Keď už spomínam tie kobky, podzemia, tie tiež patria k poctivému dedičstvu minulosti. Nie, v žiadnom prípade nečakajte rozsiahle bludiská – hráčovi je prakticky vždy jasné kam ide a kde sa zhruba dostane (a teda sú relatívne lineárne). Avšak ukrývajú sa v nich tajné miestnosti a vypečené hádanky. Nič komplikované (teda v jednom prípade... nuž ak nie ste matematický antitalent ako niektorý nemenovaný recenzent, a chvíľu vám to musí docvakávať ;) ), všetko relatívne jasné, avšak dodáva to pocit, že tajomstvá prastarých chodieb sú nejako strážené a dostať sa k nim nemusí byť také jednoduché. Dokonca mám taký pocit, že minimálne tri väčšie úlohy nie sú ani potrebné na dokončenie hlavnej príbehovej línie. Ale v tom prípade rátajte s tým, že hru dokončíte oveľa skôr a možno i s väčšími ťažkosťami. Ak spomínam kompaktnosť, tak tá sa dotkla i množstva spoločníkov, ktorých bude mať hráč k dispozícii – tentoraz sú len štyria. Jeden z nich sa k vám pridá na základe rozhodnutia niekde v úvode hry a ďalších poznáte hneď od začiatku. Alebo ako hráči predchádzajúceho dielu – už od minula.

Ardo, Cuano (v anglickej verzii Cano) a Forgrimm. A nie sú to jediné známe mená. Intro hry nám to všetko osvetľuje. Starý frfloš Forgrimm vlastne celý príbeh rozpráva, rozpráva ho postave, ktorá sprevádzala hráča v prvej hre – Kladdis. Spomína na staré časy (mimochodom hra sa odohráva zhruba v rovnakom období ako Shadows over Riva), skrátka ako sa vtedy dal dohromady so starým priateľom Ardom. Ako vždy sa však musel do celého príbehu zamotať i istý neznámy hrdina – teda hráč. Pričom rôzne archetypy si môžu rozdeliť úvodné pôsobenie v mestečku Nadoret na tri rôzne začiatky – služby u rôzny majstrov. Áno, cestujete do Nadoretu za účelom ukončenia svojho učenia. Lenže veci sa nakoniec akosi zvrhnú.

Drakensang je hra, ktorá si v prvom rade zakladá na hernom systéme – ten je odvodený od štvrtej edície pravidiel DSA. Ponúka množstvo rôznych štatistík a ciest ako vyvíjať vlastnú postavu. Preto i spomínam, že je to hra, ktorá sa „odohráva“ v tradičnom duchu. Dôraz nie je kladený toľko na príbeh (resp. efektívnosť príbehového rozprávania) ako u súčasnej konkurencie (viď. dielo Bioware), takže i vaši spoločníci sú menej rozvinutí i čo sa charakterovej hĺbky týka. Skôr sú to (v duchu celej hry a jej systému) dobre navrhnuté archetypy. Cuano typický zlodejíček so šarmom, ktorému odolá len máloktorá dáma; Forgrimm, starý frfloš a trpaslík, ktorý by rád všetko riešil sekerou a samozrejme Ardo – vznešený typ, bojovník a vzdelaný muž. Možnosti a schopnosť riešiť situácie trochu odlišnými spôsobmi, ktoré bývajú náležito odmenené bodmi, toľko potrebnými pre rozvoj vašej postavy. Rozhodnete sa ísť cestou boha zlodejov Phexa (a teda dáte na radu Cuana) alebo hlavou proti múru ako váš trpasličí priateľ – i to je jeden z príkladov riešenia problémov v druhom Drakensangu. Strihové scény a filmové dialógy v tejto hre určite netvoria základ hrateľnosti. Ešte stále je to hra, ktorá ide cestou Baldurovej brány. A to sa týka i bojov. Keď v niečom prvý Drakensang zaostával za Dragon Age, bolo to prevedenie bojov – resp. ich mierna neprehľadnosť a občasný chaos spôsobený taktikou „hrrr na nich“ protivníkov. V tomto ohľade sa zdá byť „Rieka času“ vyladenejšia a prehľadnejšia ako predchodca. Avšak tentoraz sa tu vynoril problém miernej nevyváženosti protivníkov. S vodným drakom mala moja družina menej problémov ako so skupinkou prerastených krabov. Naučená logika, vzory, hovoria, že draky sú ohromné stvorenia, vládcovia ríše, pred ktorými majú i tí najmocnejší bojovníci rešpekt. Nuž, v „Rieke času“ treba mať rešpekt pred krabmi.   

V Drakensangu sa nedá stratiť na širokej mape – nie v tomto sú mapy priestorovo obmedzené, na druhej strane ponúka istú hĺbku v hrateľnostnej stránke. Apropo, ešte jeden rozdiel tu oproti prvému dielu je – tentoraz je sa možné do už navštívených častí mapy znova vrátiť – teda sa vám po splnení hlavného „questu“ neuzavrie. Drakensang Rieka času ponúka hráčovi tradičnú hrateľnosť. Niekto sa môže do sýtosti vyblbnúť pri tvorení postavy. Stačí zapnúť „expertný mód“ a navrhnúť si postavu takmer od podlahy – rozdeliť body, pozitívne i negatívne vlastnosti, skrátka vyhrať sa s vlastným charakterom.

Na záver by som sa predsa ešte vrátil k jednému aspektu hry – zvukovému spracovaniu. Keďže som z tých šťastných, ktorí mali tú česť s originálnou, nemeckou verziou, musím povedať, že sa opäť potvrdzuje pravidlo o „rodnom dabingu“ hry. Zaklínač v poľskom dabingu, Dragon Age v anglickom, nuž a Drakensang jednoznačne v nemeckom. Celú jednu tretinu hry som odohral s nemeckým dabingom, resp. v nemeckej verzii a musím povedať, že ten ďaleko prevyšuje tú nevýraznosť, ktorú ponúka anglická verzia. Nehovoriac o okresaní dabovaných situácií. V anglickej verzii (a toto sa týka i verzie predávanej u nás, keďže i tá obsahuje anglický dabing a české titulky) chýba nahovorenie množstva vedľajších dialógov, ktoré sa odohrávajú v samotnom svete, ako vykrikovanie na trhu, preslov predavača novín, množstvo vedľajších dialógov medzi postavami (hneď v úvode napríklad, kde sa ústredná trojica Ardo, Cuano Forgrimm dohadujú, je v nemeckej verzii plne nahovorená. Vo verzii anglickej sú to len „poletujúce“ texty nad hlavami protagonistov.) atď. Poviete si, že je to len malý, nepodstatný detail, avšak tento detail má citeľný dopad na celkovú atmosféru. Celý ten svet je zrazu akosi tichší, než si človek pamätá. Preto ma celkom mrzí, že pri dnešných kapacitných možnostiach, neostáva pri niektorých hrách i možnosť originálneho dabingu. Samozrejme, robí sa to preto, aby sa ušetrilo. Bohužiaľ šetrí sa na nesprávnych miestach. Aby sa to niekde v texte nestratilo – nejde tu len o chýbajúce ambientné dialógy, ale i o celkovú kvalitu (resp. nekvalitu) anglického dabingu ako takého.

Drakensang je výborná a krásna hra. Vracia hráča do dôb kedy sa hry tvorili s láskou k téme a žánru. O to viac si ju treba vážiť, keďže je to možno jedna z posledných hier svojho druhu. Všetky známe hry tohto žánru sa uberajú úplne iným smerom – nie zlým, ale absolútne odlišným od systému, ktorý bol pre prvé desaťročie 21. storočia klasickým.


Michal "MickTheMage" Nemec
viac článkov autora

Výrobca: Radon Labs
Distribútor: Playman
Testovaná platforma: PC
Multiplayer: nie
Lokalizácia: České titulky
Žáner: RPG
Vychádza na platformy: PC
Oficiálna stránka: http://www.drakensang.com/
Karta hry:
Plusy:

- nádherný svet Aventurie

- pravidlá Das Schwarze Auge

- hádanky

- rozumná herná doba

Mínusy:

- občas mierne nevyvážení protivníci

Vaše hodnotenie hry

Aktuálne hodnotenie článkov: 9.6 / 10
(Hodnotení: 23)

Bleskovky

Halo: Reach je zadarmo pre Gold užívateľov

Hra od Bungie z roku 2010, s ktorou sa rozlúčili so svetom Halo, aby mohli pracovať na aktuálne vydanom Destiny, je tento mesiac zdarma pre všetkých, ktorý si hru ešte nestihli za tie štyri roky zahrať a majú gold účet na Xbox Live. Ak by ste sa stále nevedeli rozhodnúť, či do tejto hry ísť, prečítajte si našu recenziu TU.
17.09. 11:34 diskusia (1)

Pozrite si prvé video k Resident Evil: Revelations 2

Druhé pokračovanie pôvodne 3DS odbočky série Resident Evil, sa nám ukazuje v prvom videu. Ako bude vyzerať hra po grafickej stránke? A môžeme skutočne očakávať návrat ku koreňom a drsnú atmosféru? Pozrite si video a posúďte sami. Nájdete ho TU. Okrem videa však máme aj informácie o spôsobe predaja tejto hry. Tá totiž narozdiel od prvej časti bude predávaná po epizódach. Celkovo sa dočkáme štyroch častí v jednej sezóne, pričom cena jednej časti bude 5,99 Eur, prípadne 24,99 Eur za kompletnú sezónu.
16.09. 14:27 diskusia (0)

Watch_Dogs pre Wii U bude ešte tento rok

Ak ste vlastníkom konzoly od Nintenda, a už ste sa obávali toho, že hackerská akcia sa tento rok na vašu platformu nedostane, tak koniec obáv. Oficiálny dátum vydania je 20. novembra 2014 pre náš región, pričom v Amerike bude hra dostupná už dva dni skôr.
11.09. 11:55 diskusia (0)

Mortal Kombat X má dátum vydania

Ďalšia časť krvavého kúpeľa a polámaných stavcov sa dostane na naše obrazovky budúci rok, konkrétne 14. apríla. Okrem toho sme sa dozvedeli, že sa opäť ako hrateľnej postavy dočkáme aj štvorrukého fešaka Gora.
09.09. 15:40 diskusia (0)

Stronghold Crusader 2 predstavuje novú frakciu

Tento mesiac vychádzajúca RTS, ktorá sa zameriava hlavne na budovanie a obranu vlastnej pevnosti, nám tentokrát predstavuje novú frakciu tichých zabijakov. Ak chcte vidieť aké je to brániť sa a bojovať proti Sultane, pozrite si nové video TU.
03.09. 11:50 diskusia (0)
Anketa
Koľko hodín týždenne ste venovali hrám počas letných prázdnin?
 
GamesWeb.sk Offline - máj 2013
Najnovšie online hry

Pillow City: Revelation

07.07.2014

Bitshift

07.07.2014

Atlantis Jewels

07.07.2014
Najnovšie plné hry

Iris

14.06.2014

Wolfenstein: The Final Solution

08.06.2014

Maldita Castilla

30.12.2012