11.11.2010 12:00, Branislav "Atavius" Brna, Komentárov: 7
Call of Duty: Black Ops

Call of Duty: Black Ops

Call of Duty... treba písať niečo viac? Pokiaľ hrávate FPS, tak na recenziu nečakáte, hru predobjednávate 3 mesiace dopredu a v deň vydania jednoducho hráte aj keby vrtuľníky  Apache z neba padali. Viem to, pretože už tretím rokom robím presne toto isté :) Najnovší  prírastok série s podtitulom Black Ops v tomto nie je ničím iný, ale keďže by mi asi neprešlo poslať nemenovanému šéfredaktorovi recenziu typu „Kua ty ešte nehráš?“ skúsim v nasledujúcich riadkoch popísať môj aktuálne prerušený herný maratón uplynulého dňa.

Studená vojna, Amerika, Rusko, zbraň hromadného ničenia vyvinutá Nacistami, Kenedy, Castro, Vietcong a čísla. Pokiaľ netušíte koľká bije nevadí. Príbeh hoc sa snaží hrať v tomto prípade podobne ako v Modern Warfare 2, nejakú zaujímavejšiu rolu a pokúsiť sa vás prekvapiť dejovým zvratom je opäť len pomerne okatým lepidlom, ktoré spája totálne nesúvisiace lokácie, cez ktoré sa prestrieľate v závislosti na obťažnosti v rozmedzí 7 až 10 hodín. Snaha naozaj rozprávať príbeh tu síce na rozdiel od predchádzajúcich inkarnácii CoD je, ale po dohraní sú vyššie napísané slová to jediné čo si z neho zapamätáte. Pre tých čo hrali World at War len dodám, že obľúbený Rus si strihá podarené cameo a kradne si väčšinu hry pre opäť pre seba.

Herný mechanizmus v prípade CoD bol vždy jednoduchý – hýbe sa to, nemá to nad hlavou nápis, zastrel to (No Russian level z MW2 túto poučku povýšil na novú úroveň), ale ako vieme tiež zakaždým účinný a v prípade Blac Ops sa na tom až na zbrane z obdobia studenej vojny, nič prakticky nemení. Treyarch do hry síce pridal na vopred určených miestach vložky v podobe vozidlových pasáží, ktoré tento krát hráč dokonca môže ovládať, ale ich prevedenie je tak banálne zjednodušené, že by ich zvládla ovládať aj cvičená opica – vrtuľník síce môžete ovládať do strán a strieľať z neho, ale na maličkosti typu klesanie a stúpanie môžete rovno zabudnúť a áno po vzore vášho zdravia sa opravuje sám... Level dizajn je opäť jeden veľký tunel, cez ktorý vás prevedie takmer vždy nejaký ten parťák takže stratiť sa je nemožné, čo ale zase raz pomáha udržovať vysoké tempo akcie, ktoré je pre túto sériu už takmer trademarkom. Náplň jednotlivých misií nie je sama o sebe zlá, ale trpí syndrómom x-tého pokračovania alias toto sme tu už mali minule. Svetlú výnimku tvorí level, ktorý vás usadí do špionážneho lietadla v stratosfére odkiaľ následne komandujete postup týmu na zemi a plynulé prepínanie medzi veliteľom vo vzduchu a členom týmu v prípade útočenia na nepriateľa. Vyslovene epické momenty v Black Ops bohužiaľ absentujú z nejakého dôvodu úplne. Inými slovami Black Ops po singleplayerovej stránke ponúkajú štandardnú porciu zábavy, na ktorú je hráč tejto série zvyknutý, ale neprináša prakticky nič nového a tak pôsobí do určitej miery dojmom ohranej platne, čo však nič nemení na tom, že je po hernej stránke prevedená na  jednotku.

Grafické spracovanie PS3 verzie Black Ops je po vzore jeho predchodcov viac než uspokojivé avšak starnúci engine sa aj napriek mnohým novým efektom úplne zakryť nepodarilo. Reč je hlavne o rozlíšení textúr, ktoré hlavne pri bližšom skúmaní nevyzerajú rozmazane. V prípade, že vlastníte 3D televíziu je hru možné prepnúť do 3D módu zobrazovania, avšak podľa ohlasov po jeho aktivovaní klesá framerate na úroveň 20-30FPS, čo na hre, ktorá inak beží okolo 60FPS určite spoznáte. Soundtrack spolu s dabingom je (ako to už pri CoD býva štandardom) špičkový.

Multiplayer a CoD neodmysliteľne patria k sebe. Ba čo viac, od čias Modern Warfare sa niektorí hráči vrhajú priamo naň a hru jedného hráča úplne ignorujú. Minuloročný Modern Warfare 2 zanechal vo väčšine vrátane mňa rozporuplné pocity keďže kvôli svojej prekombinovanosti pôsobil dojmom nevybalancovanej zlátaniny, v ktorej išlo hlavne o šťastie. Black Ops tento neduh nielen odstraňuje, ale prináša niekoľko výrazných vylepšení, ktoré mu zaisťujú status aktuálne najrobustnejšej multiplayerexperience dneška. Základným vylepšením vďaka, ktorému sa hra sprístupňuje aj sviatočnejším hráčom, ktorí netrávia každý deň i noc získavaním X-tého prestige ranku a fuckovaním všetkého čo sa im pripletie do cesty, je upgrade postupného odomykania vybavenia, ktoré sa odomyká oveľa rýchlejšie a hráč si z jednotlivých kúskov môže nakúpiť presne to čo mu aktuálne vyhovuje a to či už perky alebo zbrane. K herným peniazom sa ďalej viaže aj novinka v podobe kontraktov (v zásade krátka obdoba challengov), ktoré si môže hráč opakovane zakúpiť (raz za hodinu) a po ich splnení získať odmenu na už spomenutý nákup vybavenia. Naraz je možné mať aktívne až 3 kontrakty z 3 rôznych kategórií – Mercenary, Operations a Specialist, takže progres k vytúženému nádobíčku je oproti minulosti oveľa rýchlejší a menej frustrujúci. Ďalším vylepšením, je možnosť vlastnej customizácie niektorých aspektov vzhľadu zbraní (pridanie emblémov a výber zameriavacieho kríža) a aj herného modelu (bojové maskovanie tváre).

Ďalším obrovským plusom je Combat Training, v ktorom si môže hráč sám alebo s priateľmi zahrať proti botom a natrénovať si tak jednotlivé mapy a vhodné taktiky pre boj na nich. Okrem neho pribudla taktiež možnosť prezrieť si replay posledných hier, ktoré je taktiež možné editovať do klipov alebo screenshotov a tie následne zdielať s ostatnými priamo z hry. Zdielať sa dajú po novom taktiež nastavenia/pravidlá pre jednotlivé hry. Pribudli taktiež tzv. Wager Matches, v ktorých hráči stávkujú na svoje umiestnenie v nových tak trocha šialených herných módoch – One in the chamber (každý začína s tromi životmi a jedným nábojom a po každom zabitý nepriatelia získava ďalší), Sticks and stones (hrá sa s kušou, nožom a tomahawkom, pričom zabitie tomahawkom resetuje zabitému skóre), Gun Game (po každom zabití hráč dostáva lepšiu zbraň) a Sharpshooter (zbrane sa každých 45 sekúnd náhodne menia a namiesto killstreakov dostáva hráč jednotlivé perky). Všetky tieto módy majú spoločné to, že sú rýchle a tiež veľmi zábavné, keďže zásadne menia pravidlá na aké sú hráči zvyknutí zo staronových herných módov. Všetko toto si budete môcť zahrať na 14 rôznorodých mapách či už online alebo lokálne v splitscreene či Lan Party.

Treťou zložkou Black Ops je tzv. coop Zombie mod, ktorý sa po obrovskom úspechu vracia z World of War a stavia do boja proti vlnám zombie Kenediho, Castra, NixonaMcNamara, ktorí okrem likvidovania nemŕtvych stíhajú zo seba sypať pamätné hlášky na počkanie. Okrem tohto všetkého obsahuje hra tiež skryté minihry – staručkú textovku Zork a arkádovku Dead Ops Arcade, ktorú si je tiež možné zahrať v coop móde.

Ak ste to ešte stále z úvodu alebo predchádzajúcich riadkov nepochopili Call of Duty: Black Ops je monštrum, ktoré pokiaľ máte radi FPS hry treba vlastniť. Okrem obsahovo solídnej kampane tu máte do posledného detailu vypilovaný multiplayer a vidieť zmienených 4 vodcov likvidovať zombie sa vám už asi v žiadnej inej hre nepošťastí. Takže zbraň do ruky povinnosť volá...

PS.: O pár dní vám prinesieme naše gameplay video a aj recenziu PC verzie. Recenziu chystá Duri, avšak jeho pocity z PC verzie sú vďaka chybám zatiaľ zmiešané. Všetko sa nakoniec dozviete v článku.

Branislav "Atavius" Brna

Výrobca: Treyarch