11.11.2010 17:00, Roman "JC" Kadlec, Komentárov: 4
Fallout: New Vegas

Fallout: New Vegas

Vojna, vojna sa... zmení. Fallout 3 dokázal, že vojna v pravom "Fallout" štýle dokáže byť iná. Nemusí to priamo znamenať, že horšia. Jednoducho, iná a pre niekoho možno aj lepšia. Recenzie boli možno až prehnane oslavné a mnoho fanúšikov sklamaných. Každopádne, aj tí sa konečne dočkali, pretože prichádza Fallout: New Vegas...

Obsidian Entertainment - pozbierané zvyšky Black Isle Studios. Feargus Urquhart, Chris Avellone, Chris Jones, to všetko sú mená, ktoré mali čo dočinenia s pôvodnými Falloutmi a teda skutočne vedia, ako má "ten" svet vyzerať. Žiadne metro, milióny rozpadnutých moderných stavieb, ale tá pravá prázdnota. Obsidian taktiež dokazuje, že nerozhoduje engine, ale duch hry a zatiaľ čo by ste na prvý pohľad F3 a F:NV od seba nerozlíšili, po dôkladnom preskúmaní je rozdiel zrejmý.

Ťažko sa opisuje, prečo je práve New Vegas lepší. Respektíve, prečo pre niekoho môže byť lepší, prečo niekoho môže chytiť aj napriek tomu, že to Fallout 3 nedokázal. Prečo to je defacto úplne iná hra a aj napriek tomu, že je postavená na rovnakých technických základoch a na prvý pohľad vyzerá rovnako, je v skutočnosti odlišná. Ťažko sa taktiež opisuje, prečo je označenie "datadisk" hanlivé. Všetko to totiž vychádza priamo z vnútra hry. Z herného zážitku, ktorý ponúka. A ten sa jednoducho nedá opísať v podobe textu. Môžem spievať oslavné ódy na celkovú atmosféru, na rozmanitosť a hĺbku jednotlivých questov, na svet ako taký, ale pokiaľ si to sám hráč nevyskúša, tak jednoducho nepochopí podstatu toho všetkého. O niečom však písať treba a preto sa pozrieme práve na tieto základné črty.

Pojem "bohatstvo herného sveta" môže byť na prvý pohľad kontroverzné tvrdenie. Pustina príliš veľa možností neponúka, ale navodzuje tu správnu Fallout atmosféru. V 3D. To je jediný rozdiel a zároveň aj odpoveď na otázku "Je to vôbec možné? Preniesť izometrický Fallout svet do 3D?" New Vegas dokazuje, že to skutočne ide. Samozrejme, presun po štvorcovej mape v rámci dôležitých lokalít je minulosťou a poznávanie krajiny je čisto záležitosťou prechádzky. Na auto môžete priamo zabudnúť, herný svet pokrýva relatívne malú plochu avšak s dostatočným počtom zaujímavých miest. Kto sa chce držať iba príbehovej línie - nech sa páči, je tu však veľké množstvo ďalších lokácii, ktoré dotvárajú atmosféru.

Pravým "bohatstvom" je však herný obsah. Postavy, dialógy, questy. Fallout 3 mal svoje pamätné momenty, mnohokrát však šlo o samoúčelné nápady, ktoré síce boli dobré, ale do univerza Falloutu jednoducho nezapadali. V New Vegas pôsobí celá táto zložka prirodzenejšie. Questov je oveľa viac, mnohokrát sa vetvia alebo odomykajú ďalšie a celkovo tak nejak pripomínajú atmosféru pôvodných dielov. A aby som musel vo F3 skrolovať 10kou aktívnych questov, to sa mi fakt nestalo. V New Vegas to nebude po príchode do centra diania nič neobvyklé. Kvantita nedegraduje kvalitu a mnohé mini-zápletky sú skutočne zaujímavé a zábavné.

Podtitulom nového Falloutu je názov mesta New Vegas, čo je v podstate postapokalyptické Las Vegas. Napriek tomu nebude ničím výnimočným, keď sa do tohto mesta rozkoší dostanete až po nejakých 20 hodinách hrania. Začiatky v pustine sú síce ťažké, ale už po pár hodinách je práve pustina tým magnetom, ktorý drží a nepustí. Človek je od prírody zvedavý a otázky "Čo je to tam za ruinu/mestečko/sochu" sú na bežnom poriadku a neustále odkláňajú pozornosť od hlavnej dejovej línie. Do New Vegas sa však nakoniec hráč dostane, čo so sebou nepochybne prinesie aj nostalgické spomienky na New Reno. Nie sú to len kasína, mafiánske rodiny, drogoví díleri a ľahké ženy, je to najmä celková atmosféra a herný obsah.  Nech sa už opakujem po Xtýkrát, jednoducho, je to tak. A podobne ako v starých Falloutoch, aj v New Vegas je základná zápletka veľmi jednoduchá - ukradnutý platinový pokerový žetón a oživený hrdina na prvý pohľad neponúkajú veľký potenciál, ale každodenné problémy v post-apokalyptickom svete a viaceré frakcie bojujúce medzi sebou vytvárajú samostatnú, nadradenú zápletku.

Medzi spomenutými frakciami nájdete presne to čo by ste čakali - otrokárov, gangy, NCR (áno, presne tá New California Republic), Nasledovníkov Apokalypsy a klasickú zmesku rodín v New Vegas. Nedá sa vyslovene povedať, že konkrétne táto frakcia je dobrá, táto zlá, každá má svoje presvedčenie, ktorým sa riadi a je iba na hráčovi, či sa s ním stotožní alebo nie. Celková variabilita však ponúka dostatok možností, aby si každý správny "role-player" vybral tú svoju stranu. Taktiež môžete očakávať karavany, brahminy, Bratstvo Ocele a ďalších klasických Fallout "maskotov".

Opäť sa dostávame k základnej otázke. Ako sa to vlastne hrá? VATS systém a prvky Fallout 3 engine ostali zachované, okrem vyššie spomenutých zmien (atmosférickejší svet, lepšie questy, viac podobné starým Falloutom) sa čiastočne upravilo aj samotné vylepšovanie postavy. To opäť kladie dôraz na špecializáciu a neumožňuje natoľko všestranný rast, ako to bolo možné vo F3. Taktiež na rozhovory má vplyv oveľa viac vecí, než len samotná hodnota schopnosti rozprávať. Mnohé dialógové možnosti sa sprístupňujú aj v závislosti od ostatných schopností alebo vlastností. Samotný VATS systém ostal bez zmeny a kto kvôli tomuto nazýval F3 FPS hrou, tak NV je na tom rovnako.

S vyššie uvedeným faktom súvisí aj hlavný nedostatok nového Falloutu. Obsidian dokáže vytvoriť bohatý a pútavý herný svet, po technologickej stránke však vždy niečo "dre". Neinak je tomu aj v prípade New Vegas - Gamebryo engine má ďaleko k dokonalosti a Obsidiani taktiež nevychytali všetky bugy. Síce už vyšiel v poradí tretí patch, ale stále je čo opravovať. Gamebryo taktiež už nijak nevyniká v otázke kvality grafiky a celkovo ide o priemer. Soundtrack si však opäť drží svoju kvalitu a posunul sa viac k ambientu.

O Fallout: New Vegas by sa toho dalo ešte veľa napísať - hardcore mód, ktorý  (okrem iného) konečne robí všetky jedlá a nápoje využiteľnými, systém vyrábania zbraní a nábojov, rôzne vylepšovania zbraní, rôznorodí spoločníci a parťáci, jedinečné herné NPC a množstvo ďalších vecí, ktoré radšej takticky premlčíme a necháme samotného hráča, aby ich spoznal sám. O tom nový Fallout je - o spoznávaní. Plnohodnotnom, zábavnom, pútavom, s príchuťou pravého Falloutu a to aj napriek tomu, že navonok vyzerá iba ako datadisk k Falloutu 3...

Výrobca: Obsidian Entertainment
Distribútor: Bethesda Softworks / Cenega CZECH
Lokalizácia: České titulky (PC verzia)