16.11.2010 00:00, Roman "JC" Kadlec, Komentárov: 0
Pinball FX 2

Pinball FX 2

Kde bolo, tam bolo, bola raz jedna gulička, ktorá putovala po rozprávkovej krajine a celým svetom. Ten svet bol však čudne navrhnutý, keďže gulička sa neustále kotúľala do záhuby. Našťastie, pred čiernou dierou boli dve páčky, ktoré všetko riadili... vitajte vo svete pinballu.

Pinball je veľmi špecifická hra. U nás síce nie sú pinballove stoly tak bežné, ako v USA, všeobecnú predstavu o čo ide má však asi každý - začiatok textu bol tomu venovaný. Každopádne, síce pinball vyzerá ako jednoduchá a primitívna hra, ktorá je iba o triafaní guličky a o jej udržaní v hre, vedzte, že realita je omnoho komplikovanejšia. Každý herný stôl má svoj vlastný príbeh, svoje vlastné pravidlá a svoj vlastný cieľ. Áno, pinball je o tom nahrať čo najviac bodov, ale každý stôl má svoje špecifikácie, ako sa body získavajú.

Nie je to iba jedinečnosť stola, ale aj prispôsobivosť hráča. Každý stôl vyžaduje rôzne úkony a hráč musí triafať kadejaké objekty po celom stole. Práve ten proces, dostať guličku pod kontrolu, ako hráč chce, je celou podstatou pinballu. Môže to znieť ako úplná banalita, ale vyžaduje to kus šťastia a ešte viac šikovnosti. Mnohokrát ide totiž o presne vypočítané odpaly vzhľadom k jedinečnému postaveniu guličky a vedzte, že to nie je nič jednoduché. Zároveň však práve v tomto spočíva kúzlo celej hry.

Zatiaľ sme stále hovorili o reálnom pinballe, ale to iba kvôli tomu, že ten, ktorý predvádza hra Pinball FX 2 je prakticky rovnaký. Vysoká miera realizmu je hlavným ťahákom celého titulu, ktorý dopĺňa výborné technické spracovanie. Každý stôl má svoj špecifický motív a spracovanie a ako už bolo povedané - svoj vlastný život. Jedinečnosť stolov sa značne podpisuje na celkovom hodnotení hry, ktorá je vo svojej podstate zadarmo. Áno, Pinball FX 2 si môžete stiahnuť kompletne zadarmo, avšak ide o podobný princíp ako v prípade projektu Game Room - základná aplikácia je síce zdarma, k dispozícii sú aj nejaké stoly, ale ide iba o trial verzie. Pokiaľ vás nejaký zaujme, musíte si ho kúpiť. Výhodou je, že nikto vás nenúti kupovať všetky stoly, ponuka je však bohatá. Okrem balíka 4 nových stolov si môžete zakúpiť aj pôvodné stoly z Pinball FX (v tzv. Classic balíku) a PFX1/PFX2 DLC stoly. Pokiaľ už Pinball FX vlastníte, import prebehne automaticky a zadarmo.

Nové stoly možno charakterizovať ako rôznorodé - Pasha vás zavedie do sveta perských legiend, kde hlavnú úlohu nehrá princ, ale pinballová gulička. Pozrieme sa aj do Ríma a pre odvážnejších jedincov je tu pripravená BioLab. Štvoricu stolov uzatvára Secrets of the Deep. Ako som už spomínal, každý stôl je jedinečný a to nielen spracovaním, ale aj hernými mechanizmami. Rozhodne nečakajte, že keď sa vám podarí zvládnuť jeden z nich, tak automaticky budete bez problémov získavať veľa bodov aj na ostatných. Jednoducho, každý stôl je samostatný jedinec, ktorého treba najskôr spoznať...

Pinball FX 2 prináša aj zaujímavú novinku v podobe špeciálneho bodovania v rámci všetkých stolov. Do Superscore sa tak zaratávajú najlepšie výsledky, ktoré hráč v PFX2 nahral pre jednotlivé stoly. Toto hodnotenie je samozrejme možné porovnávať s ostatnými hráčmi a zistiť tak svoje postavenie v rámci komunity. Ďalšou novinkou a zaujímavou myšlienkou je Wizard Score, čo je súčet všetkých Superscore daného hráča a jeho priateľov. Vieme si predstaviť, že by na podobnom princípe mohli autori v budúcnosti postaviť systém klanov a rôznych turnajov, zatiaľ však nič také v hre nenájdete a musíte sa uspokojiť s klasickým multiplayerom (cez Xbox Live alebo pri jednom Xboxe).

Pinball FX 2 je vo výsledku vydarená simulácia pinballu, ktorá túto zábavku preniesla do virtuálnej podoby bez hocakých kompromisov. Všetko funguje tak ako má, výborná fyzika a grafika sa spoločne s bohatosťou a rôznorodosťou herných stolov podpisuje na výbornej atmosfére a celkovom hernom zážitku. Pre fanúšikov pinballu rozhodne nutnosť, pre ostatných výborný spôsob, ako sa so svetom, ktorý je iba o jednej guličke, spoznať (a možno mu aj prepadnúť...).

Výrobca: ZEN Studios
Distribútor: Microsoft Game Studios
Žáner: Ostatné