30.10.2010 12:00, Juraj "Duri" Dolniak, Komentárov: 0
Shrek Forever After

Shrek Forever After

Shrekova šesťročná filmová púť sa skončila. Niekto si po infantilnej trojke s úľavou vydýchne, iného táto skutočnosť zamrzí. Tí, čo patria do prvej zmienenej skupiny, držte sa teda radšej ďalej od herného prívesku k filmu, ktorý nám rozpovie mierne pozmenený príbeh zeleného zlobra.

Tradične doplnená animákom od Pixaru, okorenená príjemnou shrekovskou oddychovkou, sa letná filmová sezóna schýlila ku koncu. Herní vývojári však nelenia, čo film, to robota s jej hernou adaptáciou. Shrek Forever After, ktoré sa snažilo napraviť pochrámanú reputáciu série, samozrejme, nie je výnimkou. Ak ste hru náhodou skúsili, určite mi dáte za pravdu, že je to jedna z tých lepších alternatív. Prečo? To vám porozprávame v recenzii.

Preč sú tie časy, kedy sa tvorcovia urputne držali filmovej predlohy a ich výtvory skončili skôr než sme sa nazdali. Posledné dve herné rozprávky Toy Story 3 a práve recenzovaný Shrek Forever After sú toho jasným dôkazom. Takže, začnem, ako sa na rozprávku patrí. Kde bolo, tam bolo, bola raz jedna smradľavá barina, v ktorej si pokojne žil Shrek. Všetci sa ho báli a mali pred ním rešpekt, až kým si nepokašľal život záchranou uväznenej Fiony, ktorá sa v noci menila na zelenú obludu (na Shrekovu vyvolenú). Od ich svadby je miláčikom celého kráľovstva za Siedmymi horami, v ktorom žijú hovoriace osle, vypasení kocúry, v ktorom sa búria perníky a Martinko Klingáč je ten najväčší zloduch. Hm, spomínal tu niekto Klingáča? Ach áno, takže tento, ehm, pandrlák pokašle nášmu zlobrovi život ešte o čosi viac, keď ho nechá podpísať zákernú zmluvu. Shrek, v domnienke, že ho ten kus papiera vráti do čias, kedy bol strašiakom, sa ocitá vo vyprahnutej krajine, ktorej vládne jeden panovník - Martin Klingáč!

Shrekovo dobrodružstvo prežijeme v roli viacerých charakterov naraz. Jasné, zlobor je tým hlavným, ale cestou ho „sprevádzajú“ traja parťáci vrátane jeho manželky – oslík, kocúr v čižmách a Fiona. Presnejšie si medzi jednotlivými postavičkami hráči musia prepínať podľa toho, ktorá z nich je práve potrebná. Shrek obvykle rieši problémy svojimi päsťami a neznesiteľným revom, inak tomu nebude ani v hre. Oslíka si z filmov pamätáme aj ako speváka, no jeho základným útokom je prevalcovanie nepriateľov neustálym dobiedzaním hlavou. Ďalej tu máme spomínaného kocúra v čižmách, ktorý od čias tretieho dielu riadne zguľatel. Šabľou však šermovať nezabudol, avšak okrem nej využije aj svoj typický milý pohľad. Poslednou hrateľnou postavou je Fiona, ktorej to ide najlepšie s mečom. Keď sa dostane do obkľúčenia, na rad príde záloha v podobe oslabenie pomocou akejsi píšťalky. Druhý útok platí všeobecne na všetkých nepriateľov, najčastejšie opatrených vidieckymi nástrojmi, a u všetkých štyroch hrdinov rovnako, teda na krátku dezorientáciu. Súboje sú však doslova za trest. Nepredstavujú pre hráča nijakú výzvu, každého jedného nepriateľa sa zbavíte ťukaním dokola toho istého tlačidla a bitky môžu pripomínať tie primitívne z posledného Princa z Perzie. A keď sa dostanete do minihry, v ktorej začnú zo všetkých strán vybiehať nepriatelia, čo mimochodom vyzerá absolútne trápne, chuť do hrania vás razom prejde. Bojová zložka by si proste zaslúžila nejaký ten šmrnc, ktorý by ju urobil zábavnejšou.

Okrem vidlákov si na nás brúsia vidly aj „Enti“ (proste tie živé stromy), ježibaby, rôzny druhy pavúkov či dokonca kostlivci. Shrek Forever After ale nie je našťastie len o bojoch, tie sú len takým bonusom k tuctu hádaniek. Nimi sa to v hre len tak hemží a za túto pútavú zložku tvorcov chválime. Prekvapivo nepatria výhradne na umelé naťahovanie hracej doby, ale potrápia sa s nimi malí aj veľkí. Najčastejšou minihrou je zapaľovanie čarovných kotlíkov, ktoré väčšinou dostavajú niektoré lokácie v devastovanom svete Martinka Klingáča. Nie všetko však ide jednoducho prejsť iba pomocou jedného charakteru. Predstavme si to v praxi. Je nutné sprístupniť časť budovy, načo využijeme najmenej dve postavy (buď sa budeme postupne prevteľovať do každej z nich alebo si zavoláme kamarátov a hru si dáme v co-op režime). Shrek slúži ako nosič, Fiona ako pyrotechnik. Tým pádom musíte v koži Shreka ponachádzať potrebné prísady, nahádzať ich do kotlíka, následne prepnúť na Fionu a kotol zapáliť. Zídu sa samozrejme aj oslík s kocúrom. Zatiaľ čo oslík vie rozkopnúť uzatvorené brány, kocúr sa osvedčí pri lezení. Pri niektorých hádankách je prítomnosť troch slepých myšiakov hotovým vykúpením. Tí vám totiž poradia presný postup misiou, čo sa neraz zíde. Hráčom pomôže takisto čarovné zrkadlo, cez ktoré sa teleportujú do dimenzie spred podpísania zmluvy. V ňom si môžu smelo vykračovať a bezstarostne hľadať poklady, pretože v tomto svete majú nepriatelia vstup zakázaný.

Vizuálna stránka je na hru z podobného súdka obstojná, keby sa doladilo pár detailov, miestnosti a postavy sa viac vytieňovali, nemá Shrek konkurencie. Počas hrania narazíme aj na niekoľko kratších cut-scén, v ktorých si Klingáč plánuje svoju stratégiu. Hoci nejde o videá filmovej kvality, dá sa na to pozerať a čo je hlavné, nejedná sa o skopírované scény z filmu. Hudobná časť je zo všetkého najlepšia, tešte sa na skladby známe z predlohy, ktoré sa do hry jednoznačne hodia. Dabing síce pripomína hlasy skutočných dabérov filmovej série, no opak je pravdou, avšak aj tak sa autorom vydaril.

Shrek Forever After je konečne tou pravou rozprávkovou hrou pre deti, ktorá spĺňa takmer všetky požiadavky. Jeho kvality by sa ale ocenili najmä v minulých rokoch, dnes pôsobí ako solídna arkáda. Ak máte k rozprávkam pozitívny vzťah a za sebou nejednu hru, ktorá stojí na základoch úspešného filmu, pripravte sa na mierne vylepšený diel predchodcu. Ak ste naopak v ich spoločnosti nováčik, kľudne si k číselnému hodnoteniu pripočítajte bodík naviac.

Juraj "Duri" Dolniak

Výrobca: XPEC Entertainment
Distribútor: Activision