17.10.2010 00:00, Daniel "DanKanFan" Kaničar, Komentárov: 4
Lara Croft and The Guardian of Light

Lara Croft and The Guardian of Light

Slečna Croftová, zmenila ste sa nám. Viete o tom? Následkom Vášho posledného počinu sa úplne zmenil náš pohľad na Vás. Je to teraz taký vtáčí pohľad (nie, nemyslím tým nič perverzné :), takže čo s tým urobíme? No predsa si dobre zahráme!

Áno je to tak, svet sa vyvíja, hry sa vyvíjajú, no a aj samotná Lara sa vyvíja. Myslím teda herne, nie len na hrudi. Preto, dnes už snáď po nespočetných množstvách pokračovaní pôvodnej série Tomb Raider prišla zmena. Radikálna zmena. Vývojári sa totiž rozhodli, že sa pokúsia vydať trocha inou cestou ako je u tejto série zažité. Cestou, ktorá by mala osviežiť už (snáď od toľkého pohybovania sa v starobylých kobkách) zatuchnuté princípy a gameplay. Ale pozor Lara Croft and The Guardian of Light nie je priame pokračovanie, toho sa dočkáme neskôr. Tento krát sa jedná o pokus dobyť online distribúciu na konzolách a PC pomocou dobre namixovanej akcie, arkády, drobných RPG prvkov, a ako bonus k tomu máme aj kooperáciu dvoch hráčov.

Príbeh hry je v podstate jednoduchý a slúži len ako krovie k divokej akcii. Lara sa ocitá v džungliach južnej Ameriky, kde sa istí zlí páni snažia získať artefakt „Mirror of Smoke“, ktorý dokáže ovládať cyklus dňa a noci. Nuž, ale ako to už chodí, spolu s mocným artefaktom sa na svetlo dnešného sveta dostane aj zlo v podobe temného a diabolského netvora menom Xolotl. Ten samozrejme po spánku dlhom dvetisíc rokov nemá čo iné na práci ako ihneď ovládnuť celý svet, ktorý chce priniesť pekne krásne do temnoty. Avšak chlapec jeden starejší sa tento krát prerátal, pretože na mieste činu je okrem banditov aj naša neohrozená archeologička, ktorá rozhodne nemá v pláne zničenie sveta povoliť. No a keď sa k jej boku postaví aj ďalší hrdý indiánsky bojovník menom Totec, tak sa divoká naháňačka za zloduchom môže začať. Nuž Xolotl tak nejak nepochopil, že za tých dvetisíc rokov sa veľa zmenilo a dnešné ženy nemajú problém naháňať chlapa po všetkých čertoch, zvlášť keď majú priezvisko Croft.

Samotné herné mechanizmy a prevedenie sú v tejto sérii skutočne inovatívne. V prvom rade všetkým udrie do očí nový izometrický pohľad, vďaka ktorému hráme hru v štýle Alien Breed, prípadne s ľahkou nadsádzkou môžem spomenúť Diablo. Laru vidíme z výšky, pričom máme dosť veľký prehľad o mape a celkovej ploche na ktorej sa hra odohráva. Ďalej je tu aj veľký posun v akčnosti hry, vďaka čomu naše zbrane nedostanú veľa času na vychladnutie. Neustále vlny nepriateľov, ktorí sú skutočne rôzneho druhu, nedajú pokoj počas celého Larinho dobrodružstva. Na ich zneškodnenie však autori pripravili rôznorodú škálu zbraní, takže si nebude nikto sťažovať. Lara môže mať pri sebe naraz štyri zbrane (zvyšné sú v zálohe v menu a dajú sa kedykoľvek meniť), pričom jedna z nich je kopia, ktorú jej na začiatku hry venuje parťák Totec. Toto je v podstate defaultná zbraň, ktorá sa hádže a nedá sa minúť. Jej sila je vcelku veľká, vďaka čomu vás nie jeden krát zachráni pred istou smrťou. Okrem bojovania ju môžete použiť aj ako pomôcku pri šplhaní sa na nedostupné miesta. Jednoducho ju hodíte a ona sa zapichne do steny. Následne si stačí na ňu vyskočiť a veselo pokračovať v ceste. Ako druhá nonstop zbraň slúžia výbušniny, ktorých máte taktiež za bezodný mešec. Pomocou nich si otvárate neprechodnú cestu, pomáhate si v rôznych logických úlohách, prípadne odpaľujte nepriateľov, skrátka, fantázii sa medze nekladú. Avšak pozor, výbušniny sú škodlivé aj na Larinu jemnú pleť a kosti, preto sa treba vždy pred ich odpálením odpratať do bezpečnej vzdialenosti. Nakoniec tu máme veľké množstvo konvenčných zbraní, ktorých repertoár má záber od klasických pištolí, samopalov, útočných pušiek, až po veľmi účinnú tarasnicu. Tá sa vám zíde hlavne na rôznych bossov ako sú obri, či oživení T-rex fešáci. Zbrane sa získavajú postupne počas prechodu hrou. Dajú sa nájsť voľne pohodené v krajine alebo ich môžete získať splnením rôznych úloh, ktoré sú zadané na začiatku každého levelu. Tieto úlohy majú názov chalanges a v podstate sú tu ako lákadlo na opakované hranie jednotlivých levelov, pretože na prvý krát ich väčšinou nesplníte všetky. Jedná sa o rôzne časové úlohy, naberanie bodov, hľadanie rôznych artefaktov atď. Okrem týchto výziev nájdete v leveloch miestnosti, ktoré svojim červeným vysvietením vás síce lákajú na dobrú zábavu, avšak nie na takú akú by sme podľa toho červeného svetla čakali. V týchto miestnostiach sú totiž dosť silné artefakty, ktoré však získate až po zvládnutí logického rébusu, ktorý tu na vás čaká. Následne po opustení miestnosti však červené svetlo zhasne, a vy sa tam už nemusíte nikdy vrátiť.

Ak som vyššie spomínal drobné RPG prvky, tak som nimi myslel práve silu a účinky rôznych artefaktov, ktorých v hre nájdete skutočne veľa. Tie môžete rôzne kombinovať a na základe toho si zvyšovať silu zbraní, rýchlosť behania, odolnosť a ďalšie pre život dobrodruha potrebné veci. Tento prvok hru vcelku príjemne oživuje a vďaka nemu sa snažíte nachádzať a získavať čo najviac artefaktov.

Graficky a zvukovo je hra zvládnutá veľmi dobre. Intro, či predelové cut scény sú väčšinou riešené komiksovým prevedením, avšak občas sa dočkáte aj CGI animácie. Hra samotná je vykreslená do detailov a naozaj je radosť sa na ňu pozerať. Toto je samozrejme čiastočne spôsobené aj vzdialenou kamerou, takže rôzne detaily sú drobné a preto pôsobia vysoko kvalitne. Zvuku a hudbe nie je taktiež čo vyčítať, zbrane zvučia, výbuchy búchajú a hudba vhodne doplňuje celú atmosféru. Jediné čo mi trocha vadilo bol dabing hlavnej hrdinky. Ten sa mi zdá mierne odfláknutý. Ovládanie hry je však urobené veľmi dobre.  Namapovanie mierenia a pohybu na analógové páčky sa vydarilo a už po chvíli vám prejde plne do krvi. V rámci tohto by som apeloval na použitie gamepadu aj na PC, pretože predstava hrania tejto hry na kombinácii klávesnica – myš, mi pripadá viac ako „zrúdna“.

Hra obsahuje aj co-op hranie, kedy sa druhý hráč ujme indiánskeho bojovníka Toteca a pekne spolu ruka v ruke s Larou prechádzajú vo dvojici celú hru. Vďaka tomuto prvku sa autorom podarilo dosiahnuť ďalšiu znovuhrateľnosť hry a určite ho odporúčam vyskúšať.

Na záver si myslím, že táto odbočka zo zabehnutej série je skutočne vydarená hra, ktorej by nemal odolať žiadny fanúšik akčných hier, a už dupľom nie fanúšik Tomb Raider. Lara Croft prináša za rozumnú cenu výbornú zábavu a chytľavú hrateľnosť, ktorá vás nepustí až do samého konca hry. A o to tu samozrejme ide až v prvom rade.

Daniel "DanKanFan" Kaničar

Výrobca: Crystal Dynamics
Distribútor: Square - Enix