13.10.2010 14:00, Daniel "LordDan" Hujo, Komentárov: 0
Rage

Rage

 

Nová hra od id Software. Je treba niečo dodávať vôbec ďalej? A tak dodám ešte, že nás čaká vraj prelomový projekt. Nazrieme do post-apokalyptického sveta, v ktorom si z chuti zastrieľame a o zábavu sa nám postará aj novinka v podobe závodov bugín a voľná jazda po krajine. Vitajte teda vo svete Rage.

Milovníci akčného žánru vedia, že id Software snáď nevydal jedinú zlú, alebo nedaj bože, priemernú hru. Aj tí hrami nikdy nepobozkaní, určite aspoň raz v živote počuli slová ako Doom, Quake Wolfenstein, takže keď teraz poviem, že nový projekt bude určite pecka, nebudem asi ďaleko od pravdy. Otec žánru akcií z pohľadu vlastnej osoby (FPS) nám ale sľubuje ďalšiu revolúciu a budúcnosť tohto žánru má názov Rage.

Príbeh bude situovaný do budúcnosti, pravdepodobne nie zas tak vzdialenej (podľa oficiálnej stránky hry asi rok 2028). K Zemi sa rúti asteroid Apophis (skutočný asteroid, ktorý dostal najvyššie hodnotenie na stupnici, hodnotiacej možnú zrážku so Zemou), o ktorom ľudstvo vie, ale nie je žiadny spôsob, ako asteroid zničiť alebo vychýliť z dráhy.  Scenár filmu Armagedon sa tak nekoná, zrejme už bol Bruce Willis po smrti. Vznikne tak myšlienka a následne aj projekt s názvom Eden, na vybudovanie podzemných krytov s komorami – Ark (Archa), kde by sa 12 – 16 ľudí uložilo ku kryospánku a po určitom čase, keď skončí globálna zima vyvolaná dopadom meteoritu, títo ľudia opäť vylezú na povrchu a obnovia civilizáciu. Avšak komôr sa nepodarí vybudovať dostatok a tak je z celého ľudstva vybraná jeho elita a tá sa ukladá ku kryospánku. Jedným z elity ste aj vy a po prebudení zistíte, že vaša Archa utrpela vážne poškodenie a prežili ste len vy. Dostávate sa na povrch a vaše putovanie začína, cieľom je zistiť, čo sa stalo s ďalšími Archami. Uplynulo asi 80 rokov od zrážky s asteroidom a svet sa zmenil na nepoznanie. Prekvapením je, že zrážku prežilo ďaleko viac ľudí než sa plánovalo. Okrem ľudí ale priniesla zrážka ešte jednu vec a tou sú mutanti, sú to ľudia, ktorí počas zrážky ostali na povrchu a zrejme rádioaktivita a iné dobroty spravili svoje.

Ďalším zámerom projektu Eden bolo, že elita započne obnovu zničeného sveta a ľudstvo bude znovu prekvitať. Nepočítali však z faktom, že ľudí prežije až toľko a že si vytvoria vlastné zoskupenia a vlastné vlády. V tomto svete tak sú rôzne skupiny ľudí, sú tu banditi, ktorí okrádajú koho môžu, obyčajní vrahovia, roľníci a aj niekoľko znovu vybudovaných miest. No a týmto ľudom, ktorí boli odmietnutí a ponechaní svojmu osudu, sa vaša myšlienka, že by ste im mali vládnuť, veľmi nepozdáva. Okrem toho je tu ešte ďalšia skupina alebo organizácia s názvom The Autority, ktorá je najsilnejšia a stala sa tak vládcom okolitej krajiny, tým sa existencia vás a celej elity z projektu Eden nepozdáva už vonkoncom a tak ich hlavným cieľom bude likvidácia nepriateľa.

Rage tak, ako inak, bude akciou z pohľadu vlastnej osoby, ktorá nám ponúkne čiastočnú voľnosť v rozľahlých a graficky vynikajúco zvládnutých exteriéroch. Pohyb po svete by mal byť plynulý, streamovanie dát by malo prebiehať počas pohybu, takže vás nebude otravovať načítavanie lokácií. Jedna výnimka sa však predsa len našla, tou je prechod z krajiny do mesta, tu sa načítavaniu síce nevyhnete, ale zrejme sa to bude dať prežiť. Čo sa týka tej čiastočnej voľnosti, hovorí sa o otvorenom svete, pričom samotný pohyb po krajine by mal byť bez obmedzení až do momentu, keď prijmete alebo narazíte na príbehovú misiu. Tu sa začne objavovať aká taká linearita. Poradie príbehových misií je totižto dané dopredu. Ďalšou vecou by malo byť obmedzenie pohybu po mape po prijatí tejto misie. Na miesto určenia by malo viesť niekoľko ciest, pričom platí, že tá najkratšia je aj najakčnejšia alebo inak povedané, určite na nej narazíte na nepriateľa. Samotné misie by sa mali dať riešiť niekoľkými rôznymi spôsobmi, buďto je vašim vzorom Rambo a jediné, čo vás môže zastaviť je nedostatok nábojov a zlomená čepeľ noža, alebo naopak milujete Jamesa Bonda a akciu si vychutnáte pekne pomaly, potichu a trošku sa zapotíte pri premýšľaní ako ďalej.

Napriek všetkému hra nebude zameraná na príbeh, predsa len id Software sú majstri svojho diela a Rage bude hlavne o akcii. Osudy ľudí sa dozviete z ich rozprávania, ale vždy to bude v kocke. Autori sa tiež rozhodli, že hru nebudú prerušovať žiadnymi cut scénami a celá hra sa odohráva z pohľadu vašej postavy, z tohto pohľadu zistíte všetko okolo príbehu. Toto rozhodnutie, že hra bude celá z prvého pohľadu, má podľa autorov vystupňovať atmosféru na maximum. V prípade, že by sa hra objavila s podporou 3D technológie, tak by to skutočne mohlo vyzerať zaujímavo.

Výrazným prvkom zábavy by mali byť aj buginy, ktoré sa v hre objavia. Tieto dopravné prostriedky budú slúžiť jednak na prepravu po mape k misiám, mestám a iným obydliam, ale taktiež k obľúbenej zábave miestnych obyvateľov, ktorou sú práve závody týchto bugín. Vaše vozidlo by malo byť zabezpečené proti ukradnutiu banditami, takže sa nemusíte báť ho niekde nechať. Vyzerá to tak, že bugín by ste mohli počas hry vlastniť aj niekoľko kusov, pričom by sa mali medzi sebou líšiť niekoľkým parametrami, ako napr. zrýchlenie, odpruženie, ťažná sila a brnenie. Na každú buginu sa budú dať namontovať zbrane, takže závody a prípadne stretnutie s nepriateľom v divočine bude skutočne akčné. Nečakajte však, že by sa buginy chovali, ako skutočné stroje, opäť pripomínam, že Rage je hlavne o akcii, takže buginy sú stabilné aj v ostrých zákrutách pri súbojoch. Čo sa týka závodov, zrejme ich absolvovanie nebude úplne nutné k dokončeniu hry, ale zas to je výborný zdroj financií, za ktoré si môžete vylepšovať vašu výstroj, výzbroj, ale rovnako aj výzbroj a pancierovanie bugín. Na to aby ste sa zúčastnili závodov je treba získať licenciu. Táto úloha bude pozostávať z prebehnutia niekoľkých koridorov s mutantmi, na konci ktorých už bude čakať záverečný boss a súboj na život a na smrť. Hra by mala mať zakomponované aj RPG prvky, ale nečakajte niečo ako Fallout 3, to v žiadnom prípade. RPG prvky tu budú len veľmi jemne zakomponované. Ktoré všetky vlastnosti sa budú dať zlepšovať zatiaľ nie je úplne jasné, s určitosťou ale by sa trénovaním mali zlepšovať jazdecké schopnosti hrdinu.

Mesto Wellspring bude vašim hniezdom záchrany a novým príbytkom v tomto zmenenom svete. Mesto by malo byť zónou bez zbraní, takže oáza pokoja v inak drsnej divočine. Mali by ste tu mať aj vlastnú garáž, ktorá obsiahne všetky vaše kúpené, zostrojené alebo ukoristené buginy. Zo začiatku nečakajte, že by vás obyvatelia tohto mesta privítali s otvorenou náručou. Avšak okrem príbehových misií by malo byť v hre dostupné obrovské množstvo vedľajších questov. Tie vám môžu zadať ľudia v mestách, ale aj niekde v divočine, jednoducho každý, na koho narazíte. Pokiaľ tieto úlohy úspešne splníte, pohľad miestnych na vás sa začne zlepšovať. Ako som už spomenul, hra bude obsahovať aj prvky tržného hospodárstva. To znamená, že tu budete môcť obchodovať, asi nie s každým, ale len s vybranými obchodníkmi. Vzhľadom k tomuto faktu má hra nový a do detailov prepracovaný inventár. Takže veci, ktoré vám zanechali vaši nepriatelia, je dobré pobrať a vymeniť za peniaze alebo iné, pre vás dôležité predmety a suroviny. V hre by sa totiž mali vyskytovať aj technické výkresy a schémy, pomocou ktorých si môžete zostrojiť z dostupných vecí niečo užitočné. Zostrojiť by sa mala dať diaľkovo ovládaná bugina s nákladom výbušnín, vynikajúcou vecou, ktorú si tiež môžete zostrojiť je automatický guľomet na trojnožke. Ten stačí kdekoľvek postaviť a okrem likvidácie nepriateľov, upúta ich pozornosť a vy tak likvidujete protivníkov z relatívneho bezpečia. Obdobná vec je mechanický pavúk so zbraňou na chrbte, jeho výhodou je pohyblivosť, ale na druhej strane, nebude disponovať takou kadenciou ako statická veža. Zbrane, ktorými budete disponovať, sa dajú vylepšovať a zvyšovať tak ich účinnosť, veľkosť zásobníka a ďalšie veci, ktoré už poznáme z iných hier.

Autori nám sľubujú, tak ako to už býva zvykom pri každej novej ohlásenej hre, kvalitnú umelú inteligenciu. Ľudia v mestách by sa mali zaoberať vlastnými činnosťami. Niektorí potrebujú pracovať v dielni, iní zas budú hrať hazardné hry v miestnej krčme, ďalší zas budú putovať po svete a niektorí len potrebujú vyrozprávať svoj príbeh. Spomínaná kvalitná umelá inteligencia by sa mala týkať samozrejme aj nepriateľa. Ten by pri vašej likvidácii mal spolupracovať, využívať rôzne úkryty a mal by dokázať zužitkovať aj početnú prevahu.

Neustále nám id Software opakuje, že pôjde najmä o akciu a streľbu. A podľa ľudí a novinárov, ktorí mali možnosť hru si zahrať, potvrdzujú, že títo páni ani zďaleka nezabudli, ako sa robí dobrá akcia. Podľa všetkého je streľba úplne prirodzená, hráč by si mal každý výstrel užívať a akcia je veľmi plynulá. V prípade, že utŕžite v boji zranenie, to sa bude liečiť časom, nebudú tu tak žiadne health packy. Čím ťažšie bude zranenie, tým väčšmi bude obrazovka červená, takže rýchlo do úkrytu a chvíľu sa zotavovať. V hre by mali byť jednotlivé skupiny banditov odlíšené niekoľkým znakmi. Samozrejme to bude farebné označenie, ďalej to budú rôzne signály a označenia týchto skupín. Rozoznať by sa mali dať tieto skupiny dokonca aj podľa zvoleného štýlu boja, čo vyzerá dosť zaujímavo. Kooperatívne hranie je dnes súčasťou už takmer každej akčnej hry a začína sa presadzovať aj v iných žánroch. Nebude teda chýbať ani v Rage. Avšak na hranie príbehu v kooperatívnom móde si môžeme nechať zájsť chuť. Príbeh tak ostane výhradne pre jednotlivca. Pre kooperáciu budú dostupné samostatné výzvy a vraj sa je na čo tešiť. Ďalšou pozitívnou informáciou je podpora split-screenu, teda dvaja hráči si hru môžu zahrať na tom istom stroji.

Že to chlapci v id Software myslia s touto hrou vážne dokazuje aj fakt, že John Carmack a jeho kolegovia pripravili úplne nový engine pre hru. Engine bol totiž kameň úrazu v posledných hrách id Software. Mnoho nových akčných hier bežalo na Unreal Engine 3, ktorý sa ukázal lepší. John Carmack tak stvoril id Tech 5 a tak ako novinári chválili akčnú zložku hry, ozvali sa hlasy, že lepšie graficky spracovanú hru doteraz nevideli a o to zarážajúcejší bol tento fakt, že prezentácie sa konali na Xbox 360, čo je v súčasnosti hardwarovo najslabšia konzola. Čo teda zaznie, keď hra bude na PS3 alebo na najvýkonnejších PC? id Software tak opäť mieria na vrchol. Keď už som spomenul grafiku, nezaprú autori inšpiráciu v hrách ako je Bioshock, Fallout a vo filme Mad Max. Inšpiráciu nepopierajú, ale dodávajú, že sa snažili inšpirovať najmä svojimi predchádzajúcimi hrami a hľadali aj iné nové nápady.

O hre sa začali sporadické informácie objavovať už od roku 2007, potom prišli prvé prezentácie a v roku 2008 prišla informácia, že hra by mohla byť hotová do roku 2010, tak to aj dlho vyzeralo, napriek klasickým informáciám typu, keď to bude, vydáme to, ale bohužiaľ nakoniec prišla pre hráčov nepríjemná správa, že hra sa odkladá na september 2011. Neostáva nám teda nič iné, len čakať. Každopádne pokiaľ sa autorom podarí splniť aspoň z časti všetko, čo nám prisľúbili, čaká nás skutočne výborná akcia a zrejme graficky najlepšie spracovaná hra.


Daniel "LordDan" Hujo
viac článkov autora

Výrobca: id Software
Distribútor: Bethesda Softworks
Vychádza na platformy: PC, PS3, Xbox 360
Žáner: FPS
Dátum vydania: 16.09.2011

Vaše hodnotenie hry

Aktuálne hodnotenie článkov: 0 / 10
(Hodnotení: 0)

Bleskovky

Halo: Reach je zadarmo pre Gold užívateľov

Hra od Bungie z roku 2010, s ktorou sa rozlúčili so svetom Halo, aby mohli pracovať na aktuálne vydanom Destiny, je tento mesiac zdarma pre všetkých, ktorý si hru ešte nestihli za tie štyri roky zahrať a majú gold účet na Xbox Live. Ak by ste sa stále nevedeli rozhodnúť, či do tejto hry ísť, prečítajte si našu recenziu TU.
17.09. 11:34 diskusia (1)

Pozrite si prvé video k Resident Evil: Revelations 2

Druhé pokračovanie pôvodne 3DS odbočky série Resident Evil, sa nám ukazuje v prvom videu. Ako bude vyzerať hra po grafickej stránke? A môžeme skutočne očakávať návrat ku koreňom a drsnú atmosféru? Pozrite si video a posúďte sami. Nájdete ho TU. Okrem videa však máme aj informácie o spôsobe predaja tejto hry. Tá totiž narozdiel od prvej časti bude predávaná po epizódach. Celkovo sa dočkáme štyroch častí v jednej sezóne, pričom cena jednej časti bude 5,99 Eur, prípadne 24,99 Eur za kompletnú sezónu.
16.09. 14:27 diskusia (0)

Watch_Dogs pre Wii U bude ešte tento rok

Ak ste vlastníkom konzoly od Nintenda, a už ste sa obávali toho, že hackerská akcia sa tento rok na vašu platformu nedostane, tak koniec obáv. Oficiálny dátum vydania je 20. novembra 2014 pre náš región, pričom v Amerike bude hra dostupná už dva dni skôr.
11.09. 11:55 diskusia (0)

Mortal Kombat X má dátum vydania

Ďalšia časť krvavého kúpeľa a polámaných stavcov sa dostane na naše obrazovky budúci rok, konkrétne 14. apríla. Okrem toho sme sa dozvedeli, že sa opäť ako hrateľnej postavy dočkáme aj štvorrukého fešaka Gora.
09.09. 15:40 diskusia (0)

Stronghold Crusader 2 predstavuje novú frakciu

Tento mesiac vychádzajúca RTS, ktorá sa zameriava hlavne na budovanie a obranu vlastnej pevnosti, nám tentokrát predstavuje novú frakciu tichých zabijakov. Ak chcte vidieť aké je to brániť sa a bojovať proti Sultane, pozrite si nové video TU.
03.09. 11:50 diskusia (0)
Anketa
Koľko hodín týždenne ste venovali hrám počas letných prázdnin?
 
GamesWeb.sk Offline - máj 2013
Najnovšie online hry

Pillow City: Revelation

07.07.2014

Bitshift

07.07.2014

Atlantis Jewels

07.07.2014
Najnovšie plné hry

Iris

14.06.2014

Wolfenstein: The Final Solution

08.06.2014

Maldita Castilla

30.12.2012