07.10.2010 12:00, Michal "MickTheMage" Nemec, Komentárov: 0
The Silver Lining – Episode 2: Two Households

Veľká, herná rozprávková sága. Aj tak by sme mohli sériu King’s Quest nazvať. Hra The Silver Lining sa nesnaží nijako zaostávať, naopak snaží sa dostáť povesti svojich predchodcov, veľkých vzorov. Prvá epizóda skôr predstavovala interaktívne pozeranie, ako skutočnú hru, avšak načrtla smer, ktorým sa bude ďalej rozvíjať.

Pre zábudlivých alebo tých čo túto epizodickú sériu ešte nestihli zaznamenať, si zopakujme, že „The Silver Lining“ je čisto projekt zo srdca fanúšikov hernej série King’s Quest od Roberty Williams. Odohráva sa v jeho svete, využíva jeho postavy, ale prináša nám príbeh, ktorý by mal byť (podľa predstáv autorov) akýmsi ukončením celej kráľovskej ságy. Silver Lining bol vo vývoji veľmi dlhý čas a niekoľko krát bolo jeho vydanie ohrozené, najprv zo strany prvého vlastníka práv a neskôr i toho druhého – Activisionu. Nakoniec sa však všetko urovnalo a dnes pred nami leží druhá epizóda hry s názvom Two Households.

Kráľa Grahama sme opustili na ostrove druidov, kde musel zostať, pretože sa na ostrovy zniesla neprirodzená, magická búrka. Tá nakoniec pominie a Graham musí pokračovať vo svojej úlohe – nájsť tri vzácne magické ingrediencie pre kúzlo na záchranu jeho detí. Tak ako v predchádzajúcej epizóde sa i ta nasledujúca odohráva v oblasti „Zelených ostrovov“, rôzne tematicky ladených ostrovov známych z King’s Questu 6. Hra nadväzuje a zároveň na mnohých miestach odkazuje na svojich predchodcov. Obzvlášť dobre sa tu tak budú cítiť hráči veteráni, ktorí si ešte pamätajú celú sériu. A nie je to len prostredím, či rôznymi narážkami na minulosť postáv, ale i štýlom hádaniek, na ktoré pri hraní narazia. Nechýba tradičné kombinovanie a zbieranie predmetov, ktoré dá nepozorným hráčom istotne riadne zabrať. Našťastie treba povedať, že hra sa vždy nejakým spôsobom snaží napovedať. Či už je to v dialógoch alebo prostredí, v ktorom sa nachádza. Niekedy je to však na dlho. Avšak o to lepší pocit človek má, keď na daný postup príde. K tomu patrí samozrejme ešte jedna vlastnosť hier od Sierry – možnosť úmrtia hlavnej postavy. So smrťou samozrejme prichádza automaticky koniec hry, avšak hráč má niekoľko možností – buď sa vráti k staršej uloženej pozícií alebo zvolí možnosť „skúsiť to znova“. Vtedy ho hra presunie tesne pred nešťastnú udalosť, ktorá viedla k jeho rýchlej (niekedy veľmi pomalej, tá hra je skrátka krutá ;) smrti. Smrť však v prípade „The Silver Lining“ nie je otravná či frustrujúca. Skôr sa tu stáva súčasťou hernej mechaniky. Umrel som pri získavaní kľúča. Kľúč potrebujem. Zrejme budem musieť hľadať iný postup.

Technický základ hry sa nijako nezmenil, avšak dočkali sme sa niekoľkých menších vylepšení. Jednak sa Graham konečne naučil bežať, a tak už nemusíte dlho čakať kým prejde z jednej strany obrazovky na druhú. Zároveň pribudla možnosť vypnúť, resp. zapnúť, skrátenú verziu rozprávania. Ergo hlas tej pani, ktorá slovne popisuje každý predmet, či každý čin, ktorý sa snaží Graham vykonať. Avšak v druhej epizóde sú podstatne kratšie a teda absolútne nezdržujúce. Ba naopak, povedal by som, že krásne oživujú celú hru. I keď i v tomto prípade by sa mohlo zdať, že je rozprávačka miestami až príliš sarkastická, čo sa naposledy príliš nehodilo k celkovému tónu hry. Avšak, pamätníci potvrdia, že podobný štýl sme mohli nájsť i v predchádzajúcich hrách.

Technická stránka hry ostáva rozporuplná. Na jednej strane je tu výborná štylizácia obrazoviek do maľovaného pozadia – väčšina textúr je robená tak, aby pripomínala štýl adventúr od Sierry, zároveň však dáva celému prostrediu akýsi rozprávkový nádych, ktorý pomáha atmosfére hry. Slabším článkom vizuálneho spracovania tak ostávajú modely postáv, na ktorých je vidno dĺžka vývoja hry a to i najmä preto, lebo autori obľubujú detailné zábery na tváre účinkujúcich. Nie je to však nič, čo by kazilo zážitok z hry samotnej. Skôr konštatovanie faktu. Čo môže trochu rozhádzať vnímanie hry, resp. naratívnu linku, je dabing postáv. Na jednej strane treba mať stále na pamäti, že toto nie je v žiadnom prípade profesionálny projekt. Avšak tentoraz kolísa kvalita dabingu viac ako v predchádzajúcej epizóde. Nie len po „hereckej“ stránke, ale i zvukovej kvalite – občas je počuť, že má dabing horšiu kvalitu zvuku (zrejme sa nahrával inak) ako niektoré ďalšie časti. Človek zvyknutý na rôzne druhy fan produkcií si na nedokonalé herectvo dokáže zvyknúť, avšak kolísajúca kvalita zvuku dokáže niekedy pekne vytrhnúť z herného vnímania. Našťastie sa to nestáva veľmi často.

Okrem samotnej stavby príbehu (aspoň do tohto momentu) však vyniká hra v ešte jednej oblasti. Má absolútne kúzelný soundtrack. Hudba krásne sedí k jednotlivým lokáciám a udalostiam, výborne podporuje atmosféru celej hry i rozprávania.

Epizóda samotná mi zabrala niečo medzi troma až štyrmi hodinami času. Medzitým sa príbeh stihol posunúť len o nepatrný kúsok, čo vyvoláva trochu obavy o vyváženie celkovej dĺžky rozprávania. Ešte nás totiž čakajú tri epizódy a v takom prípade bude musieť v tých nasledujúcich získať rozprávanie neuveriteľný spád, pretože (aspoň podľa toho čo odhalila druhá epizóda) sa pred nami rysuje príbeh epických rozmerov. Lenže Graham ešte ani nestačil použiť ingrediencie na potrebné kúzlo.

V každom prípade je však „The Silver Lining“ príjemným výletom do minulosti adventúrneho žánru, hrou, ktorá po hernej stránke výborne funguje. Samozrejme sú tu slabšie produkčné kvality, avšak trochu amatérskeho herectva s občas kostrbatými dialógmi môžeme  tentoraz odpustiť.

Výrobca: Phoenix Online
Distribútor: Phoenix Online
Žáner: Adventúry