Need for Speed: Hot Pursuit - prvé dojmy z hrania
Gimme fuel, gimme fire, gimme that which I desire!
So sériou Need For Speed je to ako so starým veteránom, svojho času výkladná skriňa Electronic Arts, pýcha každej výstavy a každej zbierky všetkých, pravých fanúšikov arkádového jazdenia, postupom času zostarla, zunovala sa, a bez fanfár skončila zapadaná v prachu, niekde v kúte založená modernými, vyleštenými a farebnejšími konkurentami a každá snaha o jej reinkarnáciu znamenala len Ďalší klinec do rakvy pôvodného originálu.
Lenže tak ako k stratenému veteránovi zahrabanému v kope sena, niekde v šope za domom, sa aj k Need for Speed dostali ľudia, ktorí sa netaja vášňou k pretekaniu a s nefalšovanou úctou v očiach zotierajú prach z dávno hrdzavej značky. A rovnako ako ich kolegovia z garáží, aj oni trávia hodiny a hodiny leštením a brúsením, zháňaním nových vecičiek, aby, keď príde ten správny čas, ohlásili svetu HOTOVO, toto je Need For Speed Hot Pursuit made in 2010! O tom, že sa k značke Need For Speed dostali ľudia zo štúdia Criterion vás asi nemusím informovať. Pre tých, ktorí nerozoznajú Need for Speed od Left for Dead, dodávam, že sú to tvorcovia dnes už slávnej série Burnout, vďaka ktorej sa z nich stali rešpektovaní autori pretekárskych titulov a EA im ponúkla prácu na znovuoživení legendárnej série.
A Criterion zobral túto úlohu vážne o čom sme sa mali šancu presvedčiť na nemeckom GamesCome. Hoci, a to bez obalu priznávajú, si tvorcovia niektoré veci netrúfli na NFS meniť, aby hra nestratila svojho ducha, podstatnú časť celej hry si robili po svojom, presne tak, ako si myslia, že to hráčom bude vyhovovať. Ono trendy sa menia rýchlejšie ako nálada Ivety Bartošovej a tak to čo vyhovovalo skalným fanúšikom série niekedy dávno, dnes nemá šancu osloviť širšiu masu mladších hráčov. Criterion si preto dali za úlohu hru pretvoriť tak, aby na jednej strane fanúšikovia NFS našli to čo ich drží pri tejto sérii a zároveň, aby sa fanúšikmi tejto série hrali aj hráči, ktorí doteraz poznali len Burnout a podobne. O tom, že Criterion robia hru poplatnú tejto dobe vás presvedčí hneď úvodná novinka, ktorou je akási sociálna sieť v hre zvaná Autolog. Autolog je akousi NFS variáciou na Twitter, Facebook a iné siete, ktoré obvykle slúžia na oznamovanie vašich nálad, zlostí, slabostí a tak ďalej. Pomocou Autologu tak môžete jednoducho nechávať pre ostatných hráčov (vašich priateľov) klasické písané správičky a zároveň im oznamovať, že ste zajazdili taký a taký rekord na tej a tej trati a nech sa páči chlapci (a dievčatá samozrejme) prekonajte ma. Úprimne povedané ja by som sa úplne bez problémov zaobišiel aj bez tejto novinky, no chápem, že mladšia generácia z nej bude nadšená a nepochybujem o tom, že sa Autolog bude tešiť veľkej obľube. Veď čo je lepšie ako sa dozvedieť, že sa kamoš práve rozišiel s tou namyslenou kravou a navyše stále nedokáže prekonať váš rekord na jeho obľúbenej dráhe?
Kto sa na GamesCome (a bol novinár) lepšie obzeral, mal šancu si v oddelenej EA Lounge sadnúť za Xbox360, na ktorom bola k dispozícii už hrateľná hra a to v o dosť väčšom rozsahu ako napríklad na prezentácii. Nebola to však žiadna dokončená verzia, takže sa na môj vkus až príliš často potýkala s určitými problémami, predovšetkým s padaním zvuku atď. Na utvorenie si určitých dojmov však bez problémov stačila. Vo verzii, ktorú som mal k dispozícii bolo možné jazdiť na mape pobrežia, kde sa dalo na jednotlivých miestach vybrať z niekoľkých typov "misií", za ktorých prejdenie bol hráč odmenený peniazmi. Počet "misií" na jednom mieste bol pritom obmedzený. Pred každým eventom si klasicky zvolíte približovadlo a opäť, tak ako sa to už v sérii NFS stalo zvykom, máte určité možnosti úpravy jeho "vonkajška" aj "vnútrajška", nemusím snáď pripomínať, že keďže sa NFS ani len netvári ako simulácia, nastavenia auta ani len nemusíte navštíviť a ak ste typom hráča, ktorého jediná starosť je to, že farba auta neladí s jeho teniskami, vôbec to nevadí, zajazdíte si rovnako dobre ako ten čo si auto bude nastavovať sám.
Prvým typom misie, ktorý som skúsil bol samozrejme mód, kde som v koži pouličného ničiteľa drahých plechov pretekal s ďalšími pretekármi a zároveň sa nám do pretekov miešali chlapci s blikajúcimi majákmi na strechách. Prvý dojem po spustení pretekov bol veľmi dobrý. Reči Criterionu o tom, že grafika človeku vyrazí dych, neboli plané a na prvý pohľad si všimnete krásy vymodelovaného okolia trate aj samotných modelov áut, za toto majú chlapci z Criterionu u mňa palec hore. Na kochanie sa krajinou však veľa času nemáte, lebo hneď ako dostanete pokyn k štartu zaburácajú kone skryté pod kapotou a svet rýchlosti vás okamžite pohltí. Hneď od úvodných metrov silne pocitite to, že NFS je arkádové jazdenie so všetkými plusmi aj mínusmi. Prudkých zákrut sa báť skutočne nemusíte, stačí použiť ručnú brzdu a jemne skĺznuť prstom z plynu a akýkoľvek drift king by vás mohol uctievať. Rovnako tak ovládanie auta je absolútne jednoduché, na ceste vám autíčko sedí ako prilepené a niečo také ako fyzikálne zákony tu platí len minimálne (to znamená, že platí jedine gravitácia, hoci určite si aj zalietate). V niektorom z preview na NFS Hot Pursuit autor píše o tom, že jediný rozdiel medzi simuláciou pohybu kvádra a simuláciou jazdy v NFS je textúra reprezentujúca autíčko a s absolútnym pokojom sa k tomuto názoru pridám. Ale ruku na srdce, očakával od autorov Burnoutu niekto niečo iné? Myslím, že nie. Ono to totiž skvele vyzerá a pomerne ľahko sa na to zvyká, takže už po pár minútach jazdy budete môcť ukazovať priateľke ako sa v rýchlosti 300 km/h dokážete vtlačiť do úzkej medzierky medzi dvoma autami, prípadne ako sa v takejto rýchlosti dá prejsť šikana s druhou rukou v jej noha... pod jej oblečením.
Nerušenú jazdu profíka vám však budú znepríjemňovať jednak súperi a druhak polícia, ktorá si žiadne takéto preteky nenechá ujsť. A mal som taký pocit, že aj jedni aj druhí zintenzívnili čo sa týka agresivity. Súperi vám veľa miesta na predbiehanie nedajú a o svoju pozíciu bojujú zo všetkých síl a na môj vkus až príliš často plech na plech. Polícia pritom nie je o nič jemnejšia, práve naopak. O tom, že ste prenasledovaní vás oboznámi krátka animácia a následne sa spúšťa doslova hon na korisť. Polícia sa pritom neštíti absolútne ničoho a pud sebazáchovy u jej AI vodičov zjavne absentuje. Vám tak neostáva nič iné len to obom "súperom" oplácať rovnakou mincou a tak doviezť do cieľa auto v rovnakom stave v akom ste štartovali je úspech rovnajúci sa víťazstvu v Le Mans. Polície sa pritom nie je vôbec ľahké zbaviť, môžete sa síce snažiť ničiť policajné autá a pomocou EMP aj ten pokašlaný vrtuľník, používať skratky, v prípade, že jazdíte v noci aj zhasnúť svetlá a niekde v skratke počkať kým polícia prejde, ale na to máte tak strašne málo času, že sa skutočne snažíte len a len prežiť. Ak navyše jazdíte príliš agresívne a rozbijete pár policajných áut buďte si istí, že za najbližším kopcom objavíte zavesenú helikoptéru a to značí jediné, pás klincov na ceste. Mimochodom aj prílet helikoptéry vám oznámi ďalšia animácia a ja len dúfam, že sa to bude v samotnej hre dať vypnúť, pretože takto bol závod každých cca 30 sekúnd prerušený nejakou animačkou, čo mi časom poriadne liezlo na nervy. Ak nie ste dostatočne militantne naladený a máte vzťah k peniazom daňových poplatníkov môžete sa snažiť policajným autám utiecť používaním Nitra. Toho máte neobmedzené množstvo i keď vždy po jeho minutí musíte chvíľu čakať kým sa vám opäť doplní.
Skvelou správou pre fanúšikov polície, alebo ľudí postihnutých nejakou inou, no podobnou duševnou chorobou, je to, že NFS Hot Pursuit vám umožní posadiť sa aj za volant auta stojaceho na tej "dobrej" strane zákona. Máte tak jedinečnú možnosť brániť záujmy širokej verejnosti a chrániť jej majetok a životy. Tieto misie začínajú oznámením o tom, ktoré auto máte prenasledovať a potom je už len na vás, či sa daný cestný pirát ocitne na vašom zadnom sedadle, alebo polícia opäť bude musieť použiť všeobecné vyhlásenie o neúspešnej akcii. Ako policajt pritom môžete využívať všetky tie prostriedky, ktoré tak nenávidíte, keď hráte za chlapcov zo šikmej plochy. Čiže vrtuľník je zrazu vašim spojencom. Na moje počudovanie je však tento typ misie ťažší ako som si myslel a moje snaženie sa až príliš často končilo animáciou nepojazdného a na šrot zdemolovaného auta. Áno autá môžete demolovať, ale nečakajte, že by postupná demontáž skiel, karosérie, sedadiel a ostatných častí auta mali nejaké výrazné vplyvy na jazdné schopnosti. Jednoducho jazdíte až dovtedy kým nespravíte skutočne nejaký fatal crash, ktorý by za normálnych okolností mal problémy prežiť aj Chuck Norris. Novinkou v NFS bude aj meniaca sa denná doba. Tá sa totiž môže zmeniť. Pri kratších pretekoch a misiách si budete môcť zvoliť či chcete jazdiť cez deň, alebo v noci, ale napríklad pri dlhších eventoch sa vám pokojne môže stať, že sa z denného svetla prejazdíte až do hlbokej noci a budete nadávať na všetkých tých, o ktorých nárazníky ste si roztrieskali svetlá, lebo keď je tma tak je skutočne tma a nič nevidieť.
Na záver treba povedať, že ak máte radi arkádové jazdenie a páčil sa vám Burnout bude sa vám páčiť aj NFS Hot Pursuit. Ja som však až taký nadšený posunom tejto série nebol. Tí, ktorí čakali návrat ku koreňom budú asi sklamaní. Hot Pursuit na svojho menovca nadväzuje iba veľmi zľahka. Nové NFS sú jednoducho len také arkádové preteky aké si žiada dnešná doba. Efektné, farebné s množstvom deštrukcie, využívajúce Nitrom okorenený pocit z rýchlosti, ale zároveň nenáročné na ovládanie, jednoduché a svojim spôsobom mierne povrchné. Netrúfol by som si však napísať, že NFS Hot Pursuit bude zlou hrou, to ani zďaleka, len môj pocit bol taký, že z nich oveľa viac cítiť Burnout ako staré dobré Need for Speed.
Branislav "chinaski" Hujo
viac článkov autora
|
Halo: Reach je zadarmo pre Gold užívateľov
Hra od Bungie z roku 2010, s ktorou sa rozlúčili so svetom Halo, aby mohli pracovať na aktuálne vydanom Destiny, je tento mesiac zdarma pre všetkých, ktorý si hru ešte nestihli za tie štyri roky zahrať a majú gold účet na Xbox Live. Ak by ste sa stále nevedeli rozhodnúť, či do tejto hry ísť, prečítajte si našu recenziu TU.17.09. 11:34 | diskusia (1) |
Pozrite si prvé video k Resident Evil: Revelations 2
Druhé pokračovanie pôvodne 3DS odbočky série Resident Evil, sa nám ukazuje v prvom videu. Ako bude vyzerať hra po grafickej stránke? A môžeme skutočne očakávať návrat ku koreňom a drsnú atmosféru? Pozrite si video a posúďte sami. Nájdete ho TU. Okrem videa však máme aj informácie o spôsobe predaja tejto hry. Tá totiž narozdiel od prvej časti bude predávaná po epizódach. Celkovo sa dočkáme štyroch častí v jednej sezóne, pričom cena jednej časti bude 5,99 Eur, prípadne 24,99 Eur za kompletnú sezónu.16.09. 14:27 | diskusia (0) |
Watch_Dogs pre Wii U bude ešte tento rok
Ak ste vlastníkom konzoly od Nintenda, a už ste sa obávali toho, že hackerská akcia sa tento rok na vašu platformu nedostane, tak koniec obáv. Oficiálny dátum vydania je 20. novembra 2014 pre náš región, pričom v Amerike bude hra dostupná už dva dni skôr.11.09. 11:55 | diskusia (0) |
Mortal Kombat X má dátum vydania
Ďalšia časť krvavého kúpeľa a polámaných stavcov sa dostane na naše obrazovky budúci rok, konkrétne 14. apríla. Okrem toho sme sa dozvedeli, že sa opäť ako hrateľnej postavy dočkáme aj štvorrukého fešaka Gora.09.09. 15:40 | diskusia (0) |
Stronghold Crusader 2 predstavuje novú frakciu
Tento mesiac vychádzajúca RTS, ktorá sa zameriava hlavne na budovanie a obranu vlastnej pevnosti, nám tentokrát predstavuje novú frakciu tichých zabijakov. Ak chcte vidieť aké je to brániť sa a bojovať proti Sultane, pozrite si nové video TU.03.09. 11:50 | diskusia (0) |
Pillow City: Revelation07.07.2014
|
Bitshift07.07.2014
|
Atlantis Jewels07.07.2014
|
Iris14.06.2014
|
Wolfenstein: The Final Solution08.06.2014
|
Maldita Castilla30.12.2012
|