22.09.2010 00:39, Roman "JC" Kadlec, Komentárov: 2
PlayStation Move

PlayStation Move

Rok 2010 by sa z hľadiska herného priemyslu mohol pokojne nazvať rokom pohybového ovládania. Microsoft aj Sony si pripravili technológie, ktoré podľa zlých jazykov majú za úlohu priživiť sa na úspechu Nintenda Wii. Technológie, ktoré množstvo hráčov nazýva zbytočnými, nakoľko sú podľa nich zamerané  na tzv. „casual“ publikum. Základná otázka teda znie: Ako sa hrá s PlayStation Move? Má budúcnosť aj v „normálnych“ hrách?

Pri prvom pohľade na PlayStation Move je zjavné, že „šermovanie“ s ovládačom v ruke v určitom zmysle pripomína Wii, čo samozrejme podaktorí jedinci nezabudnú okomentovať. Ťažko jednoznačne tvrdiť, že Move je iba „odkopírované Wii“, nakoľko ovládaču nemožno uprieť jasný technologický pokrok. Zatiaľ čo Wii využíva tzv. akcelerometre na rozpoznanie pohybu (na rovnakom princípe funguje aj iPhone), Move ide ďalej a pridáva rôzne senzory a najmä tú škaredú svietiacu guľu, ktorá je terčom mnohých posmeškov (častokrát sa skloňuje aj slovo „vibrátor“). Každopádne, bez tej gule by Move nebol tým čím je a vďaka nej môžeme v hrách využívať podobnú technológiu, aká sa používa pri Motion Capture. Suma sumárum tak dostávame veľmi presné zariadenie, ktoré je schopné reagovať rýchlo a bezchybne, čo sú hlavné vlastnosti, na ktorých stojí úspech ovládača a rozdiel medzi Move a Wii je zrejmý od prvej sekundy. Sony samotné si je toho vedomé a počas všetkých novinárskych prezentácii to značne zdôrazňovalo a my to z praxe môžeme potvrdiť!

PlayStation Move potrebuje k správnemu fungovaniu EyeToy kameru, kvôli ktorej je na ovládači aj spomínaná svietiaca guľa – kamerka sníma svetlo, ktoré sa mimochodom mení podľa rôznych situácii zadefinovaných hrou, alebo na základe svetla v prostredí. Počas nášho testovania bolo asi v redakcii príliš teplo, nakoľko sme skoro stále mali rozkošnú sexi ružovú guličku :) Celkový herný zážitok to však v žiadnom prípade (negatívne ani pozitívne :) neovplyvnilo. Jednotlivé tituly si rozoberieme podrobne v samostatných recenziách, zatiaľ spomeňme nejaké všeobecné fakty a dojmy z hrania s Move. V novinárskom balíčku, ktorý sme dostali k dispozícii od Sony sa okrem Move ovládača a EyeToy kamerky nachádzali aj hry Sports Champions a Start The Party!. V podstate ide o klasické tituly, ktorých úlohou je nenáročnou formou prezentovať kvalitu a možnosti ovládania, čomu odpovedá aj ich zameranie – jednoduché casual hry, ktoré sa hodia predovšetkým na party a oslavy. Hrami nedotknutých jedincov nadchne možnosť zahrať si volejbal alebo stolný tenis určite viac, ako odstreľovanie hláv emzákom – to už kedysi predviedlo Wiičko a o pár rokov neskôr s podobným konceptom útočí PS3 so svojou HD grafikou a kvalitnejšou detekciou pohybu. Jednoducho povedané, prirovnanie Move k HD verzii Nintenda Wii  je na mieste.

Pri každom spustení je potrebná kalibrácia ovládača a kamery, v prípade Sports Champions je nutné robiť ďalšiu kalibráciu vždy pri výbere a zmene disciplíny. Počas testovania sme nemali žiadne problémy s rozpoznávaním pohybu, nezaznamenali sme žiadne oneskorenie, prípadne iné neočakávané správanie. Všetko fungovalo tak ako má, je pravda, že sme neskúšali extrémne podmienky (napr. hranie za tmy bez osvetlenia, koho by to napadalo? :), ale v bežnom prostredí sa nevyskytli žiadne nedostatky. Z testovaných hier najlepší herný zážitok v otázke realizmu dokázala ponúknuť práve športová sada. Bližšie si to rozoberieme v samostatnej recenzii, ping-pong však jednoducho vyzdvihnúť musíme už teraz a oproti Wii stolnému tenisu je o niekoľko svetelných rokov vpred. Reakcie boli okamžité a problémy nerobili ani rôzne špecialitky ako falš alebo ľubovoľné natočenie rakety – ešte popracovať na spätnej väzbe (nejaké špeciálne vibrácie podľa zásahu loptičky) a bolo by to takmer dokonalé. Pre väčšinu mini-hier úplne stačil jeden ovládač, niektoré z nich však vedia využiť aj dva, pričom sa odmenia realistickejším zážitkom z hrania – spomeňme lukostreľbu alebo gladiátorské zápasy – bolo cítiť, že nastavenie pre jeden ovládač v týchto hrách bolo určitým spôsobom postavené na báze kompromisu. Dva ovládače totiž umožnili realistické „vyťahovanie šípov a natiahnutie luku“, nehovoriac o bojovaní s mečom a štítom v oboch rukách.

Celkový pocit z hrania s PlayStation Move je vo všeobecnosti výborný, hoci pri niektorých tituloch značne rozporuplný – to je však skôr problém dizajnu hry, než ovládania. Okrem vyššie spomenutých party hier sme mali možnosť otestovať aj Kung Fu Rider a EyePet Move Edition. Najmä v prípade prvého menovaného nebol celkový pocit taký bezchybný a objavili sa určité problémy so „skrotením“ ovládania. Zvyšné hry však boli z hľadiska ovládania „user-friendly“ a skutočne pre každého – aj človek, čo nikdy nedržal gamepad v rukách, bude po pár minútach zoznamovania sa s ovládačom máchať (v prípade Start The Party! doslova) ako o život. PlayStation Move je skutočne o vlastnom zážitku, preto Sony rozbehla akciu, o ktorej sme informovali v staršej novinke a pohybové ovládanie si tak môžete počas septembra a októbra vyskúšať osobne vo vybraných nákupných centrách. A pokojne zoberte aj babičku, možno na všetky tie „internety“ zmení názor...

Základná otázka z úvodu článku znie – čo Move a klasické hry? Presná odpoveď zatiaľ nie je známa, k dispozícii však máme veľmi silnú technológiu, ktorá je v tom, čo robí, takmer dokonalá. Zvyšok už je iba na vývojároch, ako s ňou dokážu naložiť. Presnosť a rýchla odozva ponúka výborné základy k širokému uplatneniu, ako však zistíme v recenzii na Kung Fu Rider, nie vždy to stačí. Niekedy treba aj správny dizajn. Suma sumárum však hodnotíme PlayStation Move veľmi kladne a minimálne v otázke spracovania a využitia technológie pohybového ovládania by to bolo v škole za jedna a v našej stupnici zatiaľ za 9. Výsledná známka sumarizujúca prínos a využiteľnosť v širokom spektre hier je však zatiaľ neznáma...

Výrobca: Sony
Distribútor: SCEE
Testovaná platforma: Hardware