03.09.2010 00:00, Daniel "LordDan" Hujo, Komentárov: 0
Fenomén menom StarCraft

Fenomén menom StarCraft


Ak niekto o sebe tvrdí, že je milovníkom hier žánru RTS (real-time strategy) musí bezpodmienečne poznať StarCraft. Hru, ktorá formovala podľa mňa milióny hráčov na celom svete a ktorá aj po neuveriteľných 12-tich rokoch od vydania je pre niektorých samozrejmou súčasťou ich HDD a pracovnej plochy Windows. Hru, ktorá sa stala Mekkou multiplayerového hrania.

Zrodenie


StarCraft je dielom známeho vývojárskeho štúdia Blizzard Entertainment. Svetlo sveta uzrela táto hra v roku 1998, presne 31. marca. Blizzard pri vývoji vytvoril úplne nový engine odlišný od toho použitého pri vývoji Warcraftu. Naviac sa StarCraft odlišuje od Warcraftu v jednej pomerne významnej veci a to v nevyváženosti bojujúcich rás. Je otázkou, čo viedlo vývojárov k tomu, aby už každá rasa nemala len ekvivalenty rovnakých jednotiek. Na jednej strane to mohol byť tlak hráčov a fanúšikov série Warcraft, ktorý po tejto zmene volali. Na strane druhej ich mohla ovplyvniť konkurencia z Westwood Studios s ich sériou Command & Conquer, ktorá nevyváženosť jednotiek mala zakomponovanú. A možno sa len samotní autori chceli vyhnúť porovnávaniu Warcraftu so StarCraftom a zaviesť do hry prvok, ktorý by hru robil o niečo reálnejšou. Vývojári sami označujú ako najväčšie rozdiely medzi Warcraftom StarCraftom dostupnosť troch hlavných hrateľných rás, pričom každá z nich má svoje špecifické jednotky, budovy a schopnosti.

Hra sa stáva bestsellerom medzi hrami v roku 1998 a dodnes sa drží v rebríčku najpredávanejších hier s viac ako 11 miliónmi predaných lisovaných diskov. StarCraft bol vytvorený pre PC, Apple a časom sa dočkali aj majitelia Nintenda 64. Pre obrovský komerčný úspech hry sa krátko nato dočkal StarCraft rozšírenia v podobe add-onu s názvom StarCraft: Insurrection, ktorý vytvorila spoločnosť Aztech New Media a bol schválený Blizzardom. Nasledoval ešte jeden add-on balíček od Stardocku s názvom StarCraft: Retribution. Oba tieto balíčky priniesli nové rozšírenie pôvodnej kampane. Bohužiaľ tieto pomerne obsiahle prídavné balíčky od roku 2003 nie sú na trhu a nie je o nich ani žiadna oficiálna správa. Následne, osem mesiacov po vydaní StarCraftu sa na trh dostáva plnohodnotný datadisk StarCraft: Brood War. Ten taktiež získava ocenenie za najlepšie rozšírenie hry v roku 1998. Samozrejmosťou je niekoľko kníh a stolná hra.

Čo je však kuriózne a pre mňa osobne veľké prekvapenie, je čakanie na druhý diel. Mnohí a podobne aj ja, by čakali, že pri takom obrovskom úspechu hry sa dočkáme druhého pokračovania hry v krátkom časovom odstupe od prvého dielu. Opak je však pravdou a druhého pokračovania sme sa dočkali len nedávno. Najskôr bola spustená beta verzia hry pre profesionálnych hráčov, ktorí mali otestovať nové prvky a jednotky, aby bola hra viacerých hráčov dokonale vyvážená. Áno, počítate správne, jedna z najlepších a najúspešnejších strategických hier histórie sa dočkala druhého pokračovania po neuveriteľných 12-tich rokoch! A podľa toho, čo sme zatiaľ mali možnosť vidieť a čítať a niektorí už mali česť aj osobne sa zoznámiť, sa čakanie na druhý diel oplatilo.

Sme vo vesmíre sami?

S konečnou platnosťou môžem konštatovať, že okrem nás sú vo vesmíre minimálne dve ďalšie inteligentné formy života, možno dokonca tri a niektoré z nich by tú našu ľudskú rasu radi využili k svojmu plánu na ovládnutie celého vesmíru. Avšak, nemusíte sa báť rádioteleskop v Portoriku, Hubbleov teleskop a ani program SETI nič nezistili, toto je totiž realita sveta StarCraftu.

Prvou rasou, na ktorú sa pozrieme, budú Terrani. Terrani sú v podstate normálni ľudia žijúci vo vesmírnom sektore Koprulu, ktorý sa nachádza asi 60 000 svetelných rokov od Zeme. Títo ľudia sú pôvodnom zo Zeme, ale boli to ťažkí zločinci, ktorí boli vyslaní, aby založili vzdialené kolónie a našli tak nové zdroje nerastného bohatstva, pretože samotná Zem mala v tej dobe asi 23 miliárd obyvateľov. Vyslaných bolo 40 000 ľudí uložených do dlhodobého hibernačného spánku. Putovali na 4 lodiach (Nagglfar, Argo, Sarengo, Reagan) k planéte Gantris VI, ktorá bola vzdialená jeden svetelný rok od Zeme. Na lodi Nagglfar bol nainštalovaný navigačný systém a ostatné lode boli naprogramované ju nasledovať. Neznámou chybou ale došlo k zmazaniu súradníc Gantrisu VI, ale aj Zeme a všetky lode tak putovali hyperpriestorom dlhých 28 rokov, až sa batérie vyčerpali a motory boli poškodené. Lode vystúpili z hyperpriestoru práve v sektore Koprulu, písal sa zhruba rok 2300. Poškodené lode aktivovali núdzový režim a pristáli na najbližších obývateľných planétach – Tarsonis, Moria Umoja. Vzniká Nový svet, v ktorom sa darí najviac Tarsonisu. Kolónie sú po určitom čase zjednotené a prosperujú. Avšak Tarsonis začína silnieť a zakladá Konfederáciu, čoho sa obávajú ostatné dve pôvodné kolónie Moria Umoja a vzniká Kel-morianský kartel. Následne vypukne Vojna cechov práve medzi Konfederáciou Kartelom, ktorá trvá 4 roky. Konfederácia nakoniec vyjedná mier a anektuje všetky ťažobné kolónie Morie. Umoja, ako odpoveď na tieto udalosti, zakladá Umojanský protektorát. Táto situácia sa nepozdáva ani všetkým obyvateľom Konfederácie a dochádza k vzbure na planéte Korhal, ktorú vedie Angus Mengsk. Ten je však zabitý konfederačnými Duchmi. Do čela sa tak stavia Arcturus Mengsk, ktorý zhromaždil rebelov verných Angusovi a začal útočné akcie proti Konfederácii. Neskôr na Tarsonis prenikajú správy o tajnom spojenectve Mengska Umojanského protektorátu Konfederácia sa rozhodne tvrdo zakročiť. Je vypálená salva tisíc nukleárnych striel na Korhal, ktorá zabije 4 milióny obyvateľov a mení planétu na neobývateľnú púšť. Arcturus Mengsk prisahá, že Konfederáciu zničí a preživší rebeli sa teraz nazývajú Synovia Korhalu. To už sa píše rok 2491.

Druhým druhom, ktorý sa tu objavuje sú Zergovia. Vznikli vo Veľkom experimente mimozemskej civilizácie Xel ´Naga na planéte Zerus, odtiaľ ich pomenovanie. Xel ´Naga urýchlili evolúciu drobných, hmyzu podobných živočíchov žijúcich na Zeruse. Tieto druhy začali postupne asimilovať všetky druhy žijúce na Zeruse a vyberali si len najlepšie vlastnosti a najlepších jedincov, čo im umožňovalo rýchle napredovanie. Xel ´Naga poučený z predchádzajúceho neúspechu, zakladajú rasu Zergov na kolektívnom vedomí podobne, ako napr. včely a mravce, základom sa stáva Overmind (nadvedomie), ktorý riadi každého člena v roji. Postupne si Overmind vytvára základy osobnosti a vyššieho intelektu. Nakoniec boli asimilované všetky druhy žijúce na Zeruse Overmind si uvedomil, že musí pre rozšírenie roja opustiť Zerus. To sa mu podarí vďaka neznámym tvorom cestujúcim vesmírom, ktorých privolá a asimiluje. Overmind následne ochromil psychické spojenie Xel ´Naga a vyslal roje na ich zničenie. Absolútna väčšina Xel ´Naga bola asimilovaná a Overmind získal znalosti o mnohých rasách obývajúcich vesmír a opustil Zerus. Jednej rasy sa ale zvlášť obával a potreboval získať psionické schopnosti, avšak žiadny druh, ktorý asimiloval mu túto schopnosť nepriniesol. Až do momentu, kedy jedna z jeho vzdialených sond nedorazila do sektoru Koprulu a neobjavila obrovský psionický potenciál ľudí. A tak sa Overmind vybral na cestu k ľudskému sektoru.

Tou rasou, ktorej sa Overmind tak bál boli Protossi. Tí boli prvým experimentom Xel ´Naga, ktorý stvoril po mnohých neúspechoch inteligentné bytosti, preto názov Protoss (z gréckeho - prvý). Prví Protossi žili na planéte Aiur a ich hlavnou prednosťou bola komunikácia telepatiou. Postupom času a s vývojom sa dostávajú na vysokú intelektuálnu a kultúrnu úroveň. Xel ´Naga sa rozhodli odhaliť im svoju existenciu a ďalej rozvíjať Protossov. To sa im však vypomstilo, pretože s ich osobným uvedomením rástla aj ich pýcha a ego. To viedlo k izolovaniu jednotlivcov a strate ich najdôležitejšej schopnosti – telepatickej komunikácie. Xel ´Naga sa rozhodli opustiť Aiur, čo vyprovokovalo podozrievavých Protossov k útoku, ktorý bol odrazený a Xel ´Naga opustili svojich Prvorodených. Protossi sa ocitli vo Veku bojov, ktorý trval mnoho generácií. Nakoniec všetko ukončil mystik Khas, ktorý znovu objavil dávnu schopnosť telepatie u Protossov a vytvoril nové učenie pre mladých Protossov - Khala. Opäť sú na vzostupe, vzniká spoločnosť rozdelená na tri kasty – Sudcovia, Khalai, Templári. Sudcovia sú vládnuca vrstva, Khalai sú bežní obyvatelia a Templári sú bojovníci. Protossi začali cestovať medzi svetmi a postupne si ich podmaňovať. Riadili sa zákonom Dae´Uhl, ktorý im prikazoval chrániť všetky nižšie a slabšie rasy podľa pôvodného učenia Xel ´Naga. Protossi boli aj svedkami príchodu Terranov do sektoru Koprulu, ale sami sa neodhaľovali iným rasám, nad ktorými držali ochrannú ruku. To sa však malo zmeniť, keď pri prieskumnej misii objavili zergské sondy. Naviac sa im podarilo zistiť, že Zergovia sú dielom Xel ´Naga a sú tak reálnym nebezpečenstvom pre Protossov. Rozhorela sa veľká debata či zachrániť Terranov, ktorí bezhlavo drancovali nerastné bohatstvo vo svojich kolóniách. Nakoniec je vyslaný expedičný zbor templára Tassadara na pomoc.

Čo však nikto nevedel bolo to, že vývoj Terranov v sektore Koprulu sledujú od samotného začiatku aj ľudia zo Zeme, tí istí, ktorí sem kolonistov poslali – spoločnosť UPL (United Powers League). Tá sa v dôsledku zistení, že existujú iné a ďaleko vyspelejšie civilizácie ako sú ľudia transformuje na UED (United Earth Directoriate) čím sa zvýši jej sila a neskôr zasiahne aj do udalostí v sektore Koprulu.

Prach si a na prach sa obrátiš

Hráč vstupuje do deja krátko po hore uvedených udalostiach. Dostupné sú tri kampane v postupnosti za Terranov, Zergov a nakoniec za Protossov. Doporučené je dodržať stanovené poradie nakoľko jednotlivé kampane na seba plynule nadväzujú.

December 2499, to je štartovacia čiara samotného príbehu pre hráča. Príbeh začína bojmi na planéte Mar Sara, kde sa ako koloniálny správca za Terranov po prvýkrát stretávate zatiaľ s neznámym protivníkom, ktorý bude neskôr niesť meno Zergovia. Pri evakuácii z Mar Sary pomôžu Synovia Korhalu a tak sa správca dostáva na druhú stranu a stojí jednak proti Zergom a aj proti vláde na Tarsonise. Spolu s ním sa na druhej strane ocitnú aj Jim Raynor a generál Duke, vysokopostavený konfederační velitelia. Pričom zisťujete, že Zergovia nie sú na týchto okrajových planétach náhodou, ale čiastočne ide aj o experiment, ktorý skúma ich ovládanie a bojové použitie. Arcturus Mengsk, ale prisahal, že Tarsonis bude pykať za skazu Korhalu Arcturus pri tom nehľadí na obete. Do Zergského zajatia padne Kerriganová, ktorú Overmind potreboval k dokončeniu svojho plánu k ovládnutiu celého vesmíru. Nakoniec obrana Tarsonisu padne, avšak za akú cenu. Overmind získal čo potreboval a terranský sektor je v troskách.

Kampaň za Zergov nadväzuje na terranskú, takže pokračujete v ničení Terranov a čakáte na prerod Kerrigenovej, aby bolo možné zistiť presnú lokalizáciu domovskej planéty Protossov. To sa nakoniec Zergom podarí a môže tak začať invázia a vyhladenie Protossov.

V poslednej kampani za Protossov ide o poslednú možnosť, ako spasiť vesmír a moc ružovo sa to nevyvíja. Protossovia sa ešte k tomu sústreďujú na nepodstatné veci, ktoré im uberajú potrebné sily na boj so Zergami. Templár Tassadar má byť privedený pred sudcov, aby bol odsúdený za to, že neuposlúchol rozkazy ku genocíde terranských planét. Naviac sa Tassadar spojil s Temnými templármi (Protossovia vyhnaní z Aiuru, lebo sa nechceli podvoliť učeniu Khala). Tí totiž využívajú protosskú schopnosť telepatie trochu odlišným spôsobom a to im umožňuje efektívnejšie bojovať proti Zergom. Tassadar totiž pochopil, že oni sú poslednou nádejou Aiuru a všetkých Protossov. Nakoniec sa spojeným silám Terranov, Protossov a Temných templárov podarí zničiť Overmind. Avšak Aiur sa úplne zachrániť nepodarí.

O ďalšom osude pojednáva datadisk Brood War, ktorý prináša nové tri kampane, opäť jednu za každú rasu, avšak v inom poradí. Do deja v datadisku už zasahujú aj ľudia zo Zeme vyslané spoločnosťou UED. Okrem tohto pridáva datadisk po dvoch nových jednotkách Terranom Zergom a tri nové jednotky čakajú Protossov.

A čo hranie?

StarCraft svojimi hernými princípmi nevybočuje z rady RTS stratégií, takže to vo väčšine prípadov znamená postaviť základňu, rozvíjať technologický strom a od samotného začiatku ťažiť suroviny. Sú tu dve základné suroviny – nerasty a plyn (Vespene gas). Na ťažbu nerastov stačia klasické robotnícke jednotky, avšak na ťažbu plynu je potrebné postaviť budovu na ložisku plynu a až potom je možné aby robotníci prevážali plyn zo zariadenia do vašej hlavnej budovy.

Za vyťažené suroviny môžete produkovať jednotky, ale len obmedzené množstvo. Určitú kapacitu poskytuje hlavná budova a ďalej je nutné stavať podporné budovy, ktoré zvyšujú kapacitu až na 200, ale nie každá vami vyrobená jednotka spotrebuje len 1 kapacitu.

Okrem výroby míňate suroviny aj na stavbu budov a rozvíjanie technologického stromu, ktorý je pomerne bohatý a na vyskúmanie všetkých dostupných vylepšení je potrebné veľké množstvo času. Kto však vydrží a je rýchlejší, ako nepriateľ, môže sa dočkať pomerne presvedčivej prevahy.

Aj keď je StarCraft výborná hra, nedá mi nespomenúť jednu vec, ktorá je pri hraní pomerne obťažujúca. Totiž naraz môžete mať označených len 12 jednotiek, čo mi príde málo. Pri využití plnej kapacity 200 môžete mať naraz viac ako 30 jednotiek a organizovať útok je potom trochu náročné.

Fenomén

Keď povieme, že je niečo fenomén, je to niečo mimoriadne, jedinečné, niečo, čo určitým spôsobom prekračuje hranice obyčajného, priemerného a možno aj hranice nadpriemerného. Takže čím je pre mňa StarCraft iný a jedinečný a prečo sa dostal na vrchol?

Jedným z dôvodov bude určite veľmi populárne a obľúbené vývojárske štúdio Blizzard Entertainment, kde sa dá s pravdepodobnosťou blížiacou sa istote povedať, že čo dielo, to klenot. Ale to by samo o sebe asi nestačilo, takže k tomu treba pridať aj využitie koncovky Craft, ktorá svoju slávu začala so sériou Warcraft. Podobnosť názvu hier v mnohých hráčoch určite evokovala určité spojenie a bolo by naivné tvrdiť, že to nie je marketingový ťah.

Čo hru posunulo ešte vyššie bolo určite vyslyšanie námietok hráčov práve k hrám Warcraft ohľadom vyváženosti jednotiek. Už len tento fakt dodnes vyvoláva množstvo sporov o to, ktorá rasa je najlepšia a hráči neustále vymýšľajú nové a nové taktiky hry. Ja osobne sa prikláňam k názoru, že najsilnejší sú Protossi, ale aj tak mám najradšej Terranov :-).

Čo je pre mňa veľkým plusom je príbeh a dej hry. Samozrejmým predpokladom, aby sa hra zapísala do hernej histórie je príbeh. Práve ten je v StarCrafte veľmi precízne premyslený, jednotlivé udalosti do seba zapadajú, nadväzujú a v podstate tu nie je happy end :-D. Niekto môže namietnuť, že pri hraní multiplayeru vám môže byť príbeh ukradnutý a to má pravdu, ale treba si uvedomiť, že tie milióny hráčov prvotne nepritiahol okamžite multiplayer. Naviac je až neuveriteľné, že príbeh viedol k vydaniu nespočetného množstva kníh, takže je ďalej a ďalej rozvíjaný.

A teraz jeden obrovský dôvod úspechu. Blizzard tvorí hry pre hráčov a nebojí sa ich kritiky, naopak dokáže ju prijať a pretaviť na úspech. No a k StarCraftu Blizzard pridal editor kampaní a bol dostupný zdrojový kód hry, ktorý umožnil každému hráčovi ďalej prispievať k rozvoju hry. Každý si mohol spraviť vlastnú mapu, vlastný príbeh, svoju vlastnú kampaň s rôznymi úpravami jednotiek a podobne. Z tohto dôvodu si myslím, že za neuveriteľnou populárnosťou multiplayeru je práve toto. Pretože multiplayer StarCraftu je rovnaký, ako v iných stratégiách a predsa nikde na svete sa snáď nehrá na lan party a turnajoch iná hra. Aj keď to vyzerá tak, že po mnohých rokoch sa na WGC v roku 2010 hrať StarCraft: Brood War nebude. Ostáva však Warcraft III, ktorý je tiež od Blizzardu. Že by s príchodom druhého dielu odzvonilo tomu prvému? Uvidíme...

Okrem toho samozrejme hra obsahuje množstvo drobností, ktoré vás v konečnom dôsledku nútia povedať si, tak táto hra bude legendou. Určite sú to skvelé zvuky v hre, meniace sa hlášky jednotiek, zvlášť pokiaľ na ne opakovane klikáte, hodia aj nejakú vtipnejšiu. A nemôžem zabudnúť ani na hrdinov. Určite si každý nájde toho svojho obľúbeného, ktorého bude preferovať a naopak určite mu budú iní nesympatickí. Taktiež je tu podľa mňa dobre spracovaný technologický strom, čo vám v niektorých situáciách môže priniesť veľkú výhodu nad vašim súperom. Tých drobností je veľa a naviac určite si každý nájde tie svoje.

Záver

Sám si kladiem otázku či hra, ktorá sa v popredí drží viac ako 12 rokov, ktorú neporazili hry ovplyvajúce prepracovanou 3D grafikou, ktorá má neustálu vývojársku podporu a rozbehnete ju asi na ktoromkoľvek operačnom systéme, ktorej multiplayer je nezmazateľne zapísaný do histórie a ktorá vám umožní tvoriť vlastné príbehy a sama disponuje prepracovaným dejom, potrebuje nejaký záver. Máte pravdu, nepotrebuje.
 

Daniel "LordDan" Hujo
viac článkov autora

Vaše hodnotenie hry

Aktuálne hodnotenie článkov: 10 / 10
(Hodnotení: 1)

Bleskovky

Halo: Reach je zadarmo pre Gold užívateľov

Hra od Bungie z roku 2010, s ktorou sa rozlúčili so svetom Halo, aby mohli pracovať na aktuálne vydanom Destiny, je tento mesiac zdarma pre všetkých, ktorý si hru ešte nestihli za tie štyri roky zahrať a majú gold účet na Xbox Live. Ak by ste sa stále nevedeli rozhodnúť, či do tejto hry ísť, prečítajte si našu recenziu TU.
17.09. 11:34 diskusia (1)

Pozrite si prvé video k Resident Evil: Revelations 2

Druhé pokračovanie pôvodne 3DS odbočky série Resident Evil, sa nám ukazuje v prvom videu. Ako bude vyzerať hra po grafickej stránke? A môžeme skutočne očakávať návrat ku koreňom a drsnú atmosféru? Pozrite si video a posúďte sami. Nájdete ho TU. Okrem videa však máme aj informácie o spôsobe predaja tejto hry. Tá totiž narozdiel od prvej časti bude predávaná po epizódach. Celkovo sa dočkáme štyroch častí v jednej sezóne, pričom cena jednej časti bude 5,99 Eur, prípadne 24,99 Eur za kompletnú sezónu.
16.09. 14:27 diskusia (0)

Watch_Dogs pre Wii U bude ešte tento rok

Ak ste vlastníkom konzoly od Nintenda, a už ste sa obávali toho, že hackerská akcia sa tento rok na vašu platformu nedostane, tak koniec obáv. Oficiálny dátum vydania je 20. novembra 2014 pre náš región, pričom v Amerike bude hra dostupná už dva dni skôr.
11.09. 11:55 diskusia (0)

Mortal Kombat X má dátum vydania

Ďalšia časť krvavého kúpeľa a polámaných stavcov sa dostane na naše obrazovky budúci rok, konkrétne 14. apríla. Okrem toho sme sa dozvedeli, že sa opäť ako hrateľnej postavy dočkáme aj štvorrukého fešaka Gora.
09.09. 15:40 diskusia (0)

Stronghold Crusader 2 predstavuje novú frakciu

Tento mesiac vychádzajúca RTS, ktorá sa zameriava hlavne na budovanie a obranu vlastnej pevnosti, nám tentokrát predstavuje novú frakciu tichých zabijakov. Ak chcte vidieť aké je to brániť sa a bojovať proti Sultane, pozrite si nové video TU.
03.09. 11:50 diskusia (0)
Anketa
Koľko hodín týždenne ste venovali hrám počas letných prázdnin?
 
GamesWeb.sk Offline - máj 2013
Najnovšie online hry

Pillow City: Revelation

07.07.2014

Bitshift

07.07.2014

Atlantis Jewels

07.07.2014
Najnovšie plné hry

Iris

14.06.2014

Wolfenstein: The Final Solution

08.06.2014

Maldita Castilla

30.12.2012