09.04.2010 00:00, JC, Komentárov: 0
3D hranie - nový rozmer zábavy

3D hranie - nový rozmer zábavy


O 3D je počuť v posledných mesiacoch vo svete techniky neustále a tento nový trend ako pohltiť diváka sa pomaly, ale isto začína z kín presúvať aj do našich domovov . Aký dopad bude mať táto skutočnosť na hranie vrátane aktuálnych aj pripravovaných možností ako si tento nový zážitok vychutnať sa pokúsime rozobrať v dnešnom článku.

Nie je 3D ako 3D


Keď sa povie 3D v hrách, treba jedným dychom dodať Wolfenstein a John Carmack. Priekopnícka technológia, hra definujúca úplne nový žáner zvaný FPS a geniálny programátor s nadčasovou víziou, že jedného dňa hry budú vyzerať ako realita. Základná definícia herného 3D označenia je pomerne jednoduchá - pracuje s trojrozmernými geometrickými dátami, ktoré  sú následne využívané k zobrazeniu/renderdingu 2D obrazu. Inými slovami teda každý objekt v scéne, sa tak ako v reálnom svete nachádza v priestore číže jeho pozícia je definovaná 3 osami, alebo tiež 3 dimenziami – šírka, výška, hĺbka. Čo v praxi hráčom v 1992 zvyknutých na scroolovacie 2D hry prinieslo nevídané možnosti - prekážky sa už nemuseli len podliezať alebo preskakovať, ale mohli sa jednoducho ako v reálnom svete obísť, nepriatelia sa mohli uhýbať do strán atď. Čo tento počin znamenal pre hry pri pohľade na dnešné herné portfólio asi netreba nikomu vysvetľovať a dá sa nazvať jedine ako revolúcia. 3D za tie roky stihli adoptovať prakticky všetky žánre a dali tak vzniknúť aj úplne novému odvetviu hardwaru bez, ktorého sa dnes už žiaden hráč nezaobíde – 3D grafickým kartám.

Po opätovnom bližšom preskúmaní definície 3D nájdeme zarážajúci paradox, ktorým je zobrazenie výsledného obrazu do 2D. Toto obmedzenie je samozrejme dané zobrazovacou jednotkou - monitorom, ktorého obrazovka je taktiež 2D a po zamyslení musí byť každému jasné, že pokiaľ bude obraz zobrazovaný na nejakej ploche nikdy sa nebude jednať o plnohodnotný 3D obraz, ktorý poznajú naše oči z reálneho sveta okolo nás. Na druhej strane je potrebné si uvedomiť, že naše zmysly nie sú dokonalé a tak sa dajú pomerne ľahko oklamať. 

Technológia na  vyvolanie ilúzie 3D obrazu zobrazovaného na 2D ploche je filmovému priemyslu známa už od roku 1890 (historku o tom ako ľudia pri prvých projekciách utekali z kina lebo z plátna na nich vyšiel vlak je nie len úsmevná, ale v tomto prípade aj naozaj pravdivá) avšak väčšieho spropagovania sa dočkala až s príchodom IMAXov a do povedomia bežných ľudí len nedávno spolu s uvedením Avatara, na ktorého sa išiel do kina pozrieť prakticky úplne každý. Do určitej miery sa dá povedať, že práve Avatar je hlavným katalyzátorom aktuálneho 3D boomu v kinách a aj v spotrebnej elektronike, pretože ako prvý ukázal, že film natočený v 3D nemusí byť nutne len bezmyšlienkovou prehliadkou 3D efektov, ale môže pri ich správnom použití byť aplikovaný na akýkoľvek žáner filmu ako príjemný zmyslový doplnok bez toho aby na diváka stále niečo lietalo z plátna. 

Okuliare pre každého

Poznámka:  Jednotlivých technológií na zobrazenie 3D existuje vo filmovom priemysle niekoľko v tomto článku sú však uvedené len tie, ktoré sú relevantné pre 3D hranie.

Celá finta 3D zobrazovania spočíva, tak ako sme si už povedali, v oblbnutí našich zmyslov ergo naše oči musia vidieť niečo iné ako vlastne vidia.

Najjednoduchším spôsobom ako to dosiahnuť sú samozrejme okuliare, ktoré však v tomto prípade nie sú dioptrické ale obsahujú v závislosti od použitej technológie buďto špeciálne polarizované filtre vďaka, ktorým vidí každé oko iný druh svetla – iný snímok, alebo displeje namiesto skiel, ktoré sa vo vysokej frekvencii vždy pre jedno z očí na striedačku zatemňujú čím spôsobujú, že obraz divák v danom momente vždy sleduje len jedným okom.  Tie spolu s upraveným obrazom, ktorý sa pri priamom pohľade oku javí rozmazane posunutí, spôsobujú, že každé oko vidí iný obraz (iný uhoľ pohľadu na scénu), čo náš mozog vykompenzuje ich spojením do jedného, ktorý sa javí ako 3D. Že takéto šalenie zmyslov nemusí byť pochuti úplne každému jedincovi asi netreba dodávať a tak niektorým ľudom môže pozorovanie 3D obrazu spôsobiť bolesť hlavy prípadne unavenie očí pri dlhodobejšom sledovaní.

3D filmy momentálne zažívajú obrovský boom, keďže filmové štúdiá konečne prišli na to ako vylákať do kín opäť divákov s domácimi kinami, ktoré 3D pochopiteľne zobraziť zatiaľ nezvládajú. Ako však ukázala nedávna výstava spotrebnej elektroniky CES(Consumer Electronic Show) v Las Vegas mohla by sa situácia už o rok alebo dva zmeniť a zobrazovadlo schopné 3D obrazu by si mohla kúpiť každá domácnosť v podobe 3DTV, ktoré zvládajú zobraziť 2D a aj 3D obraz.     

3D hranie u Vás doma

Na túto budúcnosť samozrejme priamo nadväzuje aj hranie samotné, ktoré je vďaka svojej interaktivite a hlavne faktu, že každá dnešná hra je na rozdiel od filmov viac menej 3D ready, čo v kombinácií s tým, že obraz je dynamicky rátaný grafickou kartou tj. môže byť jednoducho upravený pre potreby 3D, predurčuje hranie ako jedného z hlavných ťahúňov nástupu tejto technológie do našich domácností.

Priekopníkom na poli 3D hrania je v tomto prípade spoločnosť Nvidia, ktorá sa už v minulosti neúspešne pokúšala 3D hranie presadiť cez technológiu GeForce 3D Stereo. Tá sa síce neujala(chýbala podpora zo strany hier ako aj dostatočne výkonného HW), ale položila základ pre svoju značne vylepšenú príbuznú GeForce 3D vision, ktorá je na trhu k dispozícií už niekoľko mesiacov.

3D vision využíva práve zmienenú flexibilnosť, ktorú poskytuje realtime renderovanie obrazu grafickou kartou, ktorá po nainštalovaný potrebného softwaru renderuje dvojnásobný počet snímkov(FPS), ktoré následne umiestňuje za seba čím vyvoláva požadované rozmazanie/posunutie obrazu dodávajúce scéne potrebnú hĺbku. Okrem dostatočne výkonnej grafickej karty je potrebné disponovať 120Hz LCD monitorom (dá sa použiť aj CRT so 100 a viac Hz)  a v neposlednej rade taktiež zmienenými 3D okuliarmi s aktívnymi displejmi namiesto skiel, ktoré sa pomocou IR prepojenia s vysielačom synchronizujú s frekvenciou monitoru – 60Hz pre každé oko. Výsledný 3D obraz je v tomto prípade veľmi pôsobivý – hráč ma pocit, že obraz siaha niekoľko metrov do priestoru a dokáže ako v realite odhadovať vzdialenosť od objektov/nepriateľov.  Hlavnou devízou tohto riešenia podpora už viac ako 200 nových a aj starších titulov vrátane World of Warcraft, takže hrať v 3D môžete začať hrať v momente zakúpenia potrebného hardwaru, ktorý je zase na druhej strane práve najväčším problémom – 120Hz monitory sú na trhu aktuálne 3 (situácia by sa v priebehu roka mala začať zlepšovať) čomu odpovedá aj ich prestrelená cena, ktorá ide ruku v ruke s cenou samotných 3D okuliarov (cca 130euro), nehovoriac o tom, že ak chcete hrať na plné detaily nové hry nebude Vám stačiť na plynulé hranie ani aktuálne najvýkonnejšia grafická karta, ktorá musí byť samozrejme od Nvidie. Ďalším hlavným úrazom spojením s cenou, ktorý zatiaľ bráni väčšiemu rozšíreniu tohto riešenia je nemožnosť ukázať hráčom zážitok, ktorí môžu získať keďže 3D zobrazenie využíva priamo obmedzenia očí, čiže 3D obraz nie je možné zachytiť na kameru ani pokiaľ pred ňu umiestnime potrebné 3D okuliare.

Daný problém si časom uvedomila aj Nvidia samotná a tak tí, ktorí si chcú odskúšať 3D zážitok z hrania môžu siahnuť  po tzv. 3D Vision discover kite, ktorý obsahuje štandardné anagliphické červeno/modré okuliare, ktoré poznáme z doterajších 3D filmov. Výhodou 3D vision discover je, že naň hráč nepotrebuje 120Hz LCD ani zmienené drahé 3D aktívne okuliare. Dané okuliare sú naviac priamo priložené k novým grafickým kartám, prípadne sa dajú namiesto nich použiť akékoľvek papierové 3D okuliare, ktoré Vám zostali z kina alebo DVD s 3D filmom. Daňou na druhej strane je zase nižšia hĺbka 3D obrazu, ktorá sa podľa Nvidie len zďaleka približuje 3D obrazu videním cez aktívne 3D okuliare.

Zaujímavé je v taktiež sledovať rýchly nástup 3D herných notebookov s 120Hz LCD, disponujúcich hernými GPU od Nvidie, ku ktorým užívateľ automaticky dostáva pár 3D okuliarov, pričom priama integrácia vysielača synchronizujúceho okuliare s frekvenciou monitora pravdepodobne bude integrovaný priamo do teľa notebooku – aktuálne sa rovnako ako pri desktope  pripája externe  cez USB, čím sa samotná myšlienka mobilného 3D hrania dosti degraduje.

S očakávaným príchodom 3DTV do našich obývačiek bolo samozrejme len otázkou času kým zareagujú na novú technológiu aj výrobcovia konzol a tak už v priebehu už zmienenej CES výstavy oznámilo Sony podporu 3D projekcie obrazu pre Playstation 3, ktorá bude implementovaná v podobe updatu firmwaru, ktorý by sa mal objaviť už toto leto spolu s prvými vybranými hrami, ktoré ju budú podporovať.  Aby ste si však dané hry v 3D mohli užiť budete potrebovať samozrejme novú 3DTV, ku ktorej dostane na rozdiel od riešenia Nvidie, okularie s polarizovanými filtrami od spoločnosti RealD. Toto riešenie zatiaľ nie je mimo kín dostupné avšak aktuálne je považované za druhú najlepšiu technológiu pre zobrazenie 3D hneď za IMAXom, keďže okuliare neobsahujú žiadne displeje čím sa rapídne znižuje ich cena a taktiež aj ich výsledná hmotnosť.

Otáznym v tomto momente je koľko titulov bude 3D zobrazenie podporovať – prezentovaný bol zatiaľ Wipeout HD, Motostorm Pacific Rift a Grand Turismo 5, s tým že Sony prezradilo, že aktuálne je vo vývoji na tento rok naplánovaných 10 – 12 ďalších. Čo je ďalšou veľkou neznámou je grafická kvalita samotných 3D hier, ktorá ak vychádzame od riešenia 3D zobrazenia u Nvidie veľmi rýchlo narazí na limit grafického jadra konzoly, ktoré je zaťažované na maximum už v dnešných hrách aj bez 3D zobrazenia. Ďalšou devízou Playstation 3 je samozrejme vstavaná Blu-ray mechanika, ktorá bude po zmienenom update firmwaru schopná prehrávať 3D filmy na Blu-ray diskoch, ktorých finálna špecifikácia bola taktiež nedávno schválená.

Aktuálne poslednou technológiou na zobrazenie 3D, ktorá sa môže v budúcnosti dostať do našich obývačiek je zatiaľ  nepomenované riešenie spoločnosti Samsung, ktorého prototyp bol prezentovaný taktiež na tohtoročnej CES. Pre dosiahnutie 3D efektu nemusí mať pozorovateľ nasadené žiadne okuliare a 3D obraz generuje priamo samotná LCD TV. Výhodou je samozrejme väčší komfort pri sledovaní a hlave skutočnosť, že TV dokáže previesť akýkoľvek 2D signál do 3D čiže všetky doterajšie filmy aj hry by sa mávnutím mohli stať 3D. Bohužiaľ ohlasy na túto technológiu sú zatiaľ pomerne negatívne – výsledný 3D efekt je pomerne nízky a pri väčších pozorovacích uhloch ľudské oko vidí opäť len rozmazaný obraz. Na druhej strane je práve toto riešenie pravdepodobne ukážkou budúcnosti  keďže nosenie okuliarov pri sledovaní TV určite nebude každému príjemné.



Pomerne prekvapivým prienikom do 3D hrania je aj nedávna správa od Nintenda, v ktorej ohlásilo uvedenie novej verzie svojho populárneho handheldu Nintendo DS s označením 3DS, ktorý bude vďaka bližšie nešpecifikovaným vlastnostiam (špekuluje sa o využití pohybových senzorov prípadne vstavanej kamery na headtracking) schopný zobrazovať 3D taktiež bez nutnosti okuliarov. Ako by to vo výsledku celé mohlo vyzerať demonštruje nasledovné video.



Budúcnosť vyzerá reálne

Postupnému rozšíreniu 3D do našich domácností sa pravdepodobne vďaka kombinovanému úsiliu filmového a aj herného priemyslu nevyhneme. 3D si síce vyžaduje investíciu v podobe kúpy novej TV avšak po zvážení toho, že väčšina ľudí ešte stále nestihla prejsť ani na HDTV, ktoré síce prináša posun v obrazovej kvalite, ale pre zmysli nepriniesol nič nového, môže byť práve 3D impulzom na upgrade starej SDTV. Prvá generácia 3DTV by sa mala objaviť na trhu už v priebehu tohto roka avšak vzhľadom na ich cenu sa dá predpokladať, že k normálnemu spotrebiteľovi sa ešte nejaký ten rok dva nedostanú. Za tú dobu sa dá taktiež očakávať dostatočný počet či už herných alebo filmových titulov, aby sa investícia do nového HW vyplatila. Ako taktiež ukazuje prototyp od Samsungu 3D by v budúcnosti nemuselo byť nutne spájané s nutnosťou mať na očiach okuliare čo určite taktiež dopomôže k jeho rozšíreniu.

 Čo v konečnom dôsledku pre nás hráčov znamená opäť priblíženie k hranici hier s grafikou na nerozoznanie od reality a s tým spojené aj intenzívnejšie herné zážitky. Ak tomu naviac pripočítame aktuálny boom pohybových ovládačov schopných zaznamenávať pohyb v priestore dostávame sa na hranicu vízie cenovo dostupnej virtuálnej reality, od ktorej sa už bude dať posunúť pravdepodobne len k celozmyslovému vnímaniu takže obdoba Matrixu môže byť bližšie ako sa zdá.
Pre technofilov na záver ešte malá ukážka toho čo sa už dnes dá dosiahnuť 3D projekciou  pokiaľ si odmyslíme rozpočet.




JC
viac článkov autora

Vaše hodnotenie hry

Aktuálne hodnotenie článkov: 0 / 10
(Hodnotení: 0)

Bleskovky

Halo: Reach je zadarmo pre Gold užívateľov

Hra od Bungie z roku 2010, s ktorou sa rozlúčili so svetom Halo, aby mohli pracovať na aktuálne vydanom Destiny, je tento mesiac zdarma pre všetkých, ktorý si hru ešte nestihli za tie štyri roky zahrať a majú gold účet na Xbox Live. Ak by ste sa stále nevedeli rozhodnúť, či do tejto hry ísť, prečítajte si našu recenziu TU.
17.09. 11:34 diskusia (1)

Pozrite si prvé video k Resident Evil: Revelations 2

Druhé pokračovanie pôvodne 3DS odbočky série Resident Evil, sa nám ukazuje v prvom videu. Ako bude vyzerať hra po grafickej stránke? A môžeme skutočne očakávať návrat ku koreňom a drsnú atmosféru? Pozrite si video a posúďte sami. Nájdete ho TU. Okrem videa však máme aj informácie o spôsobe predaja tejto hry. Tá totiž narozdiel od prvej časti bude predávaná po epizódach. Celkovo sa dočkáme štyroch častí v jednej sezóne, pričom cena jednej časti bude 5,99 Eur, prípadne 24,99 Eur za kompletnú sezónu.
16.09. 14:27 diskusia (0)

Watch_Dogs pre Wii U bude ešte tento rok

Ak ste vlastníkom konzoly od Nintenda, a už ste sa obávali toho, že hackerská akcia sa tento rok na vašu platformu nedostane, tak koniec obáv. Oficiálny dátum vydania je 20. novembra 2014 pre náš región, pričom v Amerike bude hra dostupná už dva dni skôr.
11.09. 11:55 diskusia (0)

Mortal Kombat X má dátum vydania

Ďalšia časť krvavého kúpeľa a polámaných stavcov sa dostane na naše obrazovky budúci rok, konkrétne 14. apríla. Okrem toho sme sa dozvedeli, že sa opäť ako hrateľnej postavy dočkáme aj štvorrukého fešaka Gora.
09.09. 15:40 diskusia (0)

Stronghold Crusader 2 predstavuje novú frakciu

Tento mesiac vychádzajúca RTS, ktorá sa zameriava hlavne na budovanie a obranu vlastnej pevnosti, nám tentokrát predstavuje novú frakciu tichých zabijakov. Ak chcte vidieť aké je to brániť sa a bojovať proti Sultane, pozrite si nové video TU.
03.09. 11:50 diskusia (0)
Anketa
Koľko hodín týždenne ste venovali hrám počas letných prázdnin?
 
GamesWeb.sk Offline - máj 2013
Najnovšie online hry

Pillow City: Revelation

07.07.2014

Bitshift

07.07.2014

Atlantis Jewels

07.07.2014
Najnovšie plné hry

Iris

14.06.2014

Wolfenstein: The Final Solution

08.06.2014

Maldita Castilla

30.12.2012