06.04.2009 00:00, DKF, Komentárov: 2
Desatoro herných prikázaní...

Desatoro herných prikázaní...


Svet bez pravidiel by bol pre normálneho človeka niečím, čo by sa dalo označiť slovníkovým pojmom anarchia. Toto slovo evokuje v každom z nás iné pocity. Avšak bez ohľadu na to čo všetci cítime, riadime sa vnútorným hlasom, u niektorých kričiacim hlasnejšie, u iných mĺkvejším. Vo všeobecnosti však existuje z časti nepísaný kódex pravidiel, ktoré nám videoherný priemysel či už oficiálnou cestou natláča alebo infiltruje prostredníctvom kanálu médií.

To ako sa postavíme k nim my ako radoví jedinci, neovplyvní takmer vôbec celosvetové marže či ceny v okolí. Môže to však mať vplyv na mentalitu hráčov v najbližšej komunite, čo už momentálnu situáciu vylepší alebo naopak zhorší. Hoci si to väčšina neuvedomí, podobne ako to prvé „desatoro“ i toto má nezmazateľný význam ovplyvňujúci kvalitu nášho herného života.

Skúsme sa pozrieť na desať zásad, o ktorých nám hovorí herná etika:

1. Neskopíruješ  za účelom temným...

Pohladiť oko zbierkou originálov je zážitkom nielen pre majiteľa, ale i pre známych znalých veci alebo ľudí od fachu. Vidieť ako sú zachované použitím opatrenia zvaným záložné kópie je takpovediac balzam na dušu. Neraz sa ale z nevinných kópií stávajú „originály“, o ktoré majú záujem ďalší majitelia pomyselných originálov, zháňajúci iba záložné kópie. Vyjadrenie „prvá kópia je vždy legálna“ svedčí samo za seba. To býva často prvým krokom k realizácií vidinou bohatstva naplneného plánu. Svoje by o tom vedel Rodney Gray, ktorý ako zamestnanec distribútora Technicolor veselo okopíroval snáď i trávu okolo cesty do práce. V jeho dome sa našlo 807 DVD obsahujúcich skopírovaný herný obsah. Okrem toho ďalších 97 DVD tvorili v októbri 2008, kedy sa tento prípad odohral, ešte nevydané hry Fable 2Gears of War 2. Kopírovanie sa jednoducho niekedy nevypláca.

2. Neukradneš...

Pri tomto bode platí výzva pre druhú stranu. Kúpou alebo prechovávaním napálenej hry nový majiteľ porušuje zákon a autorské práva. S príchodom elektroniky a nehmotných vecí označovaných ako duševné vlastníctvo sa nezmenil pohľad na krádež. Či už bez platenia vezmeme tovar zo samoobsluhy alebo hru z warez fóra, stále sa jedná o krádež. Vo všeobecnosti však platí, že ľudia si zvykli kradnúť. Cena tovaru pritom nezohráva žiadnu rolu, dokáže poslúžiť iba ako výhovorka. Poľahčujúcou okolnosťou nie sú ani hry, ktoré priamo navádzajú na krádeže a iné trestné činy. Druhou časťou druhého prikázania môžu byť skutočné krádeže. Tu jednoznačne vedie Northampton, kde zlodeji ukradli v roku 2008 zo zaparkovaného kamiónu sedem paliet s PS3 hrami v hodnote 1,1 mil. USD. Týmto pádom zmizlo celkovo viac ako 16 000 kópií hry Brother In Arms: Hells Highway ako uviedol The Sun.

3. Nebudeš zdieľať...

Zdieľanie je jedinečný spôsob ako sa dostať na lepšie servery (huby). Čím viac zdieľania, tým kvalitnejší výber. Sprístupnenie súborov v osobnom vlastníctve užívateľom bez autorských práv však s hernou etikou nemá nič spoločné. Keďže je celý princíp P2P sietí postavený väčšinou na zdieľaní nelegálne držaných súborov, tak je pre svätca herných princípov nemysliteľné osvojiť si tento spôsob konania. Zdieľanie je v podstate obdoba „skopírovania“ herného obsahu, tentokrát ale v digitálnej online forme a real-time čase. Užívatelia zdieľajúci akékoľvek súbory porušujúce autorské práva sú najľahšou obeťou svojich providerov v spolupráci s BSA alebo inými ochrancami digitálnych práv, pre ktorých nie je nič jednoduchšie ako zaslať im pozvánku k súdnemu procesu. Chtiac či nechtiac viem doložiť tento prípad skúsenosťou známeho z Českej Republiky.

4. Nevyhlásiš za svoje, dielo blížneho...

Dobrý nápad má cenu zlata. Napodobňovaním alebo vydaním presnej kópie pod inou hlavičkou sa niektorí chceli pokúsiť vyťažiť z úspechu ich predchodcu. Pri hraní videohier tak často narazíme na prevzaté nápady alebo nebodaj identické postavy, príbehy či prostredia. Steve Bovis je jedným z tých, ktorí len minulý rok ochutnali ovocie svojho zatratenia. Zakladateľ a jediný pracovník firmy Majestic Studios vytvoril adventúru nazvanú Limbo of the Lost, v ktorej do detailu pretransformoval totožné časti prostredia a predmetov z hier Oblivion, Thief: Deadly Shadows, Return to Castle Wolfenstein, Painkiller, Unreal Tournament 2004, DM-Aristocracy, či komplet inventár z Diablo III. Ako jeho americký sen dopadol, správa neuvádza. Dokážeme si ale predstaviť takmer žiadnu prácu právnikov, kompenzovanú vysokou pokutou. Stojí to zato?

5. Nepožiadaš manželku svojho blížneho o dôvernú informáciu...

Šírenie informácií neprebieha permanentne prostredníctvom internetu či intranetu. Napriek tomu sa do nepovolaných uší dostávajú predmety vysokých informačných hodnôt. Často sú to rodinní príslušníci či známi, ktorí majú pocit, že aktuálnu príležitosť treba využiť. I vďaka nim dostávame včasné avízo o pripravovaných tituloch, prípadne hneď aj sériu snímkov „Property of...“ O tom, že zverejňovať akékoľvek podrobnosti proti vôli tvorcu akýmkoľvek komunikačným prostriedkom svedčí i protireakcia vydavateľstiev a distribútorov, ktorí kontrolujú poštu svojich zamestnancov. Ak zoberieme na vedomie giganta z mobilnej sféry – Nokie, ktorá si pre včasné úniky najnovších hardvérových špecifikácií vydobila (aj pod hrozbou bojkotu z Fínska) možnosť sledovať celú firemnú emailovú komunikáciu. Otázka znie: čo je v tejto situácií neetickejšie?

6. Nenabalíš sa na chybe svojho blížneho...

O tom, že patche softwaru a hardwaru sa k užívateľom nedostávajú len kvôli správnemu zobrazovaniu a chodu zakúpených hier, svedčia početní tvorcovia crackov a exploitov. Konkrétne konzola Playstation Portable slúži sťa výstražný príklad toho, ako sa dá niečo pokaziť. Už od svojho vzniku čelila výzvam homebrew komunity, ktorá v nej videla viac ako kus hardwaru určeného iba k hrám. Možnosť spúšťať na kolene napísané programy vytvorila vcelku serióznu zámienku k downgradovaniu ponúkaného riešenia spoločnosti Sony, a tým pádom aj sprístupneniu blokovaného materiálu. To priviedlo tento handheld, nebyť revidovanej poslednej série, takmer ku krachu. Hry bez zisku jednoducho nemali šancu získať pokračovanie, prípadne neoplatilo sa vyvíjať verziu pre túto platformu vôbec. Je to dostatočný dôvod pre zmenu názoru?

7. Nebudeš sa nečinne prizerať krachu svojho herného chlebodarcu...

V čase, ktorý mnohí označujú ako svetová hospodárska kríza, je náročné rozbiehať biznis alebo úspešne docieliť, aby profitoval. Mnoho developerov opúšťa svoje pozície a brány štúdií sa zatvárajú. Dôvod súvisí priamo s nedodržiavaním všetkých predchádzajúcich prikázaní. Dopomáhajú tomu i nezmyselné zákony a politika majoritných distribútorov digitálneho obsahu. Sony koncom minulého roku  zaviedla cenník, ktorým spoplatnila užívateľské sťahovanie výrobcom hier. Princíp spočíva v tom, že za každý užívateľom stiahnutý gigabajt z konkrétnej hry z  PSN platí jeho tvorca 16 centov, pričom tieto peniaze putujú na prevádzkové náklady. Za milión stiahnutí dema o veľkosti 1GB sa tak stratia financie v sume 160 000 USD. Je teda iba na užívateľoch, či dopustia, aby skrachovala ich obľúbená herná séria.

8. Nezatúžiš po zisku, ktorý ti nepatrí...

V poradí ôsme prikázanie nadväzuje na prvé, druhé, štvrté, piate a šieste.  Zmienený zisk sa v tomto prípade nemusí vzťahovať iba na predaj napálených hier či kradnutých kópií. Môže zahŕňať akékoľvek spôsoby, ktorými vlastník práv neinkasuje do svojho vrecka, ale zarábame my, prípadne sa jedná o poškodenie dobrého mena.

9. Neprivedieš svojho druha k potknutiu cheatovaním svojím...

Predposledným pokušením sa zdá byť cheatovanie. To vadí všetkým poctivým hráčom, pretože ich herkulovské úsilie zostáva v pozadí, no chyba na strane hardwaru či softwaru dáva za pravdu niekomu inému. Nepoctivým konaním sa dá okrem výhražných správ od protihráčov získať i zlá reputácia, prípadné porušenie pravidiel vo väčšom rozsahu sa dá pri Xbox Live potrestať BANom.

10. Nekúpiš originál z ruky blížneho svojho...

Síce sa to zdá ako tlačová chyba, no pre producentov hry je to po pridaní ochrany proti kopírovaniu hneď druhý najpodstatnejší cieľ. Kolovanie originálov ani zďaleka nenapĺňa predajné plány, a tak môžeme tvrdiť, že originál z druhej ruky sa pre vývojárov rovná bezcennému kusu napálenej hry. Zdá sa, že niektorí zapracovali i v tejto oblasti a tak sa objavili výhody pre prvotných majiteľov. Skutočnosťou sa stávajú doplnkové mapy alebo skryté bonusy pod voucherom s jedinečným kódom.

Ako je zrejmé, tieto prikázania neboli vytvorené, aby bol človek ich otrokom, ale aby mu slúžili. Ich dodržiavaním pomôžeme nielen tým, ktorý vytvárajú hry, ale aj sebe v pozícií spotrebiteľa. Desiatky, ba stovky hier získaných nelegálnym spôsobom či iné konanie popísané vyššie môže dočasne priniesť zvýšenú hladinu endorfínu v krvi, no k skutočnej hernej karme nijakým spôsobom neprispeje. To ako súvisí šťastie s dodržiavaním herných prikázaní snáď niekedy nabudúce. 


DKF
viac článkov autora

Vaše hodnotenie hry

Aktuálne hodnotenie článkov: 0 / 10
(Hodnotení: 0)

Diskusia
nj 07. 04. 2009 22:20
evill RE: nj 14. 04. 2009 14:20
Pridať komentár Čítať celú diskusiu
Bleskovky

Halo: Reach je zadarmo pre Gold užívateľov

Hra od Bungie z roku 2010, s ktorou sa rozlúčili so svetom Halo, aby mohli pracovať na aktuálne vydanom Destiny, je tento mesiac zdarma pre všetkých, ktorý si hru ešte nestihli za tie štyri roky zahrať a majú gold účet na Xbox Live. Ak by ste sa stále nevedeli rozhodnúť, či do tejto hry ísť, prečítajte si našu recenziu TU.
17.09. 11:34 diskusia (1)

Pozrite si prvé video k Resident Evil: Revelations 2

Druhé pokračovanie pôvodne 3DS odbočky série Resident Evil, sa nám ukazuje v prvom videu. Ako bude vyzerať hra po grafickej stránke? A môžeme skutočne očakávať návrat ku koreňom a drsnú atmosféru? Pozrite si video a posúďte sami. Nájdete ho TU. Okrem videa však máme aj informácie o spôsobe predaja tejto hry. Tá totiž narozdiel od prvej časti bude predávaná po epizódach. Celkovo sa dočkáme štyroch častí v jednej sezóne, pričom cena jednej časti bude 5,99 Eur, prípadne 24,99 Eur za kompletnú sezónu.
16.09. 14:27 diskusia (0)

Watch_Dogs pre Wii U bude ešte tento rok

Ak ste vlastníkom konzoly od Nintenda, a už ste sa obávali toho, že hackerská akcia sa tento rok na vašu platformu nedostane, tak koniec obáv. Oficiálny dátum vydania je 20. novembra 2014 pre náš región, pričom v Amerike bude hra dostupná už dva dni skôr.
11.09. 11:55 diskusia (0)

Mortal Kombat X má dátum vydania

Ďalšia časť krvavého kúpeľa a polámaných stavcov sa dostane na naše obrazovky budúci rok, konkrétne 14. apríla. Okrem toho sme sa dozvedeli, že sa opäť ako hrateľnej postavy dočkáme aj štvorrukého fešaka Gora.
09.09. 15:40 diskusia (0)

Stronghold Crusader 2 predstavuje novú frakciu

Tento mesiac vychádzajúca RTS, ktorá sa zameriava hlavne na budovanie a obranu vlastnej pevnosti, nám tentokrát predstavuje novú frakciu tichých zabijakov. Ak chcte vidieť aké je to brániť sa a bojovať proti Sultane, pozrite si nové video TU.
03.09. 11:50 diskusia (0)
Anketa
Koľko hodín týždenne ste venovali hrám počas letných prázdnin?
 
GamesWeb.sk Offline - máj 2013
Najnovšie online hry

Pillow City: Revelation

07.07.2014

Bitshift

07.07.2014

Atlantis Jewels

07.07.2014
Najnovšie plné hry

Iris

14.06.2014

Wolfenstein: The Final Solution

08.06.2014

Maldita Castilla

30.12.2012