05.09.2010 00:00, Daniel "LordDan" Hujo, Komentárov: 0
Civilization V

Civilization V


Čo je to 18 rokov? Je to hranica dospelosti, mladému človeku sa otvárajú všetky možnosti a padá veľa obmedzení, môže piť alkohol, prístupné má všetky filmy, môže požiadať o vodičský preukaz, ale väčšinou to znamená aj zložiť skúšku dospelosti a vydať sa svetu napospas, aspoň teda v našich končinách. Zároveň ale, je 18 rokov doba, za ktorú môže vzniknúť päť pokračovaní slávnej Civilizácie od Sida Meiera, okrem piatich pokračovaní je to veľké množstvo datadiskov a nejaký ten konzolový ľavoboček. Zloží teda piate pokračovanie - Sid Meier´s Civilization V, skúšku dospelosti?

Meno Civilizácia je na poli ťahových strategických hier obrovským pojmom. Stojí za ňou totižto už spomínaný Sid Meier, nekorunovaný princ medzi vývojármi strategických hier. Prvý diel uvidel svetlo sveta presne posledný deň roku 1991 a za jeho vývojom bolo štúdio Microprose. Ďalšie pokračovania nasledovali takmer presne v päťročných cykloch. Neskôr, po mnohých súdnych sporoch o práva, vývoj preberá Firaxis, stále na čele so Sidom Meierom.

Piaty diel nám opäť budú servírovať ľudia z Firaxis. Na miesto šéfa vývojárskeho tímu usadol Jon Schafer. Na tejto pozícii zmena oproti minulým častiam, ale zas nejde o žiadneho nováčika, čo sa týka Civilizácie. Jon Schafer sa ako vývojár podieľal už na vývoji predchádzajúcich častí. Sid Meier tak ustupuje trochu do úzadia a pri vývoji piateho pokračovania pôsobí „už len“ ako konzultant. Od tejto zmeny si sľubuje nové nápady a trošku väčší posun od pôvodného originálu. Otázkou však je, nakoľko sa tieto novátorské veci budú pozdávať skalným fanúšikom série a či dokážu pritiahnuť aj nových hráčov.

Áno Civilizácia V by sa mala trošku zjednodušiť, sprehľadniť a otvoriť sa tak väčšiemu množstvu hráčov. Často, aj napriek vysoko nadpriemerným hodnoteniam predchádzajúcich hier, sa ozýva kritika, že hra je určená len uzavretému okruhu hardcore fanúšikov, ktorí hru hrajú od začiatku a je príliš obtiažna. To by sa teda malo zmeniť, takže sa nechajme prekvapiť.

Zmeny sa herných princípov v podstate príliš netýkajú, veď prečo by sa aj malo meniť niečo, čo výborne funguje a je overené, tieto princípy sa len sprehľadňujú a niekde zjednodušujú. Hlavné zmeny budú v grafike a interface hry, čo asi nie je žiadnym prekvapením. Ovládanie hry sa tiež dočká, pre niekoho, asi výrazných zmien. Príklad si bude brať hlavne zo svojho konzolového brata - Civilization: Revolution. Konzoly si totiž vyžadujú pomerne jednoduché ovládanie stratégií, keďže nie sú úplne na tento typ hier stavané. Civilizácia V by tak mala mať, podľa autorov, prehľadné, jednoduché a hlavne intuitívne ovládanie zbavené nepotrebných vecí.

Začnime pekne od začiatku. Na úvod si musíte zvoliť jeden z 19 dostupných civilizácií s čím súvisí aj váš vodca. No a samozrejme každý vodca má iné bonusy pre svoj národ, takže možnosti voľby sú veľké a je len na vás či preferujete niektorý národ, alebo si vyberiete podľa vás najlepšieho vodcu s najlepším bonusom.

Potom už sa dostávame na mapu a k samotnému hraniu. A tu je obrovská zmena oproti predchádzajúcim častiam série. Štvorcová mriežka sa zmenila na šesťuholníkovú. Hexové pole poskytuje logickejšie usporiadanie mapy, predsa len cestovanie diagonálne po štvorcovej mriežke je trošku podvod. Usporiadanie do šesťuholníkov naviac umožňuje do hry zakomponovať nové taktické prvky. Keď sa ešte pozrieme na mapu, tak terén by mal byť realistickejší a mal by poskytovať taktické výhody. Vylepšenie grafiky hry sa týka aj animácií lesov, vody, púšte a zrejme aj jednotiek a miest na mape. Hexagóny nám ale prinášajú do hry ešte ďalšie obmedzenia. Pokiaľ ste totiž boli zvyknutí taktizovať na hraniciach tým, že ste naskladali veľké množstvo jednotiek na jedno pole, tak vedzte, že tomu je koniec. Na jedno pole môžete totižto po novom umiestniť len jednu jednotku a tak je týmto maskovacím manévrom koniec. Rovnaké obmedzenie sa týka aj všetkých miest. Mestská posádka bude taktiež redukovaná len na jednu jednotku. Autori si od toho sľubujú zmenšenie počtu obliehacích bojov a tieto boje by sa mali presunúť na otvorené priestranstvá.

Ďalším krokom v hre je nejaký ten prieskum a hlavne založenie hlavného mesta vašej civilizácie. S tým, ako budete postupovať do vyšších vekov a váš národ bude rozkvitať, mestá budú rásť tak ako predtým, avšak už sa nebudú zväčšovať koncentricky, ale smer, ktorým sa má mesto rozširovať určíte sami. Toto zrejme čiastočne súvisí s tým, že kapacity surovín na mape sú obmedzené. Pokiaľ kliknete na konkrétne pole, ktoré je zdrojom nejakej suroviny, uvidíte presné množstvo tejto suroviny, ktoré sa tu ešte nachádza. Ak surovinu vyčerpáte, môžete sa v meste rozlúčiť s produkciou jednotiek, ktoré ju vyžadovali. Otázkou je či bude surovín dostatok aj na dlhšie hranie, prípadne či sa budú suroviny nejakým spôsobom obnovovať.

S úvodom hry a vznikom vašich miest súvisia aj s vami susediace mestské štáty, ktoré sú nezávislé a neutrálne. Na začiatku sú rozvinutejšie ako vy, je možné s nimi čulo obchodovať a dokonca je aj možnosť, že vás niektorý z mestských štátov požiada o pomoc a zadá vám nejakú úlohu. Ďalšou možnosťou je rovno si tieto štáty podmaniť a pridať do svojho impéria. Aj keď na začiatku to také jednoduché nebude.

Dôležitým prvkom hry je aj diplomacia. Tá sa dočkala tiež hneď niekoľkých zmien. Boli vypustené zbytočné prvky a hlavným cieľom vývojárov je sprehľadnenie diplomacie. Diplomatické okienko je teraz na celú obrazovku. Vodcovia ostatných civilizácií, s ktorými jednáte, už nie sú len mlčiace hlavy, ale majú vymodelované celé telo a hovoria na vás svojim materinským jazykom. Tiež pozadie týchto jednaní závisí, v akom vzťahu sú vaše dva národy, pokiaľ budete vo vojnovom stave, jednania sa budú odohrávať v stane na bojisku. Ak máte priateľské alebo neutrálne vzťahy, jednanie bude priamo v hlavnom sídle hlavy štátu. Počas vyjednávaní je potrebné sledovať aj reč tela týchto vodcov, často vám napovie, aký bude výsledok jednania. Mimochodom, každý z týchto vodcov sa ešte odlišuje svojim taktickým prístupom, niektorí sú opatrnejší a preferujú defenzívu, iní sú zas agresívni a sú ofenzívne ladení. Okrem toho majú aj svoje obľúbené jednotky, zameriavajú sa na určité suroviny a rozvoj každej civilizácie je tak iný. Tieto prvky sú však náhodné a tak v ďalšom hraní môže byť všetko úplne naopak. Čo sa ešte týka diplomacie, už naďalej nie je možné obchodovať s technológiami. Táto možnosť bola nahradená inou možnosťou. Tou je spoločné podieľanie sa na výskume s iným spriateleným národom.

Hra bude mať aj nový interface, už žiadne veľké menu v spodnej časti obrazovky. Menu sa presunie na bok. Tu vás bude hra informovať o všetkých dôležitých informáciách, pre tých, ktorým sa tento prvok zdá rušivý, môžu si ho vypnúť. Všetky dôležité menu, ktoré často používate, budú mať väčšie ikony, aby boli hneď poruke a na druhej strane, všetky nepoužívané menu budú mať menšie ikony. Opäť sa v hre objavia poradcovia, presne štyria. Každý z nich bude mať iné pole pôsobnosti. Jeden bude odborníkom na vojsko, druhý zas na politiku, tretí sa zameriava na ekonomiku a pre posledného ostáva už len veda. Ale ich rady si musíte vyžiadať vy sami, takže ďalší možný rušivý prvok je preč.

So správou vášho impéria súvisí aj vypustenie náboženstva z hry, ktoré bolo dosť kritizované. Novým prvkom je tzv. Social Politics, tie majú 10 kategórií a dávajú vašej civilizácii rôzne bonusy týkajúce sa všetkého, od produkcie jedla až po spokojnosť obyvateľov. K zmenám dochádza aj v armáde. Produkcia jednotiek by mala trvať dlhšie, no na druhej strane je to vyvážené získavaním skúseností v boji a jednotky by mali byť povyšované na veteránov, čo by malo znamenať bonusy v boji. Zároveň je modifikované aj víťazstvo nad nepriateľskou civilizáciou, teraz stačí dobyť hlavné mesto civilizácie a tá by vám potom mala ležať pri nohách.

Vylepšenia sa dočkala aj umelá inteligencia. Má štyri úrovne, prvou úrovňou je veľká strategická, ktorá určuje najlepší typ víťazstva. Druhá úroveň je strategická, tá ma na starosti ekonomické a vojenské úlohy. Tretia úroveň by mala byť operačná a jej hlavnou prioritou je pohyb jednotiek po mape. Posledná úroveň AI je taktická a starať sa bude o boj.

Sid Meier´s Civilization V je hra, ktorá už len svojím menom niečo znamená. Nové a vypustené prvky dávajú jasne najavo, že autori kladú dôraz na zjednodušenie ovládania hry, jeho sprehľadnenie a dôraz kladú aj na väčšiu plynulosť hry. Firaxis si berú príklady z iných známych hier a snažia sa vybudovať a posilňovať komunitu hráčov okolo tejto série. K tomu by malo napomôcť aj vytvorenie vlastnej v podstate sociálnej siete, kde hráči môžu diskutovať, vymieňať si nové mapy a módy do hry. Trochu ma však mrzí rozhodnutie, že demo hry vyjde až v dátum vydania hry a nie je tak možnosť vyskúšať si všetky tieto nové prvky, aby mohli aj autori mať nejakú spätnú väzbu. Ale aj napriek tomu, všetci PC-čkári tešte sa na 24. septembra.

Platforma: PC
Výrobca: Firaxis Games
Vydavateľ: 2K Games
Žáner: Stratégia
Lokalizácia: Zatiaľ nespresnené
Dátum vydania: 24. 9. 2010


Daniel "LordDan" Hujo
viac článkov autora

Výrobca:
Distribútor:
Vychádza na platformy:
Žáner:
Dátum vydania:

Vaše hodnotenie hry

Aktuálne hodnotenie článkov: 10 / 10
(Hodnotení: 2)

Bleskovky

Halo: Reach je zadarmo pre Gold užívateľov

Hra od Bungie z roku 2010, s ktorou sa rozlúčili so svetom Halo, aby mohli pracovať na aktuálne vydanom Destiny, je tento mesiac zdarma pre všetkých, ktorý si hru ešte nestihli za tie štyri roky zahrať a majú gold účet na Xbox Live. Ak by ste sa stále nevedeli rozhodnúť, či do tejto hry ísť, prečítajte si našu recenziu TU.
17.09. 11:34 diskusia (1)

Pozrite si prvé video k Resident Evil: Revelations 2

Druhé pokračovanie pôvodne 3DS odbočky série Resident Evil, sa nám ukazuje v prvom videu. Ako bude vyzerať hra po grafickej stránke? A môžeme skutočne očakávať návrat ku koreňom a drsnú atmosféru? Pozrite si video a posúďte sami. Nájdete ho TU. Okrem videa však máme aj informácie o spôsobe predaja tejto hry. Tá totiž narozdiel od prvej časti bude predávaná po epizódach. Celkovo sa dočkáme štyroch častí v jednej sezóne, pričom cena jednej časti bude 5,99 Eur, prípadne 24,99 Eur za kompletnú sezónu.
16.09. 14:27 diskusia (0)

Watch_Dogs pre Wii U bude ešte tento rok

Ak ste vlastníkom konzoly od Nintenda, a už ste sa obávali toho, že hackerská akcia sa tento rok na vašu platformu nedostane, tak koniec obáv. Oficiálny dátum vydania je 20. novembra 2014 pre náš región, pričom v Amerike bude hra dostupná už dva dni skôr.
11.09. 11:55 diskusia (0)

Mortal Kombat X má dátum vydania

Ďalšia časť krvavého kúpeľa a polámaných stavcov sa dostane na naše obrazovky budúci rok, konkrétne 14. apríla. Okrem toho sme sa dozvedeli, že sa opäť ako hrateľnej postavy dočkáme aj štvorrukého fešaka Gora.
09.09. 15:40 diskusia (0)

Stronghold Crusader 2 predstavuje novú frakciu

Tento mesiac vychádzajúca RTS, ktorá sa zameriava hlavne na budovanie a obranu vlastnej pevnosti, nám tentokrát predstavuje novú frakciu tichých zabijakov. Ak chcte vidieť aké je to brániť sa a bojovať proti Sultane, pozrite si nové video TU.
03.09. 11:50 diskusia (0)
Anketa
Koľko hodín týždenne ste venovali hrám počas letných prázdnin?
 
GamesWeb.sk Offline - máj 2013
Najnovšie online hry

Pillow City: Revelation

07.07.2014

Bitshift

07.07.2014

Atlantis Jewels

07.07.2014
Najnovšie plné hry

Iris

14.06.2014

Wolfenstein: The Final Solution

08.06.2014

Maldita Castilla

30.12.2012