29.08.2010 00:00, Daniel "LordDan" Hujo, Komentárov: 0
R.U.S.E. – prvé dojmy z hrania
Druhá svetová vojna v trochu nezvyčajnom kabátiku a hlavne pre milovníkov klasiky. Ubisoft sa spojil s Eugen Systems a spolu vytvorili niečo, čo sa po zahraní si dema tvári ako veľmi sľubná hra, aj keď určité chyby sa našli. Názov R.U.S.E. sa dá preložiť aj ako lesť alebo trik a presne takúto taktiku si musíte osvojiť, aby ste uspeli.
Moja strategická duša sa v poslednom čase nedočkala nijakého výrazného titulu a tak neostáva nič iné, len siahať stále po starších a starších kvalitných a pokiaľ možno neobjavených tituloch. Bohužiaľ ale moja pamäť a pamäte mojich kolegov už dlhšiu dobu neprišli s ničím dobrým. Posledný dobrý nápad znel Act of War práve od Eugen Systems. A tak som začal pátrať viac po spoločnosti Eugen Systems a Act of War. No a pri hľadaní som narazil samozrejme aj na R.U.S.E.
Trochu teórie na začiatok nezaškodí. R.U.S.E. nás má zaviesť, ako som už spomenul, opäť do dôb druhej svetovej vojny. Táto téma bola síce už spracovaná v toľkých hrách rôznych žánrov, že už vás nemôže nič prekvapiť, ale podľa Ubisoftu je stále čo zlepšovať a ich novátorský prístup neberie konca. Taktiež tých stratégií s motívmi druhej svetovej nebolo v poslednej dobe veľa, takže prečo neoprášiť aj toto téma. Hra ako taká totižto kladie dôraz práve na strategické plánovanie a nie len na zacyklenú výrobu jednotiek a ich bezhlavé posielanie proti nepriateľským obranným líniám. Všetko si to teda ešte priblížime bližšie.
V R.U.S.E. sa objaví šesť národov – Američania, Angličania, Francúzi, Rusi, Nemci a Taliani, avšak kampaň bude hrateľná len za americkú stranu. Konkrétne pôjde o sledovanie osudu amerického dôstojníka Joe Sheridana a jeho počínanie vo vojne. Joe začína ako major, ale s postupom kampane, za zásluhy v bojoch si vyslúži aj generálske hviezdičky. Keďže máme šesť bojujúcich strán, mala by hra obsahovať veľké množstvo rozdielnych, aj keď približne rovnako vyvážených jednotiek. Autori však sľubujú, že každý národ by mal byť v niečom špeciálny, napr. Angličania by mali mať silné vzdušné jednotky no a nemecké ťažké tanky budú len ťažko hľadať rovnocenného partnera, postup im ale bude znepríjemňovať americká artiléria. Dosť však teórie, poďme sa pozrieť, čo hra prináša. Demo je zasadené do bojov v Taliansku, takže trošku pokročilejšia časť kampane, kedy Joe Sheridan je už plukovníkom a za výhru v tejto misii si zaslúži následne prvú generálsku hviezdu. A keďže kampaň v Taliansku sa odohráva v neskorších obdobiach vojny, stretneme sa tu už s pomerne pokročilou technikou. Misia je doplnená videom, v ktorom sa Joe sťažuje na svojho nadriadeného, pretože mu dáva len malé úlohy a odsúva ho na vedľajšiu koľaj a následne nás hra vrhne priamo do boja. Táto misia spočíva vo vylodení a zabezpečení predmostia južne od Monte Casina a severne od Neapolu, takže otázkou zostáva historická vernosť hry, keďže históriu kampane v Taliansku až tak dobre nepoznám, ale podľa toho čo viem, tak vylodenie v tejto oblasti reálne neprebiehalo.
Boje prebiehajú priamo pred vami a možnosť zoomovania je veľká. Pri najväčšom oddialení vidíte boje na mape, ktorá leží na stole vo veliteľskom stane Sheridana. Pri najbližšom pohľade vidíte detailne prepracované tanky, vozidlá a pechotu. Táto možnosť a zobrazenie jednotiek na mape vo mne evokovalo, že hrám nového real-timeového Panzer Generala. Pokiaľ si mapu priblížite, jednotky sa vám väčšinou zobrazia reálne na mape, ak však oddialite a potrebujete prehľad, jednotky sa vám na mape ukážu ako zelené body, nad ktorými je vyobrazená daná jednotka. Pokiaľ je niekoľko rovnakých tankov, vozidiel alebo pechotných družstiev vedľa seba, všetky sa zlúčia do jedného bodu na mape a ich počet vám signalizuje stĺpec guličiek nad sebou. Od samotného začiatku máte na mape vyznačené všetky nepriateľské jednotky. Nie že by tu chýbala fog of war, to nie, ale je trochu modifikovaná. Na mape vidíte pozíciu nepriateľa a či ide o ťažkú alebo ľahkú jednotku. Konkrétny typ jednotky však zistíte až pri dostatočnom priblížení sa, alebo pri prieskume. Vzhľadom k tomu, že hru môžete výrazne oddialiť, Ubisoft do hry zakomponoval možnosť hrať a ovládať hru pomocou dotykových displayov a zariadení ako je Microsoft Surface a IntuiFace, to by malo majiteľom týchto prístrojov reálne dodať pocit, že velia svojím jednotkám. Ubisoft už experimentoval u EndWar, kde sa jednotky mali dať ovládať hlasom. Bohužiaľ keď porovnáme dostupnosť headsetov a dotykových obrazoviek, je tu výrazný nepomer. Každopádne považujem tieto novinky a inovácie za posúvanie žánru ďalej vpred a určite ide o pozitívny prvok.
V deme po zaistení predsunutej pozície dostanete k dispozícii veliteľskú budovu. Tá vám sem tam zarobí nejaký ten peniaz a je sídlom vašich inžinierov, tí jediní vám stavajú budovy, ktoré si zmyslíte. Aj keď vlastníte budovy a jednotky, nikde na obrazovke nečakajte menu alebo status bar. Jediné, čo vidíte na obrazovke, je počet bodov, ktoré získavate za plnenie úloh a ničenie nepriateľských jednotiek a k tomu je na obrazovke ešte množstvo peňazí, ktorými disponujete. Pokiaľ chcete niečo postaviť alebo vyrobiť, stačí kliknúť na peniaze a vyroluje sa vám menu dostupných stavieb a jednotiek. Na jednej strane je to dosť nezvyk nemať na obrazovke žiadne menu, no na druhej keď vám vyroluje menu dostupných možností a stačí si vybrať a umiestniť tieň jednotky alebo stavby na mapu a z najbližšieho výrobného centra sem jednotky po vyprodukovaní dorazia a odpadáva tak nutnosť správy rally pointov, alebo z veliteľstva sem dorazia inžinieri a danú stavbu vám postavia.
Hneď na úvod je treba zaistiť si príjem, ten zaistíte stavbou zásobovacích diep na vybraných miestach na mape, prípadne hotovosť obdržíte za splnenie niektorých úloh. Z týchto vám následne začnú po ceste dopravovať vozidlá peniažky do vášho veliteľského centra. Cesty sú v tejto hre veľmi dôležité. Musíte ich strážiť hlavne v oblasti zásobovacích línií, aby vám nepriateľ nepozastavil príjem. Potom sú dôležité aj pre inžinierov, tí totiž môžu jazdiť len po cestách, takže pri stavbe je potrebné zaistiť okolie. Tretia vec, prečo je dobré využívať cesty, je fakt, že po nich sa jednotky pohybujú rýchlejšie.
Čo sa týka hrania a bojov, v R.U.S.E. nie sú žiadne status bary jednotiek, takže mieru poškodenia poznáte podľa miznúcich panáčikov u pechotného družstva alebo podľa dymu stúpajúceho z vozidiel. Pri ťažkom poškodení vozidla začne horieť až nakoniec vybuchne. Eugen Systems to ale vymysleli výborne, pretože pokiaľ je niektorá z jednotiek vážnejšie poškodená, začne z boja sama ustupovať. Ak sa jej ústup podarí, za krátky čas sama regeneruje. Ďalším pozitívnym prvkom hry je prekvapujúci útok. Typický je najmä pre pechotu, ktorú môžete ukryť do lesa, alebo do centra mesta a pokiaľ sa do ich dosahu dostane nepriateľská jednotka, vaša jednotka spustí paľbu, ktorá nepriateľa prekvapí a spôsobí mu veľkú škodu. Túto schopnosť je dôležité používať, nakoľko pri prekvapujúcom útoku dokáže pechota zničiť ľahký a stredný tank jednou ranou, je to teda ideálne na zastavenie veľkého protiútoku. Hra vám ešte pomáha aj pri útoku, stačí označiť vaše jednotky a zamerať cieľ, zobrazí sa vám, aké náročne je zničiť túto jednotku vašimi. Tu musím spomenúť jednu chybu v hre. A síce, pokiaľ si označíte vašu jednotku a zadáte jej akýkoľvek príkaz, útok alebo postup, hra vám po tomto príkaze jednotku automaticky odznačí. Ak ste teda zvyknutý postupovať pomaly a opatrne, neuveriteľne sa pri tom naklikáte. Zaujímavou, nie však úplne novou vecou, sú krátke videosekvencie, ktoré sa vám ukážu pri niektorej významnej udalosti na mape, väčšinou ide o masívny protiútok alebo aj o tank Tiger, čo vám skrížil cestu, prípadne aj odhalenie útoku makiet. Pri takýchto udalostiach vyroluje okno z boku alebo z vrchu a v tomto okne sa vám video prehrá.
Ešte je treba objasniť, ako prišli tvorcovia na názov R.U.S.E. Už som spomenul, čo znamená preklad tohto slova. Do hry sú tak zakomponované špeciálne veliteľské schopnosti. Tieto aplikujete na svoje alebo nepriateľské jednotky v určitom sektore mapy. Naraz môžete mať najviac 10 bodov, ktoré míňate na tieto špeciálne schopnosti. Body sa vám po určitom čase automaticky dopĺňajú. V deme bolo dostupných 5 týchto schopností. Medzi nimi bol napr. Blitz, táto špecialita pôsobí na všetky vašej jednotky v danom sektore a zvyšuje ich rýchlosť pri pohybe. Iná špecialita je Decryption, po jej použití na nepriateľský sektor vidíte po určitý čas všetky rozkazy jednotiek v tomto sektore. Opakom je Radio Silence, tá sa opäť aktivuje na vaše a spojenecké jednotky a po jej použití zmiznú tieto jednotky z nepriateľského radaru. Spojené nemecko talianske sily mali dostupnú špecialitu Decoy Offensive, ktorá rozmiestni päť drevených makiet tankov na mapu a až do zistenia, že sú to len atrapy, sa môžete pekne zapotiť. V plnej verzii hry by mali byť dostupné aj iné, napr. Camouflage Net, tá zamaskuje vaše budovy pred nepriateľským delostrelectvom. Tieto výhody pre výhru nie sú nutné, ale keďže niekedy vám to uľahčí hru, je dobré používať tieto špeciálne schopnosti.
Na záver len môžem dodať, že pri zahratí si aj tejto jednej misie, moja strategická duša poskočila. Už len prežiť tie dva týždne do vydania hry, teda dúfam, že už žiaden preklad nebude a 10. septembra sa dočkáme konečne dobrej stratégie a naviac ešte z druhej svetovej vojny. Hra vychádza naraz na PC, PS3 aj Xbox 360, takže rozhodne odporúčam všetkým stratégom túto hru, trošku netradične pojatú, avšak s dôrazom kladúcim na stratégiu a plánovanie.
Daniel "LordDan" Hujo
viac článkov autora
|
Bleskovky
Halo: Reach je zadarmo pre Gold užívateľov
Hra od Bungie z roku 2010, s ktorou sa rozlúčili so svetom Halo, aby mohli pracovať na aktuálne vydanom Destiny, je tento mesiac zdarma pre všetkých, ktorý si hru ešte nestihli za tie štyri roky zahrať a majú gold účet na Xbox Live. Ak by ste sa stále nevedeli rozhodnúť, či do tejto hry ísť, prečítajte si našu recenziu TU.17.09. 11:34 | diskusia (1) |
Pozrite si prvé video k Resident Evil: Revelations 2
Druhé pokračovanie pôvodne 3DS odbočky série Resident Evil, sa nám ukazuje v prvom videu. Ako bude vyzerať hra po grafickej stránke? A môžeme skutočne očakávať návrat ku koreňom a drsnú atmosféru? Pozrite si video a posúďte sami. Nájdete ho TU. Okrem videa však máme aj informácie o spôsobe predaja tejto hry. Tá totiž narozdiel od prvej časti bude predávaná po epizódach. Celkovo sa dočkáme štyroch častí v jednej sezóne, pričom cena jednej časti bude 5,99 Eur, prípadne 24,99 Eur za kompletnú sezónu.16.09. 14:27 | diskusia (0) |
Watch_Dogs pre Wii U bude ešte tento rok
Ak ste vlastníkom konzoly od Nintenda, a už ste sa obávali toho, že hackerská akcia sa tento rok na vašu platformu nedostane, tak koniec obáv. Oficiálny dátum vydania je 20. novembra 2014 pre náš región, pričom v Amerike bude hra dostupná už dva dni skôr.11.09. 11:55 | diskusia (0) |
Mortal Kombat X má dátum vydania
Ďalšia časť krvavého kúpeľa a polámaných stavcov sa dostane na naše obrazovky budúci rok, konkrétne 14. apríla. Okrem toho sme sa dozvedeli, že sa opäť ako hrateľnej postavy dočkáme aj štvorrukého fešaka Gora.09.09. 15:40 | diskusia (0) |
Stronghold Crusader 2 predstavuje novú frakciu
Tento mesiac vychádzajúca RTS, ktorá sa zameriava hlavne na budovanie a obranu vlastnej pevnosti, nám tentokrát predstavuje novú frakciu tichých zabijakov. Ak chcte vidieť aké je to brániť sa a bojovať proti Sultane, pozrite si nové video TU.03.09. 11:50 | diskusia (0) |
Posledné príspevky v diskusii
Anketa
Koľko hodín týždenne ste venovali hrám počas letných prázdnin?
Najnovšie online hry
Pillow City: Revelation07.07.2014
|
Bitshift07.07.2014
|
Atlantis Jewels07.07.2014
|
Najnovšie plné hry
Iris14.06.2014
|
Wolfenstein: The Final Solution08.06.2014
|
Maldita Castilla30.12.2012
|
Spriatelené weby