08.10.2009 15:00, DKF, Komentárov: 8
Dragon Age: Origins/Prameny – prvé dojmy z hrania

Dragon Age: Origins/Prameny – prvé dojmy z hrania


Na nedávno skončenom festivale Comics Salon/Istrocon 2009 sa naskytla bežnému návštevníkovi nevídaná príležitosť – vyskúšať si očakávaný RPG hit zimnej sezóny, ktorý majú na svedomí samotní otcovia moderných počítačových RPG. Samozrejme, hovorím o firme BioWare a ich netrpezlivo očakávanom titule Dragon Age: Origins.

Ako hráčovi, ktorý vyrastal na tituloch od BioWare a pokojne by si nechal vytetovať na zátylok ich logo, mi bolo veľmi ťažké odolať ponúkanej príležitosti. Na festivale bolo k dispozícii 10 notebookov s plnou verziou hry vrátane českej lokalizácie (titulky), bohužiaľ pôvodný plán „zabaviť“ jeden na testovacie účely sa nepodarilo zrealizovať. Aj napriek tomu sme si však popri ostatných záujemcoch o otestovanie získali dostatok času na prípravu exkluzívneho videa a prvých dojmov z hrania. Treba si uvedomiť, že pri tak rozsiahlom titule, ako Dragon Age nepochybne je, je spísanie prvotných pocitov náročná úloha. Človek by potreboval aspoň 5-6 hodín na ako - také rozkukanie sa po hernom svete. Na získanie základných poznatkov a nadýchnutia sa atmosféry to však stačilo. Začnime...

Podobne ako v každom RPG je všetko závislé od výberu postavy. Dragon Age ide v tomto smere ešte ďalej, keďže charakteristika herného avatara ovplyvňuje, ako hra začne. K dispozícii je 6 rôznych začiatkov, ktoré sa postupne pretnú v určitom bode príbehu. Preto aj výber českého podtitulu – Prameny, ktorý často býva s humorom menený na Staroprameny. Treba uznať, že podobná marketingová kampaň by bola skutočne neobvyklá. Späť však k tvorbe postavy. Tá nijako výrazne nevybočuje zo štandardov nastolených ostatnými RPG hrami. K dispozícii je výber pohlavia a rasy z trojice človek, elf, trpaslík. Povolania sú k dispozícii taktiež 3 – bojovník, mág a „lotr“, ktorý bohužiaľ (našťastie?) nemá s Pánom prsteňov nič spoločné, ide o český preklad originálneho „rogue“. Aj napriek tomu, akú ma lotor u nás obecne povesť, je možné viesť postavu s týmto povolaním cestou dobrých skutkov. Práve kombinácia povolania a rasy určuje jeden zo spomínaných šiestich začiatkov príbehu. Ďalším krokom je nastavenie vzhľadu. Dragon Age ponúka zopár prednastavených postáv, nič však hráčom nebráni ponastavovať si kožu, vlasy, oči, nos, ústa, krk, uši atd. podľa vlastnej chute, prípadne celú túto maškarádu (vrátane ďalších, dôležitejších volieb) preskočiť a priamo sa pustiť do hrania. Každá výzorová kategória pritom obsahuje množstvo podkategórii, vďaka čomu môže byť výsledok dosť... radšej použijem výraz „extravagantný“.  

Výber fyzického vzhľadu nemá reálny dopad na samotnú hru, kocky sa začínajú hádzať s rozdeľovaním bodov do jednotlivých atribútov (sila, obratnosť, vitalita, mágia atd) a skillov resp. talentov. Je logické, že ponuka je závislá od výberu povolania. Lotor sa tak môže naučiť tvorbu jedov, používať omračujúci útok, resp. zlepšovať sa v odomykaní truhiel a dverí. Naopak bojovník bude vylepšovať svoje bojové umenia a zoceľovať sa. Možností je veľa a rozhodne sa hodí poznať aj ostatné dostupné vylepšenia. V tomto smere poteší nedávno oznámene vydanie Dragon Age: Origins Character Creator programu (vychádza 13. októbra), zabíjajúce dve muchy jednou ranou. Nedočkaví hráči dostanú niečo na skrátenie čakania + môžu sa dôsledne pozrieť na všetky možnosti a kombinácie, ktoré tvorba postavy ponúka. To, čo som tu ja spomenul, je skutočne len základné oboznámenie.

Prvé, čo si hráč všimne po vytvorení postavy a spustení DA, je značne posilnený pocit filmového zážitku. Všetky dialógy sú nadabované s vysokým stupňom profesionality a časté prestrihovanie/zmena pohľadu kamery taktiež podporuje dosiahnutie žiadaného účinku. Kto hral Mass Effect, prípadne videl niektoré z dosiaľ vydaných videí, vie čo očakávať. Počas filmových prestrihov vynikne detailné spracovanie postáv, vrátane gestikulácie a vierohodného pohybu pier. O to viac zamrzí horšia kvalita okolia – textúry vypadajú neostro a rozmazane. Hoci, nevšimol som si nastavenie grafiky a teda to mohlo byť spôsobené aj silou dostupných notebookov. Pozrime sa na samotný príbeh. Teda na tie náznaky, čo som počas hrania stihol zachytiť. Mnou vytvorená postava mala šľachtický pôvod, takže sa všetko začalo na domovskom hrade príchodom tajomného Tieňového rytiera, člena elitného spolku, ktorý pravdepodobne bude mať v celkovom kontexte hry výrazne slovo. Príbeh sa však rozbieha pomalšie a tak jediné čo trápilo moju postavu, bol odchod otca a brata do vojny a s tým súvisiace úlohy (choď za bratom, nájdi a vyrieš problémy so svojím psom, základy boja a výhody skupiny  atd.), slúžiace na zoznámenie sa s hernými technikami a ovládaním (pomocou WSAD, alebo klikaním myši). Dragon Age obsahuje podrobné mapy, zvýrazňujúce dôležité miesta pre konkrétne questy, čo prakticky zabraňuje akémukoľvek blúdeniu. Kamera je voľne nastaviteľná a umožňuje prechod z „spoza ramena“ do izometrického pohľadu. V skratke povedané – Dragon Age využíva vylepšený Aurora Engine, čoho výsledkom sú totožné možnosti v otázke kamery, ovládania a štýlu hrania ako v prípade Neverwinter Nights, resp. Baldur´s Gate z hľadiska bojového systému a pauzovania pomocou medzerníku = fanúšikovia hier od BioWare sa budú hneď cítiť ako doma, keďže DA sa hrá totožne, ako všetky ich post-Infinity Engine tituly.

Dragon Age bol už od svojho ohlásenia na E3 2004 označovaný ako duchovný nástupca Baldur´s Gate. V tomto smere nejde o žiadne EA marketingové výmysly, ako si podaktorí myslia a asi aj naďalej myslieť budú (žiadnu podobnú zásielku som nedostal, takže nemám dôvod tvrdiť opak :). Ide samozrejme o veľké bremeno, s ktorým súvisia aj očakávania. Úspech/neúspech tejto „misie“ si môžeme rozobrať neskôr v recenzii po poriadnom zahraní, zatiaľ sa pozrime na úvodné indície. Samotná hrateľnosť skôr evokuje Neverwinter Nights (titul smeroval trochu iným smerom v otázke priorít než BG), čo môže byť ovplyvnené najmä rovnakým, hoci vylepšeným, enginom. Je jasné, že v dnešnej dobe je prakticky nemožné dosiahnuť podobný feeling, aký ponúkala stará izometrická grafika, ale vo výsledku sa pri hraní DA vyskytuje určitý rušivý element, ktorý nemožno presne definovať. Je to grafika? Engine? Alebo len nezvyk a potreba aklimatizovať sa do sveta Dragon Age? Oveľa lepšie dopadli dialógy. Tie sú prepracované a ponúkajú viaceré možnosti odpovedí v závislosti od roleplayingu postavy. Dobrý, zlý, srdečný, drzý, to všetko tu je a ruka v ruke s už spomínaným, kvalitným dabingom a filmovým strihom dokáže značne vylepšiť atmosféru a celkový pocit z hry. Na oficiálnych fórach sa už nejakú dobu rozoberá aj interakcia v rámci skupiny (tá bola čiastočne načrtnutá aj počas prezentácii na Comics Salóne/Istrocone) a možné romániky... ach, Aerie... a všetko nasvedčuje tomu, že v tomto smere to bude opäť ala BG2. O mesiac budeme múdrejší...



Na záver ešte zopár faktov, ktoré sme sa dozvedeli z rozhovoru s Jaroslavom FaltusomEA. Dohrať Dragon Age im v EA trvalo 80 resp. 112 hodín, z ostatných BioWare hier má najbližšie práve k Baldur´s Gate a vo výsledku sa to dlhé čakanie oplatilo. Taktiež, nakoľko ide o dark fantasy RPG, nemožno očakávať, že rozhodnutia bude možno rozdeliť na čierne a biele, teda dobré a zlé. Mnohé  problémy, ktoré bude treba v DA riešiť spadajú do kategórie zlé a horšie. Ako príklad bola spomenutá situácia, týkajúca sa rozhodnutia, či zabiť dieťa a tým zachrániť X ostatných dospelých ľudí, alebo opačne. Pre mnohých je na prvý pohľad nemysliteľné zabíjať dieťa a takýchto morálnych rozpoložení by sa malo objaviť viac.         

Definovať, resp. zosumarizovať pocity z tak krátkeho hrania (v porovnaní s celkovou dĺžkou) môže byť trochu zavádzajúce. Na jednej strane je tu spor medzi samotnou hernou skúsenosťou a všetkým hype, ktorým sme boli posledné mesiace kŕmení, na druhej všeobecne vysoká latka hier od BioWare. S pokojným svedomím môžem povedať, že DA určite hanbu svojím tvorcom nespravia. Vývojári z kanadského štúdia patria medzi majstrov svojho remesla a ich skúsenosti, resp. základné kamene úspechu cítiť od prvej minúty hrania – všetky potrebné prvky sú tu a ako bude hráč postupovať, (po opustení úvodnej lokácie, kedy v podstate začne „skutočná“ akcia) sa ich dôležitosť bude prejavovať viac a viac. Či je však Dragon Age: Origins/Prameny skutočne nástupcom Baldur´s Gate, to si povieme inokedy...        

Platforma:  PC, PS3, Xbox 360
Výrobca: BioWare
Vydavateľ: Electronic Arts
Žáner: RPG
Dátum vydania: 6. 11. 2009


DKF
viac článkov autora

Výrobca:
Distribútor:
Vychádza na platformy:
Žáner:
Dátum vydania:

Vaše hodnotenie hry

Aktuálne hodnotenie článkov: 0 / 10
(Hodnotení: 0)

Diskusia
evill 08. 10. 2009 16:53
blizzardr RE: 08. 10. 2009 18:09
nastavenia grafiky 08. 10. 2009 20:52
DanKanFan RE: nastavenia grafiky 08. 10. 2009 20:59
RE: nastavenia grafiky 08. 10. 2009 21:35
recenze! 08. 10. 2009 23:23
yankee RE: recenze! 08. 10. 2009 23:32
RE: RE: recenze! 08. 10. 2009 23:51
Pridať komentár Čítať celú diskusiu
Bleskovky

Halo: Reach je zadarmo pre Gold užívateľov

Hra od Bungie z roku 2010, s ktorou sa rozlúčili so svetom Halo, aby mohli pracovať na aktuálne vydanom Destiny, je tento mesiac zdarma pre všetkých, ktorý si hru ešte nestihli za tie štyri roky zahrať a majú gold účet na Xbox Live. Ak by ste sa stále nevedeli rozhodnúť, či do tejto hry ísť, prečítajte si našu recenziu TU.
17.09. 11:34 diskusia (1)

Pozrite si prvé video k Resident Evil: Revelations 2

Druhé pokračovanie pôvodne 3DS odbočky série Resident Evil, sa nám ukazuje v prvom videu. Ako bude vyzerať hra po grafickej stránke? A môžeme skutočne očakávať návrat ku koreňom a drsnú atmosféru? Pozrite si video a posúďte sami. Nájdete ho TU. Okrem videa však máme aj informácie o spôsobe predaja tejto hry. Tá totiž narozdiel od prvej časti bude predávaná po epizódach. Celkovo sa dočkáme štyroch častí v jednej sezóne, pričom cena jednej časti bude 5,99 Eur, prípadne 24,99 Eur za kompletnú sezónu.
16.09. 14:27 diskusia (0)

Watch_Dogs pre Wii U bude ešte tento rok

Ak ste vlastníkom konzoly od Nintenda, a už ste sa obávali toho, že hackerská akcia sa tento rok na vašu platformu nedostane, tak koniec obáv. Oficiálny dátum vydania je 20. novembra 2014 pre náš región, pričom v Amerike bude hra dostupná už dva dni skôr.
11.09. 11:55 diskusia (0)

Mortal Kombat X má dátum vydania

Ďalšia časť krvavého kúpeľa a polámaných stavcov sa dostane na naše obrazovky budúci rok, konkrétne 14. apríla. Okrem toho sme sa dozvedeli, že sa opäť ako hrateľnej postavy dočkáme aj štvorrukého fešaka Gora.
09.09. 15:40 diskusia (0)

Stronghold Crusader 2 predstavuje novú frakciu

Tento mesiac vychádzajúca RTS, ktorá sa zameriava hlavne na budovanie a obranu vlastnej pevnosti, nám tentokrát predstavuje novú frakciu tichých zabijakov. Ak chcte vidieť aké je to brániť sa a bojovať proti Sultane, pozrite si nové video TU.
03.09. 11:50 diskusia (0)
Anketa
Koľko hodín týždenne ste venovali hrám počas letných prázdnin?
 
GamesWeb.sk Offline - máj 2013
Najnovšie online hry

Pillow City: Revelation

07.07.2014

Bitshift

07.07.2014

Atlantis Jewels

07.07.2014
Najnovšie plné hry

Iris

14.06.2014

Wolfenstein: The Final Solution

08.06.2014

Maldita Castilla

30.12.2012