24.08.2010 14:00, Michal "MickTheMage" Nemec, Komentárov: 0
Monkey Island 2: Special Edition - LeChuck´s Revenge

História počítačových hier nie je príliš dlhá. Avšak i pri ich relatívne krátkej existencii už stihli dať svetu niekoľko skutočných klasík. Nie nadarmo sa počiatku (a v podstate i celému priebehu) 90-tych rokov niekedy hovorí aj zlaté obdobie počítačových hier. Je to obdobie, v ktorom vzniklo a formovalo sa najviac žánrových klasík. Pred nejakým časom si to uvedomili aj v spoločnostiLucasArts, ktorá má vo svojom portfóliu nejednu klasickú adventúru z tohto obdobia.

Nový pirátsky kabát...

Nadišiel čas obnovy, oživenia starých herných klasík. LucasArts patrili k jednej zo spoločností, ktoré udávali tempo a vytvárali „štandardy“ klasických point-n-click adventúr. Pravda, vedeniu chvíľu trvalo než si uvedomili aké poklady skrýva ich archív. Možno musel dozrieť čas a digitálna distribúcia. Avšak to nie je v tento moment tak podstatné. Podstatný bol pokus (test trhu) o obnovené vydanie prvého Monkey Islandu. Prekreslená grafika, na novo nahraná hudba, skrátka oživená stará klasika so zachovaním všetkého čo ju robilo originálnou. Môže stará hra – i keď reštaurovaná – v dnešnej dobe uspieť? Nuž, pokiaľ by sme mali brať na vedomie nárek a presvedčenie nostalgikov – staré hry boli lepšie ako sú tie dnešné – tak potom nebol dôvod na neúspech.

Kdesi v Karibiku...

Guybrush porazil legendárneho ducha piráta LeChucka a samozrejme sa tým náležite všade chváli. Akurát, akosi mu to nikto neverí. Kto vie prečo. Avšak nebol by to Guybrush, aby sa opäť nedostal do nejakých problémov. Nebol by to Monkey Island, keby mu nešiel po krku LeChuck. Opäť živý...tak trochu. Poďakovať sa za to môže práve Guybrushovi. Vlastne, ak by sme sa pustili do hlbšej analýzy príbehu Opičieho ostrova, zistili by sme, že Guybrush a LeChuck sú dva základné kamene celej ságy. Je to príbeh Guybrusha a LeChucka. Jeden bez druhého by nemohol existovať.

Je to starý príbeh, ale natrený do nových farieb. Doslova. Klasická grafika v nízkom rozlíšení prešla kompletnou rekonštrukciou (napriek tomu i tu ostáva možnosť prepnúť si hru do pôvodného vzhľadu a rozlíšenia). Povedal by som, že v prípade druhého dielu o niečo vydarenejšou, než v prípade prvom. Novinkou (pre druhý diel) sú kompletne nahovorené dialógy s pôvodným obsadením. Teda v prípade Monkey Islandu, ak sa hovorí o pôvodnom obsadení, je tým myslené obsadenie tretieho dielu série a jeho ústrednej trojice Dominic Armato (Guybrush Threepwood), Earl Boen (LeChuck) a Alexandra Boyd (Elaine Marley). Treba dodať, že i tu podávajú výborný výkon a Dominic Armato sa snáď pre Guybrusha narodil.

Ron Gilbert, dámy a páni!

Ťažiskom celého diela sú klasické adventúrne postupy – riešenie hádaniek, vedenie divokých rozhovorov a cestovanie po podivných karibských ostrovoch. Všetko zabalené do absurdného humoru Rona Gilberta a jeho bratov v zbrani Tima Schafera (Day of the Tentacle, Full Throtle, Brütal Legend) a Dava Grossmana (Sam and Max). Nachádzame sa v kritickom bode, kedy by bolo dobré napísať čosi o “sadnutí” humoru. Pravda je, že nie každému jednotlivcovi podobný štýl humoru sadne. Takého človeka mi je potom ľúto, pretože príde o neskutočnú dávku zábavy a absurdných situácií. Úprimne, pre niekoho môže byť bez nápovedy hra aj orieškom. Pamätníci istotne dodnes spomínajú na kombináciu banánu, opice a čo potom s ňou. Iste, v logike nášho sveta nemá takýto postup miesto, avšak vo vnútornej logike hry to funguje. Vrátane nutnosti prejsť si všetky ostrovy, keďže riešenie jedného problému nie je viazané na jedno miesto. Avšak remake je i v tomto ohľade maximálne ústretový k novým, mladým hráčom a tí majú k dispozícii „hint systém“, ktorý im pomôže v ďalšom postupe. Zlepšením prešiel i nový systém ovládania. Preč je neustále otváranie menu ako v remaku prvého dielu. Autori sa poučili a rovnako pripravili možnosť ponechať si zapnutý dabing v klasickej verzii hry.

Gate dolu a iný humor...

Napokon je tu ešte jeden zaujímavý bonus - povestná čerešnička na torte. Komentár autorov podobný tým z filmových DVD. Všetci traja podozrivý sa zišli, aby spôsobom svojim vlastným okomentovali obrazovky, či situácie sa na nich odohrávajúce (hra vám naznačí ikonou, kedy je možné spustiť komentár). Je skutočne radosť týchto pánov počúvať, i keď občas sa nám trochu utrhnú z reťaze a potom...nuž, potom to tiež stojí za to :-) Áno, svojim spôsobom sú ako neriadené strely, ale to je len dobre. Všetky komentáre sú i príslušne otitulkované, takže neprídete o jediné slovo.

Monkey Island 2: Special Edition - LeChuck´s Revenge je výrobným remakom, ktorý dokazuje, že výborná hra nedokáže zostarnúť ani v dobe kedy hernému trhu vládnu 3D akcelerátory. Výnimka, ktorá potvrdzuje pravidlo alebo potvrdenie nostalgického názoru, že sa v minulosti tvorili lepšie hry? To už necháme na individuálne posúdenie.

DanKanFan PS.: Hra vyšla aj na iPhone a iPad, pričom na iPade sa jedná o skutočne kvalitné prevedenie. Výborná a jemná grafika doplnená dotykovým ovládaním prináša starú legendu aj pre nových hráčov.

Michal "MickTheMage" Nemec

Výrobca: Lucas Arts