02.08.2010 00:00, Roman "JC" Kadlec, Komentárov: 0
Pokémon Soul Silver

Pokémon Soul Silver

Tak milé deti, pohodlne sa usaďte a pripravte sa na pozoruhodné dobrodružstvo s ešte pozoruhodnejšími stvoreniami. Volajú sa Pokémoni a určite ich poznáte. Ich reklamná kampaň mala formu všetkého možného aj nemožného – od varovania proti epilepsii, cez žuvačky až po katolíckou cirkvou vyzradené tajomstvo – Pokémoni sú diabli a čerti! Podaktorí tak možno aj vyzerajú, ale keď spustia infantilné Pika-pika-čúúúúúúúúú tak sú jednoducho na spapanie.
Akokoľvek sa to zdá neuveriteľné, prvé Pokémon hry sa objavili na trhu už v roku 1996. Síce zatiaľ iba v Japonsku, ale postupom času (rok 1999) sa dostali aj k nám. A prekvapujúco ide o veľmi kvalitný materiál, ktorý je samostatný a nevyžaduje, aby ste 1/3 života trávili sledovaním nekonečného zástupu sérii seriálu alebo veľkého množstva filmov. Samozrejme, nikto vám v tom nebráni, pokiaľ sa však chcete hrať – nech sa páči, žiadne vstupné testy nerobíme. Teda, treba si zvoliť pohlavie, meno a prvého Pokémona, ale to by sme ťažko mohli považovať za plnohodnotné skúšky.

Keď už som spomínal tú históriu – prvá generácia Pokémon hier mala podtitul Red a Blue, druhá „sada“ bola v Gold a Silver prevedení a ďalší členovia rodokmeňa sú pre naše potreby zbytoční. Ako už vyplýva z predchádzajúcej vety a názvu recenzovanej hry – Pokémoni sú späť, avšak nie v úplne novom dobrodružstve. Pokémon Soul Silver a Heart Goldremake verzie pôvodných, 10 rokov starých hier z druhej generácie. Technológie pokročili, hráči vyrástli a narodili sa noví, tak prečo im neponúknuť časom overenú klasiku? Soul Silver vyzerá na Nintendo DS kúzelne a podobnosť s predchodcami je iba z hľadiska dizajnu sveta, ktorý vyzerá takmer rovnako. Takmer... niektoré veci sa zmenili, niektoré pribudli a z už tak bohatého herného sveta je ešte bohatší.

Pokiaľ ste sa doteraz s Pokémon hrami nestretli - vedzte, že ide o výborne vymyslené RPG! Akokoľvek sa to zdá neuveriteľné, predsa len, Pokémoni sú pre malé deti (poviem vám tajomstvo, nie sú!), ich herné spracovanie sa drží základnej myšlienky, ale funguje na úplne iných princípoch. Máme tu chlapca / dievčatko (pokojne aj Asha) a základný cieľ – stať sa najlepším a najväčším trénerom Pokémonov. Medzi ďalšie črty, ktoré sú totožné v hre aj seriáli patrí svet a samotní Pokémoni, ktorých treba všetkých pochytať. To však nebude také jednoduché, nakoľko ich v hre nenájdete všetky – každá verzia Soul Silver a Heart Gold obsahuje exkluzívnych Pokémonov, z čoho vyplýva, že je potrebné vymieňať s ostatnými hráčmi. S nimi sa dá taktiež bojovať, aby sa vyriešila základná otázka ľudstva – kto má väčší a silnejší.... zástup Pokémonov.

Ako to už v RPG hrách býva, pointa spočíva vo vandrovaní a spoznávaní tajomného sveta. Popritom sa rozširuje zbierka Pokémonov (tí voľne pobehujú po svete a teda je ich možné chytať vo vysokej tráve alebo v jaskyniach) a druhým základným pravidlom je trénovať ich – po svete sa potuluje množstvo trénerov, ktorí sú síce „čajoví“, ale aspoň po prehre ochotne prispejú na zbierku na nákup potrebných Pokéballov. Svet Pokémonov si v hre žije svojim vlastným osudom a síce lokácie a mestá sú rovnaké, zápletky v nich sú iné. Samozrejmosťou sú „štadióny“ (či ako sa to prekladá v našich končinách), kde bude hráč vyzývať šampiónov na urputné boje. Nintendo DS síce mikrofón má, ale samotný boj nebude prebiehať na prekrikovaní sa – zabudnite na kultové hlášky „Volím si teba Pikaču!“ alebo „Použi bleskový útok“ a taktiež ani Pokémoni nebudú kňučať, výskať ani pískať. Celá interakcia prebieha prostredníctvom tlačítok alebo stylusu, aby sa staré babky v MHD neľakali infantilným výkrikom. Ale predstava kričiacej osoby a pískajúceho čohosi v jej rukách je skutočne dokonalá.

Samotné boje prebiehajú na ťahy, každý Pokémon sa môže naučiť až 4 „útoky“, pričom jeden môže zraňovať, druhý môže uspávať a tak ďalej. Celý herný systém je komplexnejší, keďže Pokémoni spadajú do rôznych kategórií a vo vzájomnom porovnávaní je niečo na niečo efektívne alebo neefektívne. Predstavte si kameň papier nožnice, umocnite to na 10tu a približný dostanete približný obraz, ako funguje bojový systém. Podstatou je, že je zábavný a výborne navrhnutý – hráč potrebuje budovať svoju zbierku Pokémonov a trénovať ich, lebo inak sa ďalej nepohne. Samozrejme, funguje aj cesta jedného ultra-silného Pokémona, ale to je iba pre padavky, skutočný tréner musí pochopiť a poznať všetkých Pokémonov!

Na začiatku sme si povedali, že Soul Silver (resp. Heart Gold) je remake pôvodnej Silver a Gold verzie. Okrem pôvodného obsahu (t.j. opäť sú k dispozícii Johto a Kanto regióny) sa nová verzia dočkala zopár drobných zmien a rozšírení. Pribudlo Safari, ktoré bolo v starých hrách rozostavané a pribudla aj špeciálna aréna s množstvom minihier. Najväčšou novinkou je však špeciálne zariadenie, tzv. Poké Walker, ktoré na prvý pohľad vyzerá ako dávno vyhynutá detská hračka – Tamagotchi. Do Poké Walkeru je možné transportovať jedného Pokémona a chodiť s ním na „vychádzku“ a chytať iných Pokémonov. Celé zariadenie funguje na princípe merača krokov a tie predstavujú virtuálnu energiu, ktorou sa platí za možnosť chytať Pokémonov atd. Celkovo je to o tom, vyhnať deti von na prechádzku, ale reálne to zopár šikovných jedincov zneužije na uľahčenie samotnej hry – Pokémon sa v Poké Walkeri trénuje a získava skúsenosti. Stačí chvíľu triasť rukou a voilá....

Suma sumárum ponúka Pokémon Soul Silver (a Heart Gold) veľkú porciu zábavy. Technológie za 10 rokov prešli veľký kus a tak modernizovaná Silver a Gold verzia zaujme lepšou grafikou a väčšími možnosťami na kooperáciu s ostatnými hráčmi (Internet, milé deti, Internet!). Herný systém je bezchybný, svet roztomilý a čiastočne infantilný a samotný obsah oprášený, vylepšený a rozšírený. Čo si viac priať? Snáď len živého Pika-pika-čúúúúúúúúúúúú.

Výrobca: Game Freak
Distribútor: Nintendo
Testovaná platforma: NDS