28.07.2010 12:00, Richard "Gulath" Bojničan, Komentárov: 0
Reign: Conflict of Nations
„Súdruhovia, imperialistické svine z Creative Assembly už 10 rokov vydávajú sériu strategických hier Total War. Je do detailov prepracovaná a všetci ju zbožňujú. Predali milióny kópií. Zarobili veľa rubľov v dolároch a je na čase, aby sa aj v našej krajine, kde včera znamenalo zajtra rozbehla podobne úspešná séria. Súdruhovia, urobíme Reign: Conflict of Nations.“
Niektoré recenzie sa píšu takmer samé. Začnete hrať hru, ktorá vás chytí, zaujme, a pohltí. Hru ktorá vás zoberie do sveta autorovej fantázie, ktorý je bohatý a tak skvelý, že zabudnete že sedíte na stoličke, že by ste mali jesť či piť alebo že by ste snáď pochádzali z nejakej obyčajnej Zeme. Sú to hry, kde je problém prestať písať, pretože sa chcete podeliť o všetko čo ste stretli, všetko čo vás zaujalo, jednoducho o každučký detail. Potom sú hry, ktoré sú nudné. Sú o ničom a vy márne hľadáte niečo na čom by ste postavili recenziu. Takže netrvá dlho samotné napísanie recenzie. Dlho trvá nájdenie nejakej tej ústrednej myšlienky okolo ktorej celú recenziu postavíme. Pri Conflict of Nations mi to trvalo viac ako týždeň...
„Súdruhovia, ono to nie je až také jednoduché. Chýbajú nám nejaké originálne nápady, čo urobiť. Najskôr sme chceli urobiť skvelú vesmírnu stratégiu, mali sme 3 originálne rasy a perfektný príbeh. Ľudia bojujúci proti hmyzej rase a proti technologicky vyspelej rase, potom sa s tou technologicky vyspelou spoja proti tej hmyzej, no a potom sme zistili, že v tomto nás predbehli iné imperiálne svine. A naša Zviezdnaja Borba už vyšla pod názvom Starcraft!“
Tvorcovia hru umiestnili na územie Ruska. Má to svoju logiku. Je to pomerne nezaujímavé územie pre väčšinu ľudí ktorí na ňom nežijú. V európe je snáď zabudnutejšie už len Slovensko. O histórii Ruska sa už našťastie povinne učiť nemusíme, takže obdobie 1350 – 1650 mne osobne nič nehovorí. Podľa hry to však boli časy, keď mohutná matička Rus bola rozbitá na množstvo maličkých štátov, ktoré navzájom bojovali o vládu (ono, keď sa pozriete na nedávne udalosti, tak štáty bývalej ZSSR medzi sebou bojujú aj teraz, ale povedzme si úprimne, myslíte, že by v Rusku niekto dovolil vydať hru, kde by sa znázorňovali aktuálne konflikty?). My sa v hre ujímame vlády nad jedným z nich a poďho si užívať diplomaciu, vojny a vývoj.
„Súdruhovia, máme premyslený mechanizmus hry, teda presnejšie, máme vymyslené položky a vzťahy medzi nimi. Máme to rozbehané ako tabuľkový model v Exceli a celkom pekne to šlape. Vyzerá to lepšie ako niekdajšie Hamurabi na PMD 85-2, a dokonca je tam oveľa viac možností. Už to len prerobiť do hry a prachy sú naše!“
Herný mechanizmus mi naozaj pripomína najmä produkt od ani nie tak veľmi konkurenčnej spoločnosti Microsoft – Excel. Počas celého hrania je pomerne okaté ako sa navzájom jednotlivé kliknutia ovplyvňujú, ako daným krokom niečo spravíme a viac-menej aj ako to ovplyvní naše ďalšie kroky. Ale celý čas čo som hru hral som nemal pocit, že hrám stratégiu, ale skôr že pridávam hodnoty v tabuľke na jednej strane, aby som prevážil tú druhú. Jednoducho hra neobsahuje nič, čo by nás ťahalo k tomu ju hrať. Žiadne seriózne misie, žiadne príbeh, nič. Hráme stratégiu pre to, aby sme vyhrali. Toto mohlo byť super pred cca 20timi rokmi, ale v súčasnosti, keď sa pri hraní chcem naozaj baviť... Nie, pre mňa nie.
„Súdruhovia, máme problém. Tu Koľja úspešne po svojej dial-up linke stiahol ten Total War. Síce imperialisti hovoria, že je to kradnutie a je to nelegálne, ale úprimne, súdruhovia, predsa v komunizme patrí všetko všetkým! Takže, Koľja to stiahol ani nie za pol roka, nainštalovali sme to na náš najvýkonnejší počítač a zistili sme, že tie imperialistické hry sa hrajú v grafickom režime!“
Ok, takže motivácia hrať chýba zo strany príbehu. Stále nás hra môže ohúriť inými vecami. Napríklad graficky. Fakt je, že mapa z diaľky vyzerá skvelo. Ponad svetom sa pohybujú obláčiky, domčeky stoja, postavičky tiež... No a to by tak asi bolo všetko. Akonáhle sa rozhodneme, že potiahneme niektorú svoju postavičku niekam, a ideálne jej v ceste bude stáť nejaká ďalšia naša postavička, zistíme, že síce krúžok pod postavičkou sa pohybuje, ale postavička ostala stáť, a zase sa bude pohybovať až keď opustí časť mapy okupovanú priateľskou jednotkou. Vzhľadom na to, že pohyb jednotiek je jediná časť hry, ktorá je naozaj animovaná, je to dosť úbohé. Ostatok hry je nepohyblivý, relatívne pekne nakreslený a... nezaujímavý. A boje... Zobrazia sa okienka s obrázkami jednotiek a nad nimi ubiehajú číselká znázorňujúce zranenie. Zase raz to vyzerá ako Excel. Po zvukovej stránke je to snáď ešte horšie. Hudba je pomerne hlučná a opakuje sa v krátkych slučkách, takže začne skoro liezť na nervy. Zvuky jednotiek takisto.
„Tak súdruhovia, sme hotoví. Teraz to už len napáliť na CDčka a začať predávať. Čo? Aký komunizmus? Aké, všetkým všetko zdarma??? Toto je produkt nášho Ruského ducha, urobený našimi ruskými rukami! Za toto nám imperialisti pekne zaplatia!“
Nuž, aby som to nejako zhrnul. Hra sa predáva v obchodoch za cenu o dosť vyššiu ako bolo avízované. Ak by stála tak 10 – 15 Euro, dalo by sa uvažovať o nej, ako o stratégii pre niekoho čo má menej výkonný stroj, nemá príliš rád real-time hry ale zase ani príliš taktiku. Ono skutočne neviem kto by mal byť cieľovou skupinou pre tento produkt. Možno, že v Rusku je takých ľudí veľa a hra bude mať úspech. Na druhú stranu, v krajine, kde je predávanie pirátskych kópií legálne asi vývojové štúdio príliš nezarobí... Každopádne u nás, za cenu okolo 30 euro kúpite množstvo oveľa lepších stratégií.
„Súdruhovia, ono to nie je až také jednoduché. Chýbajú nám nejaké originálne nápady, čo urobiť. Najskôr sme chceli urobiť skvelú vesmírnu stratégiu, mali sme 3 originálne rasy a perfektný príbeh. Ľudia bojujúci proti hmyzej rase a proti technologicky vyspelej rase, potom sa s tou technologicky vyspelou spoja proti tej hmyzej, no a potom sme zistili, že v tomto nás predbehli iné imperiálne svine. A naša Zviezdnaja Borba už vyšla pod názvom Starcraft!“
Tvorcovia hru umiestnili na územie Ruska. Má to svoju logiku. Je to pomerne nezaujímavé územie pre väčšinu ľudí ktorí na ňom nežijú. V európe je snáď zabudnutejšie už len Slovensko. O histórii Ruska sa už našťastie povinne učiť nemusíme, takže obdobie 1350 – 1650 mne osobne nič nehovorí. Podľa hry to však boli časy, keď mohutná matička Rus bola rozbitá na množstvo maličkých štátov, ktoré navzájom bojovali o vládu (ono, keď sa pozriete na nedávne udalosti, tak štáty bývalej ZSSR medzi sebou bojujú aj teraz, ale povedzme si úprimne, myslíte, že by v Rusku niekto dovolil vydať hru, kde by sa znázorňovali aktuálne konflikty?). My sa v hre ujímame vlády nad jedným z nich a poďho si užívať diplomaciu, vojny a vývoj.
„Súdruhovia, máme premyslený mechanizmus hry, teda presnejšie, máme vymyslené položky a vzťahy medzi nimi. Máme to rozbehané ako tabuľkový model v Exceli a celkom pekne to šlape. Vyzerá to lepšie ako niekdajšie Hamurabi na PMD 85-2, a dokonca je tam oveľa viac možností. Už to len prerobiť do hry a prachy sú naše!“
Herný mechanizmus mi naozaj pripomína najmä produkt od ani nie tak veľmi konkurenčnej spoločnosti Microsoft – Excel. Počas celého hrania je pomerne okaté ako sa navzájom jednotlivé kliknutia ovplyvňujú, ako daným krokom niečo spravíme a viac-menej aj ako to ovplyvní naše ďalšie kroky. Ale celý čas čo som hru hral som nemal pocit, že hrám stratégiu, ale skôr že pridávam hodnoty v tabuľke na jednej strane, aby som prevážil tú druhú. Jednoducho hra neobsahuje nič, čo by nás ťahalo k tomu ju hrať. Žiadne seriózne misie, žiadne príbeh, nič. Hráme stratégiu pre to, aby sme vyhrali. Toto mohlo byť super pred cca 20timi rokmi, ale v súčasnosti, keď sa pri hraní chcem naozaj baviť... Nie, pre mňa nie.
„Súdruhovia, máme problém. Tu Koľja úspešne po svojej dial-up linke stiahol ten Total War. Síce imperialisti hovoria, že je to kradnutie a je to nelegálne, ale úprimne, súdruhovia, predsa v komunizme patrí všetko všetkým! Takže, Koľja to stiahol ani nie za pol roka, nainštalovali sme to na náš najvýkonnejší počítač a zistili sme, že tie imperialistické hry sa hrajú v grafickom režime!“
Ok, takže motivácia hrať chýba zo strany príbehu. Stále nás hra môže ohúriť inými vecami. Napríklad graficky. Fakt je, že mapa z diaľky vyzerá skvelo. Ponad svetom sa pohybujú obláčiky, domčeky stoja, postavičky tiež... No a to by tak asi bolo všetko. Akonáhle sa rozhodneme, že potiahneme niektorú svoju postavičku niekam, a ideálne jej v ceste bude stáť nejaká ďalšia naša postavička, zistíme, že síce krúžok pod postavičkou sa pohybuje, ale postavička ostala stáť, a zase sa bude pohybovať až keď opustí časť mapy okupovanú priateľskou jednotkou. Vzhľadom na to, že pohyb jednotiek je jediná časť hry, ktorá je naozaj animovaná, je to dosť úbohé. Ostatok hry je nepohyblivý, relatívne pekne nakreslený a... nezaujímavý. A boje... Zobrazia sa okienka s obrázkami jednotiek a nad nimi ubiehajú číselká znázorňujúce zranenie. Zase raz to vyzerá ako Excel. Po zvukovej stránke je to snáď ešte horšie. Hudba je pomerne hlučná a opakuje sa v krátkych slučkách, takže začne skoro liezť na nervy. Zvuky jednotiek takisto.
„Tak súdruhovia, sme hotoví. Teraz to už len napáliť na CDčka a začať predávať. Čo? Aký komunizmus? Aké, všetkým všetko zdarma??? Toto je produkt nášho Ruského ducha, urobený našimi ruskými rukami! Za toto nám imperialisti pekne zaplatia!“
Nuž, aby som to nejako zhrnul. Hra sa predáva v obchodoch za cenu o dosť vyššiu ako bolo avízované. Ak by stála tak 10 – 15 Euro, dalo by sa uvažovať o nej, ako o stratégii pre niekoho čo má menej výkonný stroj, nemá príliš rád real-time hry ale zase ani príliš taktiku. Ono skutočne neviem kto by mal byť cieľovou skupinou pre tento produkt. Možno, že v Rusku je takých ľudí veľa a hra bude mať úspech. Na druhú stranu, v krajine, kde je predávanie pirátskych kópií legálne asi vývojové štúdio príliš nezarobí... Každopádne u nás, za cenu okolo 30 euro kúpite množstvo oveľa lepších stratégií.
Richard "Gulath" Bojničan
viac článkov autora
|
Plusy:
Mínusy:
|
Zakúpiť hru
Hodnotenie:
3,5
Bleskovky
Halo: Reach je zadarmo pre Gold užívateľov
Hra od Bungie z roku 2010, s ktorou sa rozlúčili so svetom Halo, aby mohli pracovať na aktuálne vydanom Destiny, je tento mesiac zdarma pre všetkých, ktorý si hru ešte nestihli za tie štyri roky zahrať a majú gold účet na Xbox Live. Ak by ste sa stále nevedeli rozhodnúť, či do tejto hry ísť, prečítajte si našu recenziu TU.17.09. 11:34 | diskusia (1) |
Pozrite si prvé video k Resident Evil: Revelations 2
Druhé pokračovanie pôvodne 3DS odbočky série Resident Evil, sa nám ukazuje v prvom videu. Ako bude vyzerať hra po grafickej stránke? A môžeme skutočne očakávať návrat ku koreňom a drsnú atmosféru? Pozrite si video a posúďte sami. Nájdete ho TU. Okrem videa však máme aj informácie o spôsobe predaja tejto hry. Tá totiž narozdiel od prvej časti bude predávaná po epizódach. Celkovo sa dočkáme štyroch častí v jednej sezóne, pričom cena jednej časti bude 5,99 Eur, prípadne 24,99 Eur za kompletnú sezónu.16.09. 14:27 | diskusia (0) |
Watch_Dogs pre Wii U bude ešte tento rok
Ak ste vlastníkom konzoly od Nintenda, a už ste sa obávali toho, že hackerská akcia sa tento rok na vašu platformu nedostane, tak koniec obáv. Oficiálny dátum vydania je 20. novembra 2014 pre náš región, pričom v Amerike bude hra dostupná už dva dni skôr.11.09. 11:55 | diskusia (0) |
Mortal Kombat X má dátum vydania
Ďalšia časť krvavého kúpeľa a polámaných stavcov sa dostane na naše obrazovky budúci rok, konkrétne 14. apríla. Okrem toho sme sa dozvedeli, že sa opäť ako hrateľnej postavy dočkáme aj štvorrukého fešaka Gora.09.09. 15:40 | diskusia (0) |
Stronghold Crusader 2 predstavuje novú frakciu
Tento mesiac vychádzajúca RTS, ktorá sa zameriava hlavne na budovanie a obranu vlastnej pevnosti, nám tentokrát predstavuje novú frakciu tichých zabijakov. Ak chcte vidieť aké je to brániť sa a bojovať proti Sultane, pozrite si nové video TU.03.09. 11:50 | diskusia (0) |
Posledné príspevky v diskusii
Anketa
Koľko hodín týždenne ste venovali hrám počas letných prázdnin?
Najnovšie online hry
Pillow City: Revelation07.07.2014
|
Bitshift07.07.2014
|
Atlantis Jewels07.07.2014
|
Najnovšie plné hry
Iris14.06.2014
|
Wolfenstein: The Final Solution08.06.2014
|
Maldita Castilla30.12.2012
|
Spriatelené weby