15.07.2010 13:00, Milan "yankee" Hučko, Komentárov: 0
Tiger Woods PGA Tour 11

Tiger Woods PGA Tour 11

Ak by sme verili starodávnemu tvrdeniu, že sex pred dôležitým športovým výkonom odčerpáva silu, nachádzal by sa zrejme Tiger Woods na konci tabuľky najneúspešnejších golfových hráčov. Opak je však pravdou (áno, patrí medzi špičku). Sex však naozaj odčerpáva – peniaze a najmä štedrých sponzorov, ktorí sa k Woodsovi po nedávnej afére postavili chrbtom. Aspoň jeden však ostal. Ten najdôležitejší pre nás. EA Sports.

Za posledný rok sa toho v sérii Tiger Woods PGA Tour síce toľko nezmenilo ako v živote jej najvýraznejšieho protagonistu, no krátky pohľad na ocenenia hodné zmeny rozhodne stojí za to. Jednou z nich je napríklad obal. Po novom sa na boxarte v maximálnej veľkosti nezobrazuje Woods. Po prvýkrát okrem bezfarebného zátišia situáciu krátko-po-odpale dokresľuje írsky golfista Rory McIlroy. Nefiguruje tu pre prípad, že by svetového velikána greenov fanúšikovia zavrhli. Jeho úloha spočíva v upozornení na Ryder Cup, ktorý sa ako súboj medzi európskymi a americkými hráčmi objaví v sérii tiež po prvýkrát. Implementovaný Ryder Cup má nepochybne nalákať kúpyschopných jedincov – okrem toho, ten skutočný začína v októbri na pôde Celtic Manor vo Walese, teda jedinečná príležitosť dozvedieť sa výsledky z prvej ruky o niekoľko mesiacov skôr. Toľko informácii ako golfový predkrm snáď stačí.

Počiatky hrania od vloženia disku do mechaniky pripomínajú predchádzajúcu verziu, ktorá sa najskôr zaujímala o virtuálny dizajn hráča. Novinka pokračuje v jej stopách a preto si najskôr zdĺhavými nastaveniami vyžiada podobizeň vášho maskota. Prepracovaný editor ponúkne rad real-time plastických úprav, ktoré v konečnom zmysle rozhodne odlíšia mladého ázijského greenhorna od seriózne vyzerajúceho seniora z Pobrežia Slonoviny. Jednou z možností je aj prenesenie skutočnej podobizne do digitálneho spracovania v hre, čo dodáva hre osobnejší charakter.

Akoby toho nebolo dosť, nasleduje letmý tréning, ktorý sa pokúsi odhaliť, ako veľmi ste zdatní. Jasnou voľbou sú všetky druhy úderov a tak, i keď patríte medzi imaginárne elitné jednotky, skysnete pri tutoriáli pekných 10 minút snažiac sa prekúsať základnými zručnosťami. Po absolvovaní nevyhnutných náležitostí sú však dokorán otvorené dvere na svetové greeny. Samozrejme, že postupne.

Tradičných herných módov a minihier je tu toľko, že si musí vybrať snáď každý. Okrem okamžitého hrania je tu aj klasická kariéra v podobe dlhotrvajúcej PGA Tour. Nachádza sa tu už aj zmienený Ryder Cup, a Skills Challenge, v ktorom si zmeriate sily s ostatnými svetovými šampiónmi. Skills Challenge vyzerá akoby rovnako, no je obohatený o dôležitú funkciu, s ktorou úzko súvisí systém odmeňovania a vylepšovania zručností.

XP body, ktoré sú súčasťou novo re-definovaného RPG mechanizmu umožňujú získať odmenu prakticky za čokoľvek. Zasiahnutie GIR či FIR, nejaký eagle prípadne birdie alebo trofej – to všetko sa nabaľuje a pripočítava na konci hry. Je jasné, že menšie výkony sú ohodnotené nižšou sumou bodov ako tie ojedinelejšie. Koniec koncov, po sčítaní, odčítaní a podčiarknutí, výsledok príjemne prekvapí a utŕžené bodíky možno minúť na vylepšenie schopností. Už len preto nehodno vstupovať zdatnejším napríklad s postavou Woodsa pre rýchle nadobúdanie schopností. Treba začať od piky a postup si vychutnávať.

Schopnosti sú tento rok zase o niečo rozšírenejšie a to najmä z časových dôvodov – hráča treba zdržať pri golfe pre získanie rovnakého skill stupňa dlhšie. Štyri základné schopnosti: sila, presnosť, ovládanie a zahratie jamky majú svoje nové podkategórie, ktoré sprehľadňujú herný koncept a zároveň získavajú pre titul dlhšiu pozornosť. Nárast XP sa odzrkadlí aj na leveli hráča, ktorý s jeho obsahom stúpa do výšin všeobecnej presnosti. Golf totiž nie je len o sile odpalu, ale hlavne o cite a rovnováhe s inými zručnosťami.

Je nutné podotknúť, že XP sú určené aj ako platidlo do Pro Shopu, ktorý je obsiahlejší ako Avon katalóg vašej frajerky. Nachádza sa v ňom nový outfit reálnych značiek sťa Nike a Oakley. Rovnako zostáva možnosť nakúpiť lepšie palice, loptičky, animácie radosti/hnevu či výstrelkov módy. Komu sa nepáči konvenčnosť, kľudne nech vybehne pokoriť jamky v maske ružového zajačika.

Vylepšenia postretlo aj samotný gameplay. Novinka dodávajúca TW 11 šťavu je Focus. Túto funkciu reprezentuje v ľavom dolnom rohu počas hry kruhový bar naplnený červeným obsahom. Po odpale možno ešte dodatočne upravovať presnosť zvýšením sily letu a spätnej rotácie, rovnako, ako je možné zverejniť pohľad zakončenia v jamke. S úložiskom nadgolfovej sily treba rozumne zaobchádzať – predsa nejde o neobmedzený prameň, aj keď sa po každom zásahu loptičky nepatrne dobíja. Dobrý hráč ho preto používa iba na korekciu.

Svoje miesto si v novej verzii našli aj True Aim a Swing Tuner. Prvá funkcia si dala za cieľ zmazať rozdiely medzi hernou predlohou a realistickým golfom. Autenticita predstavuje to pravé slovo pre dôvod jej prítomnosti. Po jej navolení sa zmení HUD, ktoré vpravo dole ukazuje už len vzdialenosť, ktorú dosiahnete zvolenou palicou. Zabudnite na percentá a na vzdialenosť od jamky. Až tu sa začína skutočná kariéra. Swing Tuner už podľa názvu naznačuje vylepšovanie odpalu. Vďačne pomôže dosiahnuť harmóniu vloženú do úderu a nahromadené XP premení na schopnosti.

Dalo by sa povedať, že model počasia si vývojári požičali od Slovenského hydrometeorologického ústavu. V niektorých prípadoch je také nestabilné, že ešte počas letu sa zmení tak, že výsledný bod dopadu leží mimo plánovanej trasy. Na škodu určite nie je, no občas riadne zavarí rozohraný zápas.

Tak, ako sme doteraz chválili, musíme priznať, že grafika nie je práve najsilnejším miestom titulu. Je pravda, že na zelených trávnikoch nie je pomaly čo vylepšovať, no drobné úpravy by rozhodne nezaškodili. Súčasný obraz totiž obsahuje niekoľko ročníkov identické trávniky, ktoré sa v EA asi dedia. I keď boli pridané efekty s vlnením šatov alebo vlasov podľa smeru vetra, aktéri napriek dažďu nezaznamenávajú žiadnu vlhkosť.

Celkovo sa Tiger Woods PGA Tour 11 prikláňa k ročníkom, ktoré dramaticky ovplyvňujú hrateľnosť. Ak ste fanúšikom, je viacmenej jasné, čo budete počas leta robiť. Nerozhodných možno ešte osloví multiplayer, ktorý si v priamom prenose vychutnáva až 24 online hráčov. Splitscreen pre dva tímy po 12 jedincov v Ryder Cup online s duševne labilnými urobí svoje. Ktovie, možno sa pridajú. K tomu ešte podpora Move pre PS3 ako stiahnuteľný patch po vydaní pohybovej technológie na trh. No nekúpte to.

Milan "yankee" Hučko

Výrobca: EA Sports
Distribútor: Electronic Arts