11.07.2010 00:00, Juraj "Duri" Dolniak, Komentárov: 0
LEGO Harry Potter: Years 1-4

LEGO Harry Potter: Years 1-4

Najznámejšie dánske stavebnice v réžii britských Traveller´s Tales pohltili ďalšiu fenomenálnu značku. Chlapec, čo prežil, si dal poriadne na čas a po polroku prichádza so svojim príbehom v nevšednej LEGO podobe. Inými slovami, privítajte jednu z najlepších hier s tematikou Harryho Pottera!
Komu sa od vydania legovej podoby Indiana Jonesa zachcelo prežívať ďalšie a ďalšie dobrodružstvá v tomto kockovanom svete, konečne má príležitosť. Traveller´s Tales si vzalo na mušku populárnu filmovú a knižnú sériu s Harrym Potterom a už zopár týždňov neľútostne valcuje konkurenciu. Predbehlo dokonca aj westernový hit od Rockstaru a v úzadí nechalo takisto druhú Mariovu galaxiu. Nasledujúce riadky ale neslúžia k zhrnutiu aktuálnej predajnej situácie, no k oboznámeniu vás s podarenou akčnou adventúrou Lego Harry Potter.

Nakoľko poznajú čarovné príbehy zjazveného pána Pottera po celom svete, či už z knižnej sedemdielnej ságy alebo zatiaľ len šesťdielnej filmovej, Traveller´s Tales si ho vybralo práve pre ohromnú popularitu. Štúdio sa od nepamäti snaží svojimi hrami podať naoko seriózne predlohy v jednoduchej a vtipnej podobe a Lego je na to ako stvorené. Keďže sa v kinách vystriedalo šesť filmových spracovaní Harryho Pottera (jesenné siedme bude rozseknuté na dve epizódy), autori sa rozhodli stvárniť len prvé štyri diely, teda od Kameňa mudrcov po Ohnivú čašu.

Ako tomu bývalo doteraz, zas a znova sa prevtelíme do každej jednej príbehovej postavy. Základ však tvorí trio kamarátov Harry, Ron a Hermiona. Ich základňou sa stáva Rokfortská stredná škola čarodejnícka, ktorá je poskladaná z niekoľkých väčších siení, Harryho fakultnej klubovne, učiteľských tried, nemocničného krídla, metlobalového ihriska, Hagridovej chatrče... Lokácií je nespočetne veľa (množstvo sa ich nachádza aj mimo Rokfort, napr. Rokville, Deravý kotlík) a každá z nich má svoje vlastné pravidlá a vyznačuje sa osobitou atmosférou. Harry a jeho partia je tu však hlavne ako demolačná čata, ktorá zrovná zo zemou všetok legový materiál (vrátane žiakov), ktorým spomínané lokácie len tak hýria. Zo zruinovaných objektov vám odchádza plat v podobe mincí, ktorým sa venujeme nižšie. Aký by to bol Rokfort a hlavne Harry, keby nevedel čarovať, a tak je tu preňho pripravených niekoľko kúziel, jedna z najväčších odlišností od predchádzajúcich Lego titulov. Jednotlivé čary sa najprv musí naučiť, na čo sú vyhradené spomenuté triedy. Wingardium Leviosa alebo Lumos, všetky majú svoje opodstatnenie a logické používanie.

Jednohubka, poviete si, avšak opak je pravdou. Hernú dobu, ktorú strávite všelijakým lúštením, ničením a skladaním v obklopení legových budov, by mohla závidieť nejedna aktuálna hra. Od Lego Star Wars sa doba, ktorú pobudnete v aktuálnom čarovnom svete pod záštitou riaditeľa Dumbledora, relatívne predĺžila (žiadne čary za tým nehľadajte) a pokiaľ budete mať chuť prejsť hru na maximálnych 100 percent, vezmite si dovolenku aspoň na mesiac. Herné zákutia, do ktorých nazriete, sú priam obrovské, preplnené všadeprítomnými mincami a pripravené obrať vás o kopec času. Preto nebuďte prekvapení, ak by ste celú štvordielnu kampaň skončili s prostými štyridsiatimi percentami. Zachraňovanie študentov v ohrození, skladanie erbov jednotlivých školských fakúlt či prechádzanie samotných úrovní, za to všetko si prilepšíte a získate cenné zlaté kocky.

Nesmieme zabudnúť na to najpodstatnejšie a najzábavnejšie, čo robí túto hru skutočne originálnou. Po všetkých tých kladoch, nad ktorými sme sa rozplývali vyššie, to stále nie je všetko, čo si pre nás autori prichystali. Kooperácia. Čarovné slovíčko, ktoré si v sérii našlo miesto už za čias Star Wars. A bez nejakého ostychu musíme prehlásiť, že takýto kvalitný co-op tu nemáme každý deň. Síce je to ohromná zábava aj pre jednotlivca, v multiplayeri nemá Harry konkurenciu. Multiplayerom ale nemyslíme hru po internete, ale rovno v splitscreene na jednom počítači. Buď si spoločník zapojí gamepad, alebo sa pustí hrať na klávesnici za pomoci šípok a číslic. Ja osobne som sa so svojim hráčskym partnerom nasmial na komédii prebiehajúcej na monitore väčšmi než sám, s hráčom po boku dostáva hra proste nový rozmer.

Lego Harry Potter by sme mali podľa doterajších nadšených dojmov z fleku udeliť najmenej devinu, no pozrime sa na jeho temnejšie stránky. Ich počet sa od minula výrazne zredukoval, ale podstatná vec začína povoľovať. Séria Lego začína strácať šťavu. Nehovorí sa to konkrétne mne veľmi ľahko (keďže som veľkým fanúšikom hier od TT Games), pravda je už raz taká. Niektorí z vás by ma za predošlé dve vety zrejme pochovali, avšak tomuto pocitu som sa chtiac, či nechtiac, neubránil. Ak ale patríte do skupiny hráčov, ktorí sú na „Lego scéne“ nováčikmi, určite vás hra pohltí svojimi zmienenými kvalitami, my „zaučení“ pocítime nudnejšie chvíľky. Keď sa na hru pozriem z iného uhla, je to skutočne komplexné, po audiovizuálnej stránke vybrúsené a hrateľnosťou chytľavé dobrodružstvo Harryho Pottera, od ktorého si môžu brať príklad aj chlapci z EA.

Traveller´s Tales opäť nesklamalo. Od druhého Indiana Jonesa sa nezhoršilo, no ani výrazne nezlepšilo. Hoci to už nebola taká zábava ako predtým a počas hrania sme zívali oveľa častejšie, séria si udržala svoj štandard a naservírovala vtipnú a zábavnú rozprávku na plno letných večerov. Pýtate sa, kedy vychádzajú zvyšné tri časti? S najväčšou pravdepodobnosťou v októbri pri príležitosti premiéry prvej filmovej epizódy Harry Potter a Dary smrti.

Juraj "Duri" Dolniak

Výrobca: Traveller´s Tales
Distribútor: Warner Bros. Games