Settlers 7: Paths to a Kingdom
Niektoré herné série začínajú byť dlhé ako seriál Dynastia, či Dallas. Námatkovo napríklad Final Fantasy, Tekken alebo tu hľa Settlers. Páni z BlueByte nám servírujú v poradí už siedmy diel. Tak teda poďme ochutnať...
„Mám pre Teba hru na recenzovanie!“ bolo mi oznámené jedného pekného dňa.
„Hm... Čo také, niečo zaujímavé na nejakú konzolu?“
„Nie, klasika na PC. Settlers 7.“
„Čo??? To už má 7my diel??? O tom som vôbec netušil.“
„No vidíš. Má a máš možnosť si ho zahrať.“
Úprimne povedané som po tejto možnosti zase až tak veľmi netúžil. Hru Settlers som opustil niekde pri treťom pokračovaní s tým, že žiaľ to zjavne ide dolu vodou. A keď som niekde videl 4tý a 5ty diel, tak som sa v tom len utvrdil. Preto fakt, že existuje diel siedmy, ako aj fakt, že ho mám hrať ja ma nijako extrémne nenadchli, ale veď čo už. Život nemôže byť plný Final Fantasy VII. Pozriem sa na to, chvíľu pohrám, ponadávam si, napíšem o tom a je to... Vyzerá to ako plán...
Settlers som teda poctivo vložil do mechaniky a nainštaloval. Prvá vec, ktorá ma celkom seriózne rozčúlila bol fakt, že aj keď sa jedná o strategickú hru, ktorá sa dá hrať ako multiplay po sieti, tak i single play, či skirmish na lokálnom PC, bez pripojenia na internet si ju jednoducho nezahrám. Hra sa pri spustení pripája na servery Ubisoftu, kontroluje, či nevyšiel nejaký patch (počas doby recenzovania vyšli dva) a súčasne overuje pravosť, či originalitu mojej kópie. Nuž, týmto si žabožrúti z Ubisoftu u mňa hneď ulovili veľké mínus.
Do hry sme uvedení podmanivým spevom Kariiny Gretere, čo je jediná vec, ktorá u mňa ospravedlňuje dlhú dobu, ktorú trvá kým sa otvorí samotné herné menu (pravé tlačítko na myši som skúsil až po 2 týždňoch. Fakt ma to nenapadlo). Hudba je naozaj famózna, keltická a hlasový prejav vynikajúci. A keď už sme pri hudbe, tak aj počas hry, znie nevtieravá, čisto nástrojová hudba, ktorá spríjemňuje atmosféru. Zvuky v hre sú jednoducho settlersovské. Všetko zvučí, všetko znie, počujeme mlyny, počujeme kováčov, jednoducho pod nami je živé mestečko, ktorého ruch sa cez reproduktory dostáva až k nám.
Grafika hry je takisto veľmi pekná. Síce 3D, ale jednoznačne s návratom k pôvodným settlersom, takže vyzerá skoro ako ručne maľovaná a na krajinku pod nami je radosť pozrieť. Grafický engine je pre zmenu pomerne náročný a v podstate bolo úplne jedno aké rozlíšenie alebo detaily som mal zapnuté, hra bola vo framerate tesne na hranici plynulosti. Chvíľami ju aj podliezla. Zvažujem, či je na čase upgradnúť grafickú kartu, alebo to je naozaj odfláknutá práca zo strany programátorov. Uvidíme čo iné hry.
No a teraz netradične prejdeme k hre samotnej. Settlers je odjakživa strategická hra. Ak ste doteraz čítali s tým, že ste čakali strie ľačku, s pokojom v duši prestaňte čítať a pozrite si iné recenzie. To, čím sa settlers odlišuje od ostatných RTS je spôsob. Väčšina hier na trhu je o tom, vyrobiť čo najviac vojenských jednotiek, vrhnúť sa na nepriateľa a poraziť ho. Settlers nám prináša micromanagement. Jednoducho si musíme ustrážiť suroviny, narábanie s nimi, vyrábanie tovarov a následné vyrábanie jednotiek. Napríklad potrebujeme rytierov na koňoch. Na to aby sme ich mohli vytrénovať, potrebujeme najskôr postaviť pevnosť. Na jej stavbu treba drevo, kamenie a železo. Na produkciu dreva máme drevorubačov a pílu. Na kamenie máme baníkov alebo robošov v kameňolome no a na železo máme opäť baníkov a potom zlievača, ktorý zo železnej rudy a uhlia odleje železný ingot. Na vycvičenie samotného rytiera musíme do pevnosti dodať koňa (postavíme farmu na kone), kvalitnejšie jedlo (potrebujeme lovca, ktorý uloví divú zver a mäsiara, ktorý ju spracuje), peniaze (opäť baník, tentokrát zlatokop + minciar), meč (opäť špecialista kováč + potrebuje železo (áno, baník, zlievač) + drevo (drevorubač)). Všetci tí remeselníci potrebujú pracovné nástroje (iný kováč špecialista (potrebuje železo a drevo) Keď sa nám toto všetko pekne zíde v jednej budove, vyjde z nej von rytier na koni. A zhruba o tomto je celá hra. Mať v potrebnej chvíli k dispozícii potrebné suroviny a odhadnúť správne koľko akých produktívnych budov postaviť, aby sme v rozhodujúcom okamihu mohli konať.
Ak sa vám toto popísané zdá komplikované, žiaľ hra Settlers 7 nie je pre Vás, pretože to je pomerne jednoduchý popis. V hre sme ešte tlačení časom (pretože nepriateľ môže zaútočiť) a samozrejme nestaráme sa iba o produkciu rytierov, ale o celé kráľovstvo. Nemáme žiadneho AI pomocníka, ktorý by riešil ťažbu, či produkciu za nás. Všetko si pekne musíme ustriehnuť. Našťastie máme v hre tutorial, ktorý nás postupne zasväcuje do jednotlivých prvkov hry a každým ďalším levelom odokrýva nové možnosti. Aj tak to však nie je jednoduchá hra a Command & Conquer je skutočne o niečom úplne inom.
Princíp hry jednoznačne ukazuje, že sa nejedná o rýchlu stratégiu, ale skôr o pomalšiu hru, kde je dôležité plánovanie a precízne prevedenie tohto v praxi. Ak máte voľné popoludnie, či večer a chcete si skôr oddýchnuť pri kľudnej pomalšej stratégii, je to tá hra práve pre vás. Ak sa však chystáte odreagovať po vypätom dni a chcete niekoho veľmi dynamicky rozdrviť na prach, Settlers isto nie je hra ktorú hľadáte.
Ak to mám všetko nejako zhrnúť, Settlers 7 je zaujímavá, i keď jednoznačne pomalá stratégia s milou grafikou, vynikajúcimi zvukmi a hudbou, perfektným spevom a brutálne náročným micromamagementom. Vytknúť jej viem akurát multiplayer, ktorý sa mne nepáčil a nutnosť pripojenia na internet, aby sme mohli hru hrať (nestačí len počas štartu hry). Za tieto dva posledné menované prvky som strhol body.
Richard "Gulath" Bojničan
viac článkov autora
|
Plusy:
Mínusy:
|
Halo: Reach je zadarmo pre Gold užívateľov
Hra od Bungie z roku 2010, s ktorou sa rozlúčili so svetom Halo, aby mohli pracovať na aktuálne vydanom Destiny, je tento mesiac zdarma pre všetkých, ktorý si hru ešte nestihli za tie štyri roky zahrať a majú gold účet na Xbox Live. Ak by ste sa stále nevedeli rozhodnúť, či do tejto hry ísť, prečítajte si našu recenziu TU.17.09. 11:34 | diskusia (1) |
Pozrite si prvé video k Resident Evil: Revelations 2
Druhé pokračovanie pôvodne 3DS odbočky série Resident Evil, sa nám ukazuje v prvom videu. Ako bude vyzerať hra po grafickej stránke? A môžeme skutočne očakávať návrat ku koreňom a drsnú atmosféru? Pozrite si video a posúďte sami. Nájdete ho TU. Okrem videa však máme aj informácie o spôsobe predaja tejto hry. Tá totiž narozdiel od prvej časti bude predávaná po epizódach. Celkovo sa dočkáme štyroch častí v jednej sezóne, pričom cena jednej časti bude 5,99 Eur, prípadne 24,99 Eur za kompletnú sezónu.16.09. 14:27 | diskusia (0) |
Watch_Dogs pre Wii U bude ešte tento rok
Ak ste vlastníkom konzoly od Nintenda, a už ste sa obávali toho, že hackerská akcia sa tento rok na vašu platformu nedostane, tak koniec obáv. Oficiálny dátum vydania je 20. novembra 2014 pre náš región, pričom v Amerike bude hra dostupná už dva dni skôr.11.09. 11:55 | diskusia (0) |
Mortal Kombat X má dátum vydania
Ďalšia časť krvavého kúpeľa a polámaných stavcov sa dostane na naše obrazovky budúci rok, konkrétne 14. apríla. Okrem toho sme sa dozvedeli, že sa opäť ako hrateľnej postavy dočkáme aj štvorrukého fešaka Gora.09.09. 15:40 | diskusia (0) |
Stronghold Crusader 2 predstavuje novú frakciu
Tento mesiac vychádzajúca RTS, ktorá sa zameriava hlavne na budovanie a obranu vlastnej pevnosti, nám tentokrát predstavuje novú frakciu tichých zabijakov. Ak chcte vidieť aké je to brániť sa a bojovať proti Sultane, pozrite si nové video TU.03.09. 11:50 | diskusia (0) |
Pillow City: Revelation07.07.2014
|
Bitshift07.07.2014
|
Atlantis Jewels07.07.2014
|
Iris14.06.2014
|
Wolfenstein: The Final Solution08.06.2014
|
Maldita Castilla30.12.2012
|