01.06.2010 00:00, Juraj "Duri" Dolniak, Komentárov: 0
Prince of Persia: The Forgotten Sands

Prince of Persia: The Forgotten Sands

Princovo meno sa vo svete virtuálnej zábavy skloňuje dlhočizných 20 rokov. Ešte prekvapujúcejšie však je, že Ubisoftu sa s ním darí ťažiť doteraz. Snáď ani jeden diel z tejto série neskončil s odretými ušami a už vôbec nie, božechráň, ako prepadák. Avšak bod zlomu nastal koncom mája, príchodom Princovho štvrtého „pieskového príbehu“. Ubi, rýpať do uzavretej trilógie sa nevypláca...
Úvod recenzie by som rád venoval tým, ktorí zhodou okolností prespali alebo nejakým nedopatrením obišli predchádzajúce diely a sami seba sa pýtajú, čo zač to tá „piesková trilógia“ vlastne je. Prince of Persia sa od nepamäti prezentuje ako rozprávka podobajúca sa svojím zovňajškom príbehom Tisíc a jednej noci. Uhladený princ na koni, krásna princezná v ohrození, prostredie zasadené do preďalekej Perzie a zákerný úhlavný nepriateľ - takto vyzeral prvý pieskový diel s názvom The Sands of Time. Keď však nazrieme dovnútra Warrior Within a Two Thrones (dielu druhého a tretieho), z rozprávky sa razom stáva záležitosť blížiaca sa najvyššej ratingovej číslici. Šabľa lietajúca cez krky, kombá posielajúce netvorov na druhý svet, súboje s obrími bossmi a level design ponorený do ponurejších farieb. Tak, milí nezainteresovaní čitatelia, trilógia s Pieskami času vám bola predstavená. Ou, ou, ou! Na niečo sme predsa zabudli. Tým štvrtým, takzvaným narušiteľom by sa dala nazvať aktuálna časť s označením Forgotten Sands.

Ten Princ je ale nešika! Niežeby všetky Piesky pozbieral naraz a teraz by si užíval relaxu s kráskou Elikou po boku, on akoby náročky zabudol na svojho brata Malika a jeho pevnosť Azad,“ pomyslí si hráč pri pohľade na podnázov hry. Príbeh dnešného xtého Prince of Persia sa odohráva medzi spomínanými dielmi Sands of Time a Warrior Within, kedy je Princ poverený otcovou úlohou opustiť Babylon a pomôcť bratovi Malikovi. Ten sa totiž topí v problémoch, temné sily obliehajú jeho mesto a tak vidí možnú pomoc nielen v Princovom snažení, ale aj vo vyvolaní pieskovej armády. Horšiu situáciu si ale ani nemohol predstaviť. Vojaci sa postavia proti nemu a na čele s vládcom Ratashom plienia mesto Azad zvnútra. Nákaza, ktorú títo kostlivci roznášajú, sa šíri galaktickou rýchlosťou a postupom času neostane široko-ďaleko žiadnej inej živej duše okrem vás a Malika.

Zabudnite na dlhý prológ predstavujúci jednotlivé postavy, ocitáme sa v nekompromisnej vojne a našou prvotnou úlohou je dostať sa k Malikovi a dať mu na zreteľ, že s vami môže počítať. Následne sa vydáte každý svojou cestou. Rozdelením si úloh sa naplno vžívate do roly Princa, omladnutého s novým, trošku dementnejším výrazom než minule. Originalita v hernej náplni však absentuje, ba „vylepšenia“ zabehnutých pravidiel pohoreli na celej čiare. Na nové doplnky (alebo inováciu tých starých) zabudnite, Prince of Persia: The Forgotten Sands je prostým príveskom k priemernému filmu!

Parkourová vsuvka hrala v sérii vždy prvé husle. V praxi to vyzerá nasledovne. K dispozícii má Princ dokopy (neuveriteľné) 4 staré známe špeciálne pohyby/skoky. Beh po stene, skákanie medzi stenami, kotrmelec vpred a pomalé zosunutie sa po visiacich nástenných vlajkách. Šplhanie a skoky medzi jednotlivými plošinami je doplnené rôznymi nástrahami v podobe velikánskych sekier, ozubených kotúčov alebo tradičnými vystreľovacími šípmi po stranách. Steny ďalej zdobia výčnelky, o ktoré sa Princ smie zachytiť. Vymenované akrobatické prvky patria k základu, bez ktorého sa nepohnete ani na krok. Ďalej sú tu novinky (vuala, tak na niečo sme nakoniec prišli), ktoré starým harcovníkom vyčarujú úsmev na tvári. V prvom rade ide o vskutku perfektnú možnosť zmraziť okolitý svet. Spustením tejto špeciálnej schopnosti obraz po okrajoch efektne „zamrzne“, najpotrebnejšia je však v prípade zdolania miestností s prúdmi vody a celých vodopádov. Druhá schopnosť, mimochodom originálna, sa opisuje dosť ťažko. V stručnosti ide o možnosť daným tlačidlom pridať alebo naopak odobrať časť miestnosti, či už stĺp na zachytenie, alebo voľnú plošinu. Do tretice všetko dobré a tým tretím doplnkom Princových nových magických síl sa stáva zabíjanie nepriateľov z diaľky. Nie, náš hrdina sa nenaučil narábať s lukom, to ho len čarodejná kráľovná Razia obdarila schopnosťou pritiahnuť sa k potvore a na mieste ju zabiť. Princ si okrem iného vie svoje sily vylepšovať aj sám, takmer za každého zabitého protivníka sa vám na konto pripočítajú piesočné bodíky. Bum sem, bum tam a už sa z vašej postavy môže stať nepremožiteľný zabijak mohúci napr. vyvolať mohutnú tlakovú vlnu.

No, hm, to je asi tak všetko nové. Nemáme tým na mysli nejaký stereotyp, že tu sa zábava končí a ďalej sa začína náplň misií opakovať, bavili sme sa kráľovsky, avšak niečo podobné (až by sa dalo povedať, že navlas rovnaké) sme hrali už v prípade hociktorého z predchádzajúcich dielov „piesočnej trilógie“. Vráťme sa teraz k posledným vetám tretieho odstavca. Nielen úplné odignorovanie a žiaden záujem tvorcov rozvíjať titul smerom vpred, Forgotten Sands dokonca zaostáva za predchodcami. Narážame hlavne na súboje. Tie hráči bezpochyby milovali a vychutnávali si ich, tu sa však zábava mení v nudu. Prekvapí vás aj počet jednotiek, nie jeden, dvaja, najmenej desiati! Zniesť nepriateľov z tohto sveta nepredstavuje žiadnu výzvu, ťukaním dokola toho istého gombíka sa ich zbavíte ešte skôr a bez nutnosti riskovať stratu životnej energie. Okej, súboje s bežnými nepriateľmi sa ešte predýchať dajú, keď sa ale postavíte zoči-voči ozrutným bossom nadľudskej veľkosti s papekom v ruke, chuť hrať hru ďalej vás prejde behom minúty. Boje s nimi sú totiž najsuchšie, aké kedy v Princovi boli a inú stratégiu okrem „behaj okolo jeho nôh a sekaj o dušu“ použiť nemáte šancu. Škoda, preškoda, súbojový systém pochoval celú hru.

Nakoľko sme mali k dispozícii recenzovanie zatiaľ len konzolovej verzie (tá PC vychádza začiatkom júna), brali sme do úvahy tradičné konzolové kompromisy. Nech sme sa na hru pozerali akokoľvek a odpúšťali jej aj občasné „výpadky“ a prekrývanie textúr, stále nám tam nejaký ten šmrnc chýbal. Na rozdiel od predošlého dielu (tentoraz nemyslíme žiaden Piesok, ale next-gen-japonsko-komiksové prevedenie poslednéhoPrince of Persia) sa vizuálna stránka zhoršila. Veľké prázdne plochy a bezduchý Princov výraz nás nepotešil, Ubisoft ale chválime za stvárnenie nepriateľov, bossov a najmä lídra kostlivcov Ratasha. Na nich je vykreslený každý detail, zmena enginu by ich však ešte zvýraznila. Čo sa týka ozvučenia, to nie je nutné rozpisovať. Meno Steve Jablonsky na poste skladateľa hovorí jasnou rečou.

Narýchlo spackaná hra, ktorá sa tvári ako neviniatko a prehlasuje, že ani náhodou neprichádza z dôvodu uvedenia Disneyho filmu. Nás tvorcovia rožkom neopijú, bolo to jasné od ohlásenia a opäť raz sa potvrdila zdrvujúca skutočnosť – hra s filmom spolu proste nesedia. Bohužiaľ, do večných lovíšť si so sebou vzala jednu z najlepších plošinoviek súčasnosti.

Juraj "Duri" Dolniak

Výrobca: Ubisoft
Distribútor: Ubisoft