22.03.2010 12:00, Richard "Gulath" Bojničan, Komentárov: 3
Warhammer 40 000: Dawn of War II – Chaos Rising

Blood Ravens je asi najzáhadnejšia kapitula vo svete Warhammer 40k. Jediná ktorá nepozná svojho primarchu, jediná, ktorá nepozná svoju históriu a podľa všetkých náznakov to nie je náhoda, ale zámer. V podstate skutočne jediný, kto zhliadol dokumenty o pôvode Blood Ravens je kapitán Thule, a hneď po ich prečítaní ich zničil. No uznajte, s toľkými jedinečnými prvkami, mohla sa hra z prostredia Warhammer 40K upriamiť na inú kapitulu?

V podstate… Mohla, ale je dobre že tak neurobila. Datadisk Chaos Rising nám prináša ďalšiu porciu stratégie pod taktovkou Relic. Ako už naznačuje samotný názov, tentokrát sa udatní mariňáci postavia priamo hrozbe a lákaniu chaosu. Ak ste sa pripravovali na to, že tentokrát sa oblečieme do slušivej čierno – zlatej farby a budeme obetovať pešiakov aby sme získali nové démonické schopnosti, chyba… Stále budeme poctivo červení a šíriť vieru v imperátora.

Prešlo pár rokov, čo bola zahnaná hrozba Tyranidov zo sektoru v ktorom Blood Ravens verbujú nových rekrútov. Na začiatku prichádzame aby sme preskúmali ako je možné, že sa z povrchu planéty, ktorá bola desiatky rokov stratená vo warpe ozýva volanie o pomoc, ktoré je vysielané na kanáloch Blood Ravens. Zistíme, že na planéte sa nachádzajú bojovníci chaosu a je teda úplne jasné, že bude našou povinnosťou zachrániť nie len jej obyvateľov, ale celý sektor pred novým ohrozením. Chaos Rising pokračuje v hre tam kde skončil Dawn of War II. Ak máme uložený save z predchádzajúcej hry, môžeme si importovať pôvodné postavy. Ak nie, tak dostaneme preddefinované charaktery na LVL 17 a môžeme hrať. Keďže som reinštaloval počítač keď prišlo windows 7, žiaľ save som nemal. Zamrzí, že napriek tomu, že hra je napojená na Steam a ešte aj na Microsoft Live, nikde nebola uložená informácia o charakteroch, aby sa automaticky načítala odtiaľ. Človek by čakal od tvorcov viac v tejto oblasti. Hra neprináša nijaké závratné zmeny. Prináša len nových nepriateľov a nový príbeh ktorý sa odohráva na pozadí celej hry. Hra sa stala aj lineárnejšou a v podstate sa dajú prejsť naozaj všetky misie a nebudeme nikde postavení pred otázku, ktorú z dvoch misií spraviť a ktorú nechať tak.

Novým prvkom v hre je Chaos. V prípade multiplay hry sa jedná o kvázi komplet novú rasu, ktorá je však dosť podobná pôvodným mariňákom a štýl hry nie je nijako extrémne odlišný od hry za Blood Ravens. V prípade single play hry je Chaos prvok, ktorý “vábi” cisárovych vojakov na svoju stranu. Žiaľ tento prvok nie je príliš dotiahnutý do konca a to vábenie spočíva skôr v tom, že nesplnenie niektorých úloh v misii posunie naše jednotky bližšie ku chaosu. Teda inak povedané, ak nevieme hrať a splniť úlohy, mariňáci sa priklonia ku warpu. V praxi to znamená, že sa trochu pozmenia ich schopnosti (stanú sa silnejšie), budú môcť nostiť brnenia, ktoré sú nakazené warpom a aj ich hlášky sa stanú oveľa drsnejšie. Inak povedané, ak ste odchovanec Warhammer 40k ako ja, a viete, že žiadny správny space marine by sa nedal ku chaosu, budete mať hru ťažšiu. Ale zase na konci ten skvelý pocit z dobre odvedenej práce v mene cisára. Buď ako buď, ten chaos sa mohol asi zakomponovať iným spôsobom, aby bolo náročnejšie mu nepodľahnúť a zase odmena za to, že zostaneme verní mohla byť vyššia. Toto vyzerá, ako keby v Relicu bol niekto, koho chaos zlákal a teraz sa snaží nalomiť nás, aby sme sa pridali na nesprávnu stranu. Nie, to sa nikdy nestane.

Po grafickej stránke, okrem nových jednotiek nenastali v podstate žiadne zmeny. Prostredie pôvodných planét je takmer zhodné, akurát pribudla jedna planéta, ktorá je celá ľadová. Súboje na obrazovke stále vyzerajú skvelo, epicky a krvavo. Ja som si užíval každý súboj na obrazovke.

Pri zvukovej stránke sa musím trochu pristaviť. Postavy sú stále nadabované skvelo, ako to bolo aj v predchádzajúcej časti, ale zvuková kvalita sa trochu upravila. Zvuky majú oveľa viac basov a aj v obrazovke kde sa preberajú časti misie pred jej začatím som postrehol zmeny v intenzite vyslovovaných viet. Neviem či sú zle nahrané, alebo sa hra rozhodla, že som sa pohol od hovoriaceho ďalej a preto musí stlmiť to čo hovorí, ale zamrzí to…

Každopádne sa však jedná o skvelú hru, ktorú sa oplatí zahrať už len kvôli príbehu, ktorý je tentokrát podľa mňa vernejší svetu 40k ako predchádzajúci. Hra je lineárnejšia, ale neuberá jej to na kvalite, práve naopak pridáva na zábave a na tých orgiách zabíjania čo sa odohrávajú na obrazovke. V podstate zamrzí asi naozaj len tá znížená kvalita zvuku… Vrelo odporúčam. Pozitívom je aj fakt, že datadisk je hrateľný samostatne.

Richard "Gulath" Bojničan

Výrobca: Relic
Distribútor: THQ