15.03.2010 00:00, Roman "JC" Kadlec, Komentárov: 0
N.O.V.A.

N.O.V.A.

Na svete je ďalší hit od Gameloftu. Nie, že by to niekoho prekvapovalo – táto firma má jednoducho monopol v kategórií kvalitných hier. Preto aj tento úvod recenzie, ktorý v podstate vyzrádza všetko podstatné....

Gameloft dokázal svoju schopnosť produkovať kvalitné strieľačky už dávno – okrem iných FPS hier si získal priazeň a peňaženky hráčov najmä titulom Modern Combat: Sandstorm, z ktorého bol veľmi nadšený aj ctihodný pán šéfredaktor tohto portálu (snáď mi to oslovenie nezedituje :) no dobre teda pozn. DKF :). N.O.V.A. je v mnohých veciach Sandstormu podobná, v otázke kvality sú to prakticky dvojičky – obe hry patria medzi to najlepšie, čo je možné na poli iPhone FPS hier nájsť. Hlavný rozdiel tak spočíva v zmene prostredia. Vojnu na Zemi nahradila vojna vo vesmíre. Mimochodom, skratka N.O.V.A. nepredstavuje žiadnu skrytú reklamu nemenovanej českej TV stanice (to by sa potom pokračovanie určite volalo J.O.J.), ale prvé písmena názvu Near Orbit Vanguard Alliance. Čo to presne znamená je viac-menej nepodstatné, stačí vedieť, že sa podstata príbehu točí o „vojakovi v penzii“ (hlavný hrdina) a náhodne sa objavujúcich mimozemských nepriateľoch – terčoch pre hráčove zbrane.

Hrateľnosť je v podstate jednoduchá – stačí držať pohybový virtuálny joystick a strieľať po všetkom, čo sa objaví. Možno to znie fádne a áno, na PC by podobná náplň hrania ostala ohodnotená číslom 5 alebo 6. Sme však na iPhone, kde fungujú iné pravidlá a obmedzenia. Skutočnosť, že nič lepšie zatiaľ nevyšlo situáciu mierne zlepšuje, avšak výborné technické spracovanie, dynamika, chytľavosť a celkový pozitívny zážitok z hrania hovoria jasne v prospech vyššieho hodnotenia. Môžem sa tu teraz hrať na veľkého kritika, ale počas samotného plnenia jednotlivých misií mi jednoduchosť a „obmedzenosť“ herných princípov vôbec nevadila – bezmyšlienkovité odreagovanie bolo bezchybné.

Kampaň prevedie hráča viacerými prostrediami. Okrem vojenskej lode sa pozrieme do džungle a aj na tajomnú emzácku planétu. V podstate ide iba o zmenu textúr, ale pre oživenie herného prostredia úplne postačuje. Samotná obtiažnosť sa postupom v kampani a zmenou prostredia vôbec nezvyšuje, síce sa objavujú noví nepriatelia, ale ich „tuhosť“ je prakticky totožná s predchádzajúcimi. Inak povedané, nič čo by brokovnica nevyriešila. S tým súvisí aj jedna zo subjektívnych výčitiek – prakticky celá N.O.V.A. sa dá dohrať s brokovnicou v ruke. Rýchly prechod k nepriateľovi, bang, presun k ďalšiemu, bang.... sem tam sa síce niečo pokazí a je treba spraviť dvakrát bang, ale to je skôr vzácny prípad. A pritom je arzenál celkom bohatý – okrem brokovnice je k dispozícii slabo účinná pištoľ, samopal, raketomet a aj „nikdenesmiechýbať“ odstreľovačka, ktorá výborne doplní brokovnicu v niektorých ťažších pasážach. Nepriatelia sa spawnujú podľa určitých skriptov, keďže však hovoríme o mimozemšťanoch – dá sa to pochopiť a logiku samotnej hry to nebúra. V boji s teroristami by podobný prístup nechal filozofovať o objavení novej super zbrane, pri mimozemšťanoch je to normálna vec, ktorú môžeme iba sucho spomenúť.

Celková herná doba sa pohybuje okolo 3,5-4 hodín, čo síce nie je príliš veľa, ale na pomery iPhone / iPod Touch hry môžeme hovoriť o štandardnej dĺžke. Všadeprítomné achievementy sa objavujú aj v N.O.V.E. a tak poctiví hráči si hernú dobu určite predĺžia. Koho by zbieranie virtuálnych a nepodstatných bodov nezaujímalo, k dispozícii je aj multiplayer. Ten sám o sebe príliš úžasný nie je – iPhone nedisponuje ideálnym ovládaním FPS hier a zatiaľ čo kampaň je tomu čiastočne prispôsobená (jednoduchý postup priamo za nosom s čiastočným mierením a strieľaním), pri hraní multiplayeru si človek uvedomí, že na nejaké rýchle reakcie môže zabudnúť, nakoľko je to celé nejaké ťažkopádne. Zopár frajerov sa síce nájde (viď. screenshot v galérii k článku), ktorí dokážu odstreľovačkou robiť riadnu paseku, ľahko sa im však strieľa s pomocou mierenia. Ono, táto pomôcka je užitočná v kampani, aby neschopných hráčov neiritovalo ich „lamenie“, v deathmatchi sa, ale užitočnosť ruka v ruke s vhodnou zbraňou posúva smerom k výhode. Samozrejme, majú ju všetci hráči, ale nie všetci ju dokážu správne využiť. Ignorujme výkonnostné rozdiely a zneužívanie pomôcok – multiplayer sám o sebe za moc nestojí. Malé mapy, spomínaná ťažkopádnosť ovládania... kto má potrebu postrieľať iných hráčov, nech vyskúša Eliminate Pro, ktorý ponúka rovnako nezaujímavý zážitok, ale je aspoň zadarmo.

N.O.V.A. nesklamala. Gameloft si drží latku kvality dosť vysoko a opäť dokázal, že vie robiť tie najlepšie FPS pre iPhone. Hlavná kampaň je zábavná, chytľavá od prvého zapnutia a predstavuje hlavný dôvod, prečo si túto vesmírnu FPS kúpiť. Jednoduchá hrateľnosť v dobre navrhnutých misiách úspešne ignoruje ťažkopádnosť ovládania, ktoré sa naplno prejaví v nezaujímavom multiplayeri. Revolúcia sa nekoná, ale určitý posun oproti Sandstormu je viditeľný.

Výrobca: Gameloft
Distribútor: Apple / Gameloft
Testovaná platforma: iPhone