06.02.2010 00:00, Roman "JC" Kadlec, Komentárov: 1
Ridge Racer Accelerated

Ridge Racer Accelerated

iPhone ako herná platforma silnie každým dňom, čo je značne podporované príchodom mnohých známych značiek. Pac-man, Assassin´s Creed, GTA, Rock Band, Broken Sword, Monkey Island, FIFA, NFS... každý si vyberie svojho favorita a zaspomína na časy dávno minulé, alebo si užije hit z iných platforiem v špecifickom prevedení. Najnovší prírastok do exkluzívneho klubu silných značiek má sebavedomý názov – Ridge Racer Accelerated.

Kto nemá tušenia, čo ten názov znamená – séria Ridge Racer patrí do kategórie extrémne arkádových závodov a ako množstvo vecí z Japonska, aj tieto autíčka nemusia vyhovovať každému. V podstate možno hovoriť o dvoch skupinách ľudí: buď herný systém zbožňujete, alebo ho nenávidíte. Prakticky, na rozhraní sa nachádza najmenej hráčov, ale aj to je výnimka potvrdzujúca pravidlo. iPhone resp. iPod Touch prezentoval svoje hardvérové vybavenie v mnohých podobách – spomeňme NFS alebo Real Racing a tak nečudo, že sme sa dočkali aj iPhone verzie Ridge Racera. Namco si s produktom od Apple rozumie, 4 strany hier v ponuke sú toho dôkazom a tak bol príchod RR iba otázkou času. Ako však dokazuje osobná skúsenosť, niekedy je lepšie počkať...

Ridge Racer Accelerated sa v AppStore objavil pred Vianocami, tesne pred vianočným uzavretím iTunes. Unavený redaktor po polnoci kliká kade tade a zisťuje, čo nové v hernom svete. Ridge Racer na iPhone, hlásajú obľúbené toucharcade fóra... za uvádzaciu cenu 2,39€, no nekúp to. Pokročilá hodina a celková únava, rozmazané videnie, načo čítať popis produktu, Ridge Racer = instant buy! Stiahnutie do mobilu, prvé spustenie, nabehne klasické tikajúce video s Japonkou a okúzľujúcim úsmevom v hlavnej úlohe. Začína to dobre, pomyslí si nemenovaný recenzent (píšuci aj tento článok) a nedočkavo ťuká po displeji – arkáda, potvrdenie prvej z 10 tratí, rýchly výber auta a šialené šmyky môžu začať. Triiiiiiiiiiiii.... dvaaaaaaaaaa.... jednaaaaaaaaa..... vvvvvvvrrrrrrrrrúúúúúúúúúúúmmmmm, auto sa hýbe nejako pomaly, prechod do šššššššššmmmmyku predznamenáva iba jediné riešenie – rýchle ukončenie aplikácie. Ospalosť a únava z redaktora bleskovo opadnú, reštart iPhonu určite zaberie. Nezabral, hra stále pripomína arkádové závody neovládateľných slimákov. Krátky pohľad do popisu produktu (úspešne ignorovanom pri kúpe) rieši záhadu „Odporúčame hrať na 3GS. Optimalizácia pre 3G už čoskoro.“ Vytriezvenie z počiatočného nadšenia je instantnejšie ako sáčková polievka. Druhý pohľad na Ridge Racer Accelerated celkový dojem nezachraňuje. Práve naopak. Z 10 tratí sú v hre reálne iba 2 – ďalšie dve predstavujú zrkadlovú modifikáciu a zvyšných 6 (resp. v skutočnosti 3!) si hráč môže dokúpiť za cenu samotnej aplikácie. Prechod na obrazovku s výberom áut odhaľuje ďalší balíček – k dispozícii sú autá prvej a druhej kategórie, piatu sa dá kúpiť za 1,59€ a zvyšné sa zatiaľ k slovu nedostali.

Suma sumárum tak samotná aplikácia počas svojho vydania nepredstavovala nič viac, iba pre väčšinu užívateľov nehrateľnú demoverziu... za špeciálnu uvádzaciu cenu 2,39€. Kto by snáď chcel „kompletnú“ výbavu – 6,37€ v žiadnom prípade nezodpovedá ponúknutému obsahu. To sme však mohli napísať už v decembri a nemuseli sme čakať až do februára. Zvedavosť však bola silnejšia, ako sa bude vyvíjať osud nového Ridge Racer? Začiatkom januára sa objavil optimalizačný patch (trikrát hurá) a titul už bol aj relatívne hrateľný... autá prestali pripomínať slimákov aj samotné ovládanie prejavilo známky zlepšenia. Slovíčko „relatívne“ v predchádzajúcej vete má svoj zmysel – dostať sa čo i len po druhý checkpoint predstavuje nadľudskú úlohu. Koncom januára prichádza druhý patch a s ním aj krátke zhodnotenie: „až po vydaní tretej (!!!) verzie je Ridge Racer hrateľný.“ Ovácie po prvom úspešnom dokončení závodu boli ohlušujúce...

Vyššie použitý štýl sa možno nedá klasifikovať ako najlepší spôsob popisu frustrujúceho zážitku (rád si prečítam váš názor v komentároch), svoj účel snáď splnil. Namco si iPhone verziou Ridge Racera značne pošramotilo povesť – unáhlené vydanie, ktoré robí z hráčov betatesterov, to sa jednoducho nedá ignorovať. Nehovoriac o spomenutom fakte, že hra až vo svojej tretej verzii predstavuje produkt hodný označenia „retail“. Samotný obsah taktiež nemožno ignorovať – dve kategórie vozidiel a dva okruhy, to je veľmi málo. Na demoverziu tak akurát, pri cene 2,39€ vhodné iba pre fanúšikov na krátku nostalgickú pauzu. Accelerated pokryvkáva aj na ďalších frontoch – ovládanie nakláňaním neposkytuje porovnateľnú kontrolu nad šmykmi ako v prípade klasického gamepadu a môže predstavovať ďalšiu prekážku v ceste za požadovaným zážitkom. Po pár závodoch síce kontrola auta čiastočne prejde do krvi, ale nie je to „ono“. Posledným faktom, čo stojí za zmienku je absencia akejkoľvek kariéry. K dispozícii je síce kariéra, survival aj duel, ale žiaden dlhodobejší mód, ktorý by dal hraniu reálny zmysel, nie je prítomný. Je síce fajn, že si môžem odomknúť zrkadlovú verziu danej trate a nové autá v rámci kategórie, avšak niečo, čo by hráča skutočne motivovalo, chýba. Podľa popisu produktu, ktorý unavený recenzent pri kúpe ignoroval, plánuje Namco počas tohto roka Ridge Racer Accelerated obohatiť na úroveň 60+ vozidiel a 40+ tratí (niečo z toho by malo byť dokonca aj zadarmo), avšak pokiaľ hra ostane bez kariéry.... už PSP verzia Gran Turisma si na tom vylámala zuby.

Výsledné hodnotenie je oveľa zložitejšie, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Zatiaľ čo pred Vianocami vydaná verzia by odišla s 3kou, optimalizácia z hľadiska technického aj obtiažnosti Ridge Racer Accelerated zachraňuje. Grafika aj samotná hrateľnosť, síce je ďaleko vzdialená PSP verzii, má svoju kvalitu, ba čo viac, samotné závodenie môže byť v niektorých momentoch aj zábavné. Nedostatok herného obsahu, absencia kariéry a neférový prístup Namca sa však podpisuje pod nelichotivú, priemernú známku.

Výrobca: Namco
Distribútor: Apple / Namco
Testovaná platforma: iPhone