24.01.2010 00:00, Roman "JC" Kadlec, Komentárov: 3
Serious Sam HD: The First Encounter

Serious Sam HD: The First Encounter

Starneme - zbytočné konštatovanie zrejmého. Pri pohľade na názov titulu sa myšlienky vrátia 9 rokov dozadu a začnú sa vynárať nostalgické úvahy o vtedajšom stave herného priemyslu. Zlaté obdobie? Ako sa to vezme. Určite malo svoje čaro, ale aktuálna produkcia (Mass Effect 2, Heavy Rain atď.) dokáže hrať so starinami vyrovnanú partiu. O tom však tento článok nebude...

Akčný pozdrav z Chorvátska s vietnamskou kópiou Duka v hlavnej úlohe urobil do sveta väčšiu dieru, ako by možno čakali aj samotní autori. Nie, Serious Sam nie je zlá vec, jej jednoduchosť a primitívnosť však netrpezlivo bliká červenými ledkami varovania. V roku 2001, kedy pôvodný First Encounter vyšiel, bola však práve táto nenáročnosť oslavovaná. Treba uznať, zbesilá akcia pripomínala starého dobrého Dooma a jednotlivé prvky hry vytvárali jedinečnú kombináciu. Odfláknuto pôsobiaci dizajn úrovní, bezduchá akcia, vietnamská kópia Duka (vysvetlím neskôr) a mierny stereotyp vo výsledku postavili základy úspechu. Ono, množstvo FPS malo niektoré zo spomenutých prvkov, zopár ich dokonca malo všetky, ale v prípade žiadnej nešlo o (v celkovom sumáre) výhodu hry. Akokoľvek sa vám môže zdať popisovanie základných prvkov kritizujúce – nie, toto nie je kritika, to je iba suché konštatovanie faktov. Stačí si pozrieť priložené video z hrania a celková predstava o tom, čo že sa to snažím vystihnúť, dostane (dúfam!) úplne nové rozmery. A to som nespomenul ani príbeh, pretože....

Príbeh prakticky v Serious Samovi nie je. Teda, pokiaľ nepočítate úvodné titulky, oznamujúce fakt, že Zem dostala riadny kopanec od ufóncov a jediná záchrana je poslať jedného človeka späť v čase. Väčšiu posádku by totiž tajm-mašin neutiahol. Výber padol na „strýčka“ Sama - nie vďaka jeho hláškam, ale schopnosti výborne narábať so zbraňami. Sama som definoval ako vietnamského Duke Nukema. Prečo? Nuž, predstavte si PlayStation 3, vedľa si postavte vietnamský fejk a máte dostatočnú predstavu. Sam sa siláckymi rečami snaží vyrovnať Dukovi, ale jednoducho povedané – nejde mu to. Ignorujme Sama a absenciu príbehu, jediná vec, o ktorú v Serious Samovi skutočne ide je strieľanie. Intenzívna akcia využíva klasické stavebné základy, pričom väčšina z nich môže v modernom spracovaní pôsobiť zastaralo a fádne. Nepriatelia sa objavujú priamo zo vzduchu, úrovne pôsobia ako plácanie na deckom ihrisku a prvú reakciu po zapnutí predstavuje všehovoriace „WTF?!“. Minimálne v prípade nových hráčov. Starí si už zvykli a pri hraní sa budú buď nostalgicky baviť, alebo veľmi čudovať, nad ich divným vkusom v rokoch minulých. Hrateľnosť totiž viac-menej možno popísať jednoduchým algoritmom – IF spawnujúci_nepriatelia THEN drž tlačidlo_streľba ELSE choď ďalej. Pre úplnosť by bolo potrebné zadefinovať aj reakciu na objavujúci sa stereotyp a to je jednoduchý BREAK z aplikácie.

Kritiku dáme nachvíľu bokom – Serious Sam MÁ svoje čaro (svojho času som Second Encounter nadšene dohrával). Dnešným hráčom sa však First Encounter môže javiť ako svojské vyjadrenie anarchie videohernému priemyslu. Treba však uznať, že poriadne „tupá“ FPS na trhu chýba. Meter tuposti v prípade SS: TFE dosahuje megalomanských čísel, čo je zároveň aj hlavný triumf celej hry – človek vypne mozog a strieľa a strieľa a s úsmevom na tvári ignoruje všetky vyššie spomenuté negatíva. Jednotlivé úrovne obsahujú okrem nespočítateľného zástupu (divne vyzerajúcich) nepriateľov aj rôzne skryté miesta a veľkých (ešte divnejšie vyzerajúcich) bossov, ktorí úspešne poslúžia na krátkodobé vytrhnutie z letargie, ale inak je to stále o tom istom. Okrem kampane pre jedného hráča je k dispozícii aj kooperatívny multiplayer – možnosť prejsť si kampaňové úrovne s viacerými hráčmi (limit až 16 hráčov). Klasické módy pre viacerých hráčov ako je napr. deathmatch sa zatiaľ do HD verzie nedostali a mali by byť pridané vo forme patchu. O natiahnutie hrateľnosti sa tak starajú iba achievementy, nakoľko ani samotná príbehová časť nie je príliš dlhá a po pár hodinách bude svet úspešne zachránený.

HD spracovanie odkazuje na použitie nového Serious Engine 3, ktorý zvláda všetky moderné technológie a vo výsledku hra vyzerá k svetu - spomínaný dizajn úrovní pôsobí o to ironickejšie. Staronový Serious Sam je k dispozícii pre Xbox 360 a PC, pričom cena bola stanovená na 1200MP resp. 20€.V otázke odporúčania je to trošku zložitejšie, majitelia Xboxov majú možnosť vyskúšania demoverzie (treba využiť), PCčkári musia ísť do kúpy naslepo. Pri aktuálnej cene by som však počkal na nejakú akciu – STEAM má pre zľavy slabosť a špeciálne ponuky sa nevyhýbajú ani Serious Samovi. Za plnú cenu je to materiál predovšetkým pre fanúšikov pôvodných titulov, pretože tí presne vedia čo od The First Encounter čakať. Modernému, značky neznalému jedincovi môže Serious Sam HD pripadať taký... nezaujímavý. Sám o sebe nie je zlý, lenže - časy sa menia a hráči tiež.

Výrobca: Croteam
Distribútor: Steam / Xbox Live Arcade
Vychádza na platformy: PC, Xbox 360