14.01.2010 12:00, Roman "JC" Kadlec, Komentárov: 0
Wipeout HD Fury

Wipeout HD Fury

Futuristické závody s jedinečnou atmosférou a hrozbou epileptických záchvatov sú späť. Po viac ako roku úspešného pôsobenia na PlayStation Network a s pribaleným rozšírením Fury sa astronomickou rýchlosťou rútia aj do vašej poličky. Výhovorkám je koniec, Wipeout HD Fury si konečne môžu zlegalizovať aj hráči s mottom „žiadna krabica, žiadna kúpa“.

Ako je z úvodu jasné, Sony sa opäť rozhodli vydať PSN titul v krabicovom vydaní. Naposledy to bol PAIN, teraz je to Wipeout HD Fury. Výhodu určite predstavuje nižšia cena, ktorá je v porovnaní s „veľkými“ titulmi viac ako o polovicu menšia. V prípade „nového“ Wipeoutu tak dostávame výborný pomer cena/výkon – nech si hovorí kto chce, čo chce, HD remake s Fury prídavkom predstavuje veľké množstvo herného obsahu a kvalitu, za aký by sa nemusel hanbiť žiaden iný titul. Ono, herné princípy, ktoré poháňajú Wipeout sú za tie roky dostatočne preverené a autori vedia, ako správne navodiť jedinečnú atmosféru. Je asi zbytočné dodávať, že sa im to opäť podarilo. Rýchlosť, chytľavosť, adrenalín, tréning reflexov, možné točenie hlavy, to všetko Wipeout HD obsahuje.... možno s výnimkou posledného menovaného, ale skúste hru hrať 8 hodín v kuse a uvidíte...

O čom vlastne Wipeout je? Nakoľko sa medzi čitateľmi môžu vyskytnúť aj mladší jedinci, ktorí si zlaté obdobie prvého PlayStation nepamätajú a názov Wipeout 2097 im nič nehovorí – princíp hry je prakticky totožný s hociktorými závodnými hrami. Zoznam výnimiek: futuristické vznášadla, futuristická rýchlosť, rôzne power-upy (zbrane, štíty) a urýchľovače po celej trati. Tie sú poväčšinou úzke a vyžadujú určitý tréning na ich zvládnutie. Zo začiatku sa Wipeout javí celkom nenáročne, nakoľko klzák nie je až taký rýchly, avšak odomykaním nových vznášadiel sa zvyšuje rýchlosť a tým pádom aj nároky na hráčovo „šoférovanie“. Ako som už spomenul, úvodné závody sú prakticky bezproblémové – nejaké oťukanie sa o bariéry trate nič neznamená a hráč je maximálne pohltený, pretože Wipeout stále obsahuje mýtickú prísadu chytľavosti. Avšak k pokročilejšiemu hraniu bude potrebná aj nejaká dávka trpezlivosti, takže nehovorte, že som vás nevaroval. Ani zníženie obtiažnosti nepredstavuje vždy záchranu, ale tri stupne umožňujú dostatočnú variabilitu pre nováčikov aj harcovníkov.

Ponuka Wipeoutu je bohatá. K dispozícii je kampaň pre jedného hráča aj split-screen a online závody. Kampaň je rozdelená do 87 závodov, pričom úspešný postup sa prejaví v odomykaní nových (cháp ťažších) tratí a lepších (cháp rýchlejších) klzákov. K tomu niet čo dodať, stačí si len spraviť fajku pri položke kariéra a opakovane pokrútiť hlavou nad jej absenciou v Gran Turismo pre PSP. Jednotlivé typy závodov sa líšia určitými maličkosťami (časovka, klasický závod, turnaj) za bližšiu zmienku stojí akurát Zone mode, kde sa rýchlosť automaticky zvyšuje a zvládnuť klzák v neskorších fázach je prakticky nemožné a o to viac vyzývajúce k ďalšiemu pokusu, ktorý určite skončí lepšie :). Nehovoriac o jedinečnom audiovizuálnom spracovaní, ktoré sa značne líši od ostatných typov. Online hranie neprináša žiadne nečakané featury, ale svoju funkciu umožnenia súťaživého hrania plní na jednotku. Fury celkovú ponuku obohatilo o vozidlá, trate, kampaň (80 závodov) a 3 nové typy závodov. Veľa obsahu by bolo zbytočného, keby jeho hranie predstavovalo nudu. To v prípade Wipeoutu nehrozí, hoci samozrejme, nie každému musí štýl závodov sadnúť. Zábavnosť však vyplýva z faktu, že ovládanie je jednoduché a rovnako aj pretekanie. Žiadna veda, žiadne premýšľanie, iba čistý adrenalín a zapojenie reflexov. Logickým uvažovaním pri hraní Wipeoutu pretekár ďaleko nezájde. Spestrenie predstavujú spomínané zbrane, hoci ich vplyv na finálne poradie nie je prehnane veľký, ale z času na čas môžu čiastočne napomôcť. Ono, presne popísať zážitok z hrania Wipeoutu je prakticky nemožné – stačí si však zahrať demo alebo jeden závod a výsledok kvízu „Hodíme sa k sebe?“ je hneď známy.

Síce je Wipeout HD Fury svojim pôvodom PSN hra, v krabicovom vydaní to prakticky nie je poznať. Nebyť nižšej ceny, samozrejme. Milovníci série už pravdepodobne dávno hrajú stiahnutú verziu a ostatným sa práve teraz naskytla príležitosť skompletizovať zbierku. Pre Wipeouta-neznalých hráčov – pokiaľ vás popis základného mechanizmu aspoň čiastočne zaujal, choďte do toho. Takéto jedinečné závody totiž nikde inde nenájdete. Wipeout je len jeden a v aktuálnej inkarnácii lepší ako kedykoľvek predtým.

Výrobca: SCE Studio Liverpool
Distribútor: SCEE
Žáner: Závodné