17.10.2011 00:00, Michal "MickTheMage" Nemec, Komentárov: 2
Čo sa predáva, to sa i tvorí

Čo sa predáva, to sa i tvorí

Keď sa pozriem na mainstream herný priemysel, teda na najviditeľnejšie spoločnosti a tituly, chce sa mi plakať. Mnohé spoločnosti, snáď aby prežili, sa museli prispôsobiť požiadavkám trhu. Alebo si teda myslia, že sa týmto požiadavkám prispôsobujú, skôr by som povedal, že ich spoločne s hernými médiami vytvárajú. Priemerné tituly ako Gears of War, či Modern Warfare, dostávajú vysoké hodnotenia a naopak výborné – i keď možno nie tak dobre technicky zvládnuté – hry ostávajú kdesi na chvoste.

Vydavateľské spoločnosti si myslia, že práve strieľanie všetkého druhu, na všetky možné spôsoby je to čo ťahá celý priemysel. Pri pohľade na rebríčky predajnosti sa im ani niet čo čudovať. Potom si otvorím nejaký ten magazín, či web o hrách a opäť vidím až neskrývané modloslužobníctvo voči inak priemerným hrám. Nikto im neupiera svoj diel zábavnosti, ten tam určite je, obzvlášť pre isté skupiny ľudí, avšak vo svojom základe sú ploché a nezaujímavé. Teda presne pravý opak toho, čo sa mi snažia nahovoriť médiá. Avšak keď sa z nenazdajky objaví na trhu Duke Nukem Forever, odrazu sa idú všetci pretrhnúť v „objektivite“ a „znechutení“, ktoré je však do najmenšieho kúska hrané a neúprimné. Keby totiž boli autori recenzií k sebe úprimný, bez pokrytectva, museli by kritizovať za „hlúposť“ (ktorá bola práve často predkladaná ako argument voči DNF) aj väčšinu ostatných hier. Technická dokonalosť nerobí dobrú hru. A DNF má teda ďaleko k technickej dokonalosti a skutočne extra nehviezdi, ale vo svojom jadre je to poctivá, bezmyšlienkovitá a (z času na čas) i vtipná hra. Nič čo by prekročilo tieň priemeru, avšak v mnohých ohľadoch možno i lepšia ako spomínaná vysokorozpočtová, naleštená konkurencia. Lenže ak by si niekto dovolil kritizovať takéto hry, zrejme by bol za osamoteného blázna, pred ktorým si budú všetci klepať na čelo.

Ľudia nakupujúci hry tvoria trh. Trh diktuje čo je populárne, čo sa asi bude najlepšie predávať. Herné média – okrem iného – vychovávajú ľudí, ktorí si kupujú hry. A teda sa spolupodieľajú na vnímaní kvality herného diela ako takého. Z hlavného prúdu sa stratila hravosť a z ľudí, ktorí o nich píšu vôľa kritizovať to, čo je evidentne priemerné. Neviem kde sa stala chyba, kde nastal ten skok, kedy hráči vnímajú priemerne hodnotené hry za zlé. Je chyba v ich mentálnom vybavení alebo v neustálom posúvaní hodnotiacej hranice nahor? Ťažko povedať. V každom prípade tu existuje akási bariéra, ktorá sa podľa všetkého tak skoro nezlomí. Ak vôbec.

Pozerám sa na čerstvú ukážku k hre Syndicate. Rukopis autorov je zrejmý, čo je pozitívna správa. Lenže nech sa snažím, ako sa snažím – Syndicate v tom nevidím. Ani po stránke atmosféry, a ani (logicky) po stránke hernej náplne. Zmenu si však vyžiadal trh. Nemôžem proti tomu nič namietať, avšak ak sa (aspoň podľa ukážky) vytratí pôvodný duch diela, prečo ho potom nazývať rovnako? Alebo to mám brať ako hollywoodske remaky, úplne odtrhnuté od pôvodného diela? 15 rokov je v živote hry veľmi dlhá doba, v prímere na iné umelecké (zábavné) oblasti niekoľkonásobne dlhšia (možno by som sa ani nebál použiť „prepočet“ psích rokov na ľudské – v tom prípade by taká hra bola cca 80 rokov stará ;-)). Tak rýchlo ako sa menila technologická vyspelosť, a teda prirodzené zázemie hier, menili sa i nálady a požiadavky na hry. Kedysi boli hráči viac trpezliví, mali viac času sa s hrou oboznámiť, doslova sa s ňou vyhrať. Dnes sú trendy iné a inde. Všetko musí byť čo najjednoduchšie, najprirodzenejšie (a občas i najhlúpejšie), aby to pochopil každý potencionálny záujemca. Za 80 (psích) rokov sa toho zmení veľmi veľa. Nastúpia iné generácie, s iným vnímaním času i priestoru. Chápem prečo musí byť nový Syndicate iný. Avšak pri pohľade na to video v ňom Syndicate nevidím. Lenže to zaujíma mňa a tých 5% pamätníkov, ktorí ešte stále sledujú dianie v hernom svete. Zvyšku je to jedno a hľadajú v tej ukážke iné chyby, či pozitíva.

Našťastie, ako vždy hovorievam, pre nás čo máme radi kvalitné a dobré hry je tu nezávislá scéna produkujúca zaujímavé, hravé a zábavné počítačové hry. S nadšením a ideálmi podobnými tým, ktoré mali autori dnešných veľkých hier, či zakladatelia dnešných veľkých herných spoločností. Možno to tak má byť. Možno je to tak dobre. Len samotné médiá by potom mali poukazovať na to, že práve tieto nezávislé hry sú esenciou toho najlepšieho čo si človek môže zahrať a neutláčať ich do úzadia.

Technické spracovanie je irelevantné, dôležitá je samotná esencia hry.


Michal "MickTheMage" Nemec
viac článkov autora

Vaše hodnotenie hry

Aktuálne hodnotenie článkov: 10 / 10
(Hodnotení: 2)

Diskusia
triock Dnešné hry. 17. 10. 2011 14:27
DanKanFan Re: Dnešné hry. 17. 10. 2011 14:44
Pridať komentár Čítať celú diskusiu
Bleskovky

Halo: Reach je zadarmo pre Gold užívateľov

Hra od Bungie z roku 2010, s ktorou sa rozlúčili so svetom Halo, aby mohli pracovať na aktuálne vydanom Destiny, je tento mesiac zdarma pre všetkých, ktorý si hru ešte nestihli za tie štyri roky zahrať a majú gold účet na Xbox Live. Ak by ste sa stále nevedeli rozhodnúť, či do tejto hry ísť, prečítajte si našu recenziu TU.
17.09. 11:34 diskusia (1)

Pozrite si prvé video k Resident Evil: Revelations 2

Druhé pokračovanie pôvodne 3DS odbočky série Resident Evil, sa nám ukazuje v prvom videu. Ako bude vyzerať hra po grafickej stránke? A môžeme skutočne očakávať návrat ku koreňom a drsnú atmosféru? Pozrite si video a posúďte sami. Nájdete ho TU. Okrem videa však máme aj informácie o spôsobe predaja tejto hry. Tá totiž narozdiel od prvej časti bude predávaná po epizódach. Celkovo sa dočkáme štyroch častí v jednej sezóne, pričom cena jednej časti bude 5,99 Eur, prípadne 24,99 Eur za kompletnú sezónu.
16.09. 14:27 diskusia (0)

Watch_Dogs pre Wii U bude ešte tento rok

Ak ste vlastníkom konzoly od Nintenda, a už ste sa obávali toho, že hackerská akcia sa tento rok na vašu platformu nedostane, tak koniec obáv. Oficiálny dátum vydania je 20. novembra 2014 pre náš región, pričom v Amerike bude hra dostupná už dva dni skôr.
11.09. 11:55 diskusia (0)

Mortal Kombat X má dátum vydania

Ďalšia časť krvavého kúpeľa a polámaných stavcov sa dostane na naše obrazovky budúci rok, konkrétne 14. apríla. Okrem toho sme sa dozvedeli, že sa opäť ako hrateľnej postavy dočkáme aj štvorrukého fešaka Gora.
09.09. 15:40 diskusia (0)

Stronghold Crusader 2 predstavuje novú frakciu

Tento mesiac vychádzajúca RTS, ktorá sa zameriava hlavne na budovanie a obranu vlastnej pevnosti, nám tentokrát predstavuje novú frakciu tichých zabijakov. Ak chcte vidieť aké je to brániť sa a bojovať proti Sultane, pozrite si nové video TU.
03.09. 11:50 diskusia (0)
Anketa
Koľko hodín týždenne ste venovali hrám počas letných prázdnin?
 
GamesWeb.sk Offline - máj 2013
Najnovšie online hry

Pillow City: Revelation

07.07.2014

Bitshift

07.07.2014

Atlantis Jewels

07.07.2014
Najnovšie plné hry

Iris

14.06.2014

Wolfenstein: The Final Solution

08.06.2014

Maldita Castilla

30.12.2012