22.05.2006 00:52, Komentárov: 0
Evolution GT

Evolution GT

Evolution GT (dále jen EGT), kterou vytvořila společnost Milestone, je už na první pohled odlišná jak od arkád typu Need for Speed, tak od hardcore simulátorů, jako je třeba Live for Speed. Jde si svou cestou zhruba uprostřed mezi těmito dvěma tituly. Už ze začátku je třeba poukázat na to, že na vývoji se podílel Gabriele Targuini, který už má za sebou vítězství v šampionátu cestovních vozů. Na hře je to znát, a to nejen proto, že právě on vás provede tutoriálem a prvními krůčky ve vaší závodnické kariéře.

Další součástí EGT je přes 30 plně licencovaný vozů. Svezeme se ve vozech všech typů, od Audi A3, či Seatu Leon až po skvosty, jakými jsou například Bugatti EB 110, Pagani Zonda 602 cv, nebo Mercedes CLK GTR. Aut je skutečně dost a rozhodně potěší, že každé má jiné chování na trati. Třeba takový Seat Leon je velmi nedotáčivý, kdežto například Chevrolet Corvette se při výjezdu ze zatáček celkem logicky přetáčí. Nemusím zdůrazňovat, že každé auto má svůj specifický zvuk a každé vydrží něco jiného.

Tím se dostáváme k modelu poškození. To je podle mě jeden z největších záporů hry. Ukazatel vám sice ukazuje, jak moc už je auto rozbité, ale věřte, že zde jsou pouze dva stupně poškození. Buď máte auto až na promáčknuté plechy a rozmlácená okna úplně v pořádku, nebo jste skončili. To znamená, že pokud budete mít na konci závodu z auta jenom pár plechů na kolech, ale stále budete mít kousek auta v pořádku, pojedete úplně stejně, jakoby jste měli fungl nové auto. Tady skutečně vývojáři šlápli vedle.

Volně přejdeme k výběrů tratí, kterých je 15, přičemž každá z nich má několik kombinací, takže výsledné číslo jde hodně přes číslo 30. Na výběr jsou jak městské okruhy v Berlíně, či v Londýně, tak klasické závodní autodromy, jako je Laguna Seca, Donington, nebo Valencia. Tratě nepostrádají variabilitu a z většiny přímo dýchá úžasná atmosféra. Některé si zamilujete, jiné budete díky kluzkým a úzkým silničkám nenávidět, ale každá z nich má ve hře své místo a nestalo se mi, že bych se nudil.

Nyní se konečně dostáváme k alfě a omeze EGT a tou je kariéra a RPG prvky. Nejprve si představíme ony RPG prvky. Ty se dělí na tři základní prvky. Intimidate (jakási schopnost znervóznit protivníka). Confidence (Opak Intimidate, tzn. Schopnost odolat tlaku protivníků). Tiger Efect (schopnost vrátit čas zpět, pokud uděláte nějakou chybu) a konečně samotné jízdní vlastnosti (akcelerace, schopnost zatáčení,…). Tyto vlastnosti se dále dělí do dalších podkategorií, ale vypisovat je to nebudeme. V závodech to vypadá tak, že čím vyšší máte tu určenou vlastnost, tím vyšší šance, že znervózníte soupeře a ten na chvíli ztratí koncentraci a začne trochu smýkat po silnici, a také tím nižší šance, že naopak vaše koncentrace vydrží. Pokud přeci jen ukazatel vaší soustředěnosti dosáhne nuly, obraz se efektně rozmaže a vy chvíli nevidíte vůbec nic.

Takže, projeli jste si tutoriál a seznámili jste se s RPG prvky a se základním ovládáním auta. Před začátkem kariéry si ještě vyberete zaměření svého jezdce. Každé zaměření má svoje výhody a nevýhody. Například takový Iceman má bonusy ve skillu Confidence, ale na druhou stranu neumí znervóznit protivníka. U ostatních je to podobné. Ale nebojte se, hra vás do vyhraněného stylu nehoní a pokud chcete, stačí nastavit zaměření All rounder, který sice nemá žádné bonusy, ale také žádné omezení. Po výběru zaměření se dostáváte do menu. Zde máte na výběr. Můžete zlepšovat své schopnosti na trati tím, že zajedete například rychlé kolo z daným autem. Dále můžete jezdit volný trénink na libovolné trati s libovolným autem, a konečně, úplně nahoře je magické tlačítko Kariéra. Před samotným startem kariéry si musíte vybrat tým, za který budete jezdit. Každý vám dá nějaké bonusy za jízdu. Jeden vám přidá víc zkušeností, když v závodě znervózníte nějakého protivníka, jiný vám zase přidá, když zajedete nejrychlejší kolo závodu. Po výběru týmu se konečně dostáváte do závodu. Zde si opět můžete vybrat, co chcete jezdit. Na výběr jsou čtyři třídy, které se vám postupně odemykají. V každé třídě pak s různými auty závodíte na různých tratích. Po absolvování závodu se vám přičte určitý počet zkušeností. Například za čistý závod, využití Tiger Efectu a podobně. Pokud se vám podaří nashromáždit dostatečný počet zkušeností a přejdete na další level, můžete rozdělit body mezi pomyslné schopnosti. Navíc se vám za každou vyhranou ligu odemyká nějaké vybavení, jako helma, nebo rukavice, které vám opět přidají nějaké bonusy ke schopnostem.

Grafika rozhodně neurazí a potěší, že hru lze na minimální uvedené konfiguraci hrát při středních detailech vcelku plynule. Modely vozů jsou velice pěkné a i okolí tratě se vyvedlo a daří se mu vytvářet velice příjemnou atmosféru. Co se týče zvukové stránky hry, taky nemám, co bych vytkl. Zvuky vozů jsou povedené a nechybí ani ostatní elementy, jako kvílení gum v zatáčkách.

Poslední, co bych měl zmínit je umělá inteligence protivníků. Ta je šikovně udělaná tak, že se vám dokáže přizpůsobit. Ze začátku vám nebude dělat moc problémů jí předjet a pohlídat si první místo, ale jak budete postupně stoupat ke stále těžším pohárům, budete muset hodně zabrat. Další příjemná věc AI je ta, že nejezdí stejnou stopu pořád dokola, ale občas udělají chybu a nechybí ani souboje, které se vůbec nemusí týkat vás.

Tímto bych ukončil mé povídání, a myslím, že koupí EGT rozhodně neprohloupíte, protože vývojářům se povedlo namixovat RPG prvky a závody ve velice chutném koktejlu. To vše navíc úhledně zabalené v licenci spousty klasických světových značek. Jen tak dál.

Verdikt: Nebýt horšího modelu poškození a dalších pár nedodělků, odneslo by si Evolution GT ještě lepší hodnocení. I tak se ale jedná o kvalitní hru, kterou by fanoušci závodních her rozhodně neměli minout. A nejen oni.